ישראל מרכינה ראש לזכר שישה מיליון הנספים בצל המשך המלחמה: ברחבי הארץ נשמעה בשעה 10:00 צפירת דומייה בת שתי דקות לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה. מיד לאחר מכן נערך במוזיאון "יד ושם" בירושלים טקס הנחת הזרים, שבמהלכו צעק אחד הנוכחים לעברו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שנכח במקום: "אסור שנלך לאבדון עוד פעם. כמה סימנים עוד צריך כדי שראש הממשלה ילך הביתה?". בטקס השתתפו גם נשיא המדינה יצחק הרצוג, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, ממלא-מקום נשיא בית המשפט העליון עוזי פוגלמן ושורדי שואה. ynet מלווה את הטקסים בשידורים ישירים.

עמי שכטר, שצעק לעבר ראש הממשלה נתניהו בטקס הנחת הזרים, אמר: "לא הייתי לי התלבטות, מה שברור מאוד זה שהוא נכשל בצורה רצינית מאוד לשמור על עם ישראל, ובן אדם שעשה כישלון כזה קולוסאלי אני לא מבין מה צריך עוד שהוא ילך הביתה".
בשעה 11:00 נפתח בטרקלין שאגאל בכנסת הטקס הממלכתי "לכל איש יש שם", שבו מוקראים שמות קורבנות השואה ומונחים זרים על-ידי הציבור הרחב. הטקס, שנערך בכנסת זו השנה ה-35 בסימן "ראו, היו קהילות ואינן עוד: הקהילה היהודית ושברה", נפתח בהדלקת שישה נרות זיכרון על-ידי שורדי שואה ובני משפחותיהם.

נשיא המדינה הרצוג צירף לרשימת בני משפחתו ומשפחת רעייתו מיכל שנספו בשואה גם את שמותיהם של נספים שהם קרובי משפחה של החטופים אלכס דנציג ומתן אנגרסט. "השנה, שבר על שבר הושברנו, ועינינו ראו מראות שלא חשבנו שנראה עוד, כעם חופשי בארצו", אמר הנשיא. "פצעי 7 באוקטובר עדיין פעורים בליבנו, אנחנו אבלים ושכולים, ולא נוכל לשקוט, כל עוד אחינו ואחיותינו חטופים בידי מרצחי חמאס".
ראש הממשלה נתניהו התייחס בדבריו בטקס בכנסת לסוגיית החטופים בעזה. "הכוונה של המרצחים האנסים, עורפי הראשים והחוטפים של יקירינו ששם ואנו נחושים להוציאם - היא אותה כוונה, כפי של הנאצים שרצחו שליש מבני עמנו", אמר נתניהו. "ההבדל הוא שיש לנו חיילים גיבורים שמאות מהם נפלו בגבורה אין קץ ואחרים נפצעו, ואנחנו מחבקים אותם ואת משפחותיהם של הנופלים והחטופים שבליבנו. זאת לא הייתה שואה כי יש לנו את כוח המגן הזה, וההבדל הוא באמת מתבטא בכך שבשואה לא היה לנו דבר כזה. היקף הקטל בשואה הוא בלתי נתפס, הוא שקול ל-5,000 פעמים 7 באוקטובר".

5 צפייה בגלריה
טקס יום השואה ביד ושם
טקס יום השואה ביד ושם
נתניהו בטקס ב"יד ושם"
(צילום: לע"מ)
5 צפייה בגלריה
 צפירת דומייה, יום השואה והגבורה 2024
 צפירת דומייה, יום השואה והגבורה 2024
עומדים דום בצפירה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
 צפירת דומייה, יום השואה והגבורה 2024
 צפירת דומייה, יום השואה והגבורה 2024
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
 צפירת דומייה, יום השואה והגבורה 2024
 צפירת דומייה, יום השואה והגבורה 2024
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
 צפירת דומייה, יום השואה והגבורה 2024
 צפירת דומייה, יום השואה והגבורה 2024
(צילום: מוטי קמחי)

ב-13:00 יתקיים ב"יד ושם" טקס האזכרה הממלכתי באוהל "יזכור", ובין 11:00 ל-16:30 מודלקים נרות זיכרון בכיכר גטו ורשה בשיתוף עמותת "שם ונר". ב-13:30 יתקיימו סיורים מודרכים לקהל הרחב במוזיאון לתולדות השואה בעברית ובאנגלית, כשהרישום אליהם מתבצע באתר האינטרנט של "יד ושם".
בשעה 14:00 שעון ישראל ייפתח בפולין "מצעד החיים" לאושוויץ-בירקנאו, מהאירועים המרכזיים של יום הזיכרון לשואה ולגבורה, אשר יציין השנה 36 שנים להיווסדו - בהשתתפות אלפי צועדים מרחבי העולם.
ב-17:30 תתקיים עצרת תנועות הנוער בפארק ההנצחה בקעת הקהילות שבקצה המערבי של "יד ושם", בהשתתפות מאות חברי תנועות הנוער. ב-18:00 תתכנס עמותת "דורות ההמשך - נושאי מורשת השואה והגבורה" בבית הפלמ"ח בתל אביב. בשעה 20:00 תחל בקיבוץ לוחמי הגטאות עצרת הנעילה השנתית לאירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה. העצרת תעמוד השנה בסימן 80 שנה להשמדת יהדות הונגריה.


ראש הממשלה נתניהו הפנה אמש בפתיחת אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה בנאומו בכיכר גטו ורשה ב"יד ושם" לקהילה הבינלאומית: "לא תכבלו את ידינו. גם אם ישראל תיאלץ לעמוד לבד, נעמוד לבד ונמשיך להכות בעוצמה באויבינו עד לניצחון גם אם נצטרך לעמוד לבד נמשיך להילחם ברוע האנושי. כראש ממשלת ישראל, מדינתו של עם גאה בן אלפי שנים, אני נשבע - שום לחץ, שום החלטה, בשום פורום בינלאומי, לא ימנעו מאיתנו להגן על עצמנו מפני אלה שרוצים להשמידנו".
נתניה כיוון גם מסר ישיר יותר לבית הלבן, וציין באנגלית: "אני אומר למנהיגי העולם, שום לחץ ושום החלטה על-ידי פורום בינלאומי לא יעצרו את ישראל מלהגן על עצמה" נתניהו הדגיש כי הוא אומר זאת "בתור ראש ממשלת ישראל, המדינה היהודית היחידה". הוא הוסיף: "אני מצהיר כאן מירושלים, מיום הזיכרון לשואה בישראל, אם ישראל תיאלץ לעמוד לבדה - היא תעמוד לבדה".

נשיא המדינה הרצוג הזכיר בנאומו את סיפורו של שורד השואה נפתלי פירסט, שנכדתו מיקה שרדה את טבח 7 באוקטובר, ואמר כי "מחזות 7 באוקטובר טלטלו את כולנו, והדהדו בלב כולנו את זוועות השואה. גם עבורי, התיאורים של אימהות שהשתיקו תינוקות לבל יבכו ויסגירו את מקום מחבואם, של ילדים שנקרעו מהוריהם ושל רוצחים נתעבים – שראו בנאצים מודל לחיקוי, ועינו, שרפו וטבחו משפחות שלמות - הדהדו את הנוראים שבקורות עמנו. אבל במיוחד ביום הזה, אני מבקש שנקשיב קשב רב לדבריו של נפתלי, שלאחר הטבח אמר לנכדתו מיקה כך, ואני מצטט: 'זה דומה, זה מפחיד, אין מילים לתאר את האכזריות הזאת, אבל זה לא אותו דבר. זו לא שואה'. שואה שנייה לא תהיה'".
הנשיא הדגיש: "ואכן - זו לא שואה. 7 באוקטובר לא היה שואה מפני שיש לנו היום את מדינת ישראל, ואת צבא ההגנה לישראל. על אף שתוצאות האסון והתדהמה עדיין הולמות בנו, אנחנו לא שוכחים שיש לנו את מה שאחינו הנספים בשואה יכלו רק לחלום עליו, רק לדמיין: מדינה וצבא משלנו. צבא שגם כעת נלחם במערכה שעוד לא תמה – על ביתנו הלאומי. בית של עצמאות ממלכתית. אני אומר זאת באמונה שלמה וזכה - למרות האסון והאבל שעדיין מכים בנו: את הבית הזה שום דבר לא יוכל להחריב. את העם הזה, העם שלנו, שעבר את השואה הנוראה מכל, ובנה לעצמו קוממיות במולדתו 2,000 שנים אחרי שהוגלה ממנה בכוח הזרוע – שום דבר לא יוכל להכחיד".
פורסם לראשונה: 09:46, 06.05.24