המטרו חוזר לסדר היום, על ידי מי שתקע את קידומו בכנסת הקודמת: החוק שעורר מהומה גדולה רגע לפני פיזור הכנסת ה-24 ונתקע בשל אי-הסכמות בין הקואליציה והאופוזיציה, שמאז החליפו תפקידים, יעלה לדיון בישיבת הממשלה הקרובה.
מדובר בחוק שקידמה בקדנציה הקודמת מרב מיכאלי, אולם לא הושלמו הליכי החקיקה משום שהקואליציה התפרקה - ולא נמצא לו רוב בשיתוף פעולה עם האופוזיציה. בליכוד סירבו לתמוך בו וכך, חרף ביקורת נוקבת של השרה הקודמת מיכאלי, הוא נותר בחוץ. כעת הודיע שר האוצר בצלאל סמוטריץ', לאחר תיאומים עם שרת התחבורה מירי רגב, כי החוק יקודם.
1 צפייה בגלריה
החוק יקודם, בתיאום בין סמוטריץ' לרגב
החוק יקודם, בתיאום בין סמוטריץ' לרגב
החוק יקודם, בתיאום בין סמוטריץ' לרגב
(צילום: אבי מועלם)
בתור התחלה תסמיך הממשלה את ועדת השרים לענייני חקיקה לאשר אותו, ולאחר מכן החוק יובא לכנסת כדי לאשר עבורו דין רציפות - כלומר, המשך החקיקה מרגע שבו היא נעצרה, אחרי הקריאה הראשונה.
מדובר באחד הפרויקטים הגדולים והשאפתניים ביותר בישראל שעלותו נאמדת בכ-150 מילארד שקל והוא אמור לשנות באופן דרמטי את הרגלי הנסיעה, ואף להקל על העומסים ולחבר את הפריפריה למרכז. ההחלטה של הממשלה החדשה להעלותו כבר בישיבה הראשונה מוגדרת כאסטרטגית לדברי גורמים פוליטיים.
לאחר מכן תטפל בחוק ועדת הפנים של הכנסת בראשותו של חבר הכנסת יעקב אשר מיהדות התורה. תוך שבועיים מרגע ההודעה במליאה והחלת דין רציפות, יחלו בכנסת לעבוד על המשך החקיקה ואישור החוק בקריאה שנייה ושלישית. שר האוצר סמוטריץ' התבטא בהזדמנויות שונות על תקציב שיוטה לפיתוח וזה ייחשב פרויקט דגל. השאיפה היא לסיים את שלבי החקיקה עוד לפני חוק ההסדרים, כלומר כחודשיים של עבודה בכנסת.
בשבוע החולף הביעה השרה רגב הסתייגות מהפרויקט, שלטענתה יעמוד לבדו לטובת תושבי גוש דן, בשעה שלתושבי הפריפריה היכולת להגיע למרכז עדיין ארוכה ומסורבלת. בעבר אמרה כי היא לא תתנגד לקידומו, אולם היא דורשת שלצד קידום המטרו יוקצו תקציבים לטובת רכבת שתחבר את הפריפריה מדן ועד אילת.