צעירה בת 19 תובעת פיצויים של מיליוני אירו ממערכת הבריאות בספרד, אחרי שנחשף שהיא הוחלפה בטעות בתינוקת אחרת במחלקת היולדות בבית החולים - לפני כמעט 20 שנה.
הבלבול היה בשנת 2002. שתי התינוקות נולדו בהפרש של חמש שעות אחת מהשנייה, ובעקבות משקלן הנמוך הן נלקחו לאינקובטורים בבית החולים סן מילאן דה לוגורנו בצפון ספרד. אחת מהן גדלה עם זוג הורים, והשנייה חיה עם אישה שבמשך שנים האמינה שהיא סבתא שלה.
1 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה תינוק
אילוס אילוסטרציה תינוק
(צילום: shutterstock)
ההחלפה נחשפה לפני ארבע שנים. הצעירה שחיה עם "סבתה" נדרשה לעבור בדיקת DNA במסגרת סכסוך משפחתי, אחרי ש"הסבתא" התלוננה ש"אביה" של הצעירה מסרב לשלם דמי מזונות. בבדיקת ה-DNA התברר שאין קשר בין הצעירה למי שחשבה שהיא אמה הביולוגית.
אותה צעירה, שהיום בת 19, דורשת פיצויים של שלושה מיליון אירו ממערכת הבריאות בגלל שגדלה במשך שנים עם מי שאינה משפחתה. "אנחנו מדברים כאן על נזקים עצומים, שיימשכו לאורך כל חייה ולעולם לא ניתן יהיה לתקן אותם", אמר עורך דינה, חוסה סאז-מורגה. הוא הוסיף שכרגע מערכת הבריאות במחוז ריוחה מציעה לצעירות – שמעדיפות שלא להיחשף – פיצויים של 215,000 אירו.
כשהטעות נחשפה פתחה מערכת הבריאות במחוז ריוחה בחקירה, כדי לבדוק במי הוחלפה אותה נערה כשהייתה תינוקת בבית החולים. התינוקת שגדלה עם זוג ההורים קיבלה עדכון על הטעות המצערת. גם היא התבקשה לעבור בדיקת DNA. בינתיים היא לא הגישה תביעה.
שרה אלבה, שעומדת בראש מערכת הבריאות האזורית, אמרה שמערכות המחשבים באותה תקופה לא היו מתקדמות כפי שהן כיום ולא כללו יותר מדי פרטים. היום, היא מדגישה, טעות שכזאת לא יכולה לקרות. בית החולים שאחראי לטעות כבר נסגר, ובמערכת הבריאות "לא מודעים" להחלפות נוספות שהיו באותו מקום. "אנחנו לא מסוגלים לקבוע מי אשם בטעות הזאת", אמרה אלבה. "זו הייתה טעות אנוש חד-פעמית שלא יכולה לקרות היום. אנחנו יכולים להבטיח שזה לא יקרה שוב".