אירוע חריג: 12 חיילים מחטיבות שריון וגבעתי מאושפזים בבית החולים שיבא בתל השומר בעקבות עקיצות חמורות של דבורים במרחב החיץ שמוקם בגבול ליד קיבוץ נירים בתוך רצועת עזה.
הלוחמים נעקצו בפעילות מבצעית כשעלו בטעות עם טנק על קן צרעות. כמה מהלוחמים טופלו בחדר הלם בבית החולים. מצבו של אחד מהם מוגדר בינוני ושל השאר קל. הודעה נמסרה למשפחות הלוחמים שאושפזו.
1 צפייה בגלריה
 פריחה ביער אשתאול
 פריחה ביער אשתאול
ארכיון
(צילום: נועה מריה רימון)
ד"ר אבי עירוני, מנהל המרכז לרפואה דחופה במרכז הרפואי, סיפר: "חלק מהלוחמים נעקצו על-ידי מאות דבורים ואחרים פחות. החיילים הגיעו אלינו בשעות הבוקר, אצל כמה מהם נוצרה תגובה אלרגית לכמות העוקץ הרב שנחשפו אליה. לא ראיתי בעבר מקרה דומה של פגיעת מאות דבורים בבן אדם אחד".
ד"ר עירוני הוסיף: "הטיפול שניתן להם כרגע הוא טיפול תומך כדי לוודא שאין להם פגיעה בדרכי הנשימה. לאחד מהם הייתה פגיעה כזו והוא יישאר להשגחה. אחד הגיע עם פגיעות מרובות של מאות עקיצות ולכן הוא יאושפז בטיפול נמרץ. שאר המטופלים במצב יציב, אך בעקבות כמות העקיצות אנחנו רוצים לוודא שלא יהיו להם תגובות מאוחרות ולכן הם יישארו במחלקה פנימית להשגחה. כרגע לא נשקפת סכנה לחיי אף אחד והם נמצאים במקום הכי בטוח שיכול להיות.
"מעורבים פה טיפול נמרץ, הרדמה, טיפול טוקסיקולוגי, רופאי עיניים וכל מי שצריך. יש דיווחים על אירועים שהידרדרו, ולכן אנחנו מתכוונים להשגיח עליהם ולראות שאין הידרדרות או פגיעה מערכתית, כמו פגיעות בכבד או בכליות. הם יישארו בהשגחה כדי לראות שלא חלה החמרה במצב שלהם כי עקיצות בכמות הזו זה מקרה נדיר".
מנהל המרכז לרפואה דחופה ציין עוד כי "לא מדובר כנראה על דבורה רגילה אלא על איזושהי דבורה קטלנית יותר, תת-מין של דבורת הדבש שנוצרה כהכלאה בין דבורת הדבש לדבורה אפריקנית. היא תוקפנית ויכולה לרדוף אחר בן אדם עד למרחק של 400 מטרים והארס שלה בכמות גדולה יכול להיות בעייתי. בסך הכול הם פונו במהירות וביעילות באמצעות מסוק מהשטח. אנחנו נדע להתמודד היטב עם הטיפול ולא נחסוך בשום אמצעים כדי לשמור עליהם".
מצה"ל נמסר כי מדובר בצרעות, על אף שהרופאים אומרים כי אלו היו דבורים. "במסגרת פעילות צה"ל בדרום הרצועה, כוח צה"ל עלה על קן צרעות", לשון ההודעה. "כתוצאה מכך, 11 לוחמים נעקצו ופונו באורח קל לקבלת טיפול רפואי בבית חולים, לוחם צה"ל נוסף פונה באורח בינוני. משפחותיהם עודכנו. מתחקיר ראשוני עולה כי טנק דרס קן צרעות במרחב החיץ שמוקם בגבול ליד נירים וכתוצאה מכך אלפי צרעות תקפו את החיילים".