פתיחה חגיגית נערכה הבוקר (שני) בתחנת תל אביב השלום, לאחר עשרה ימי שיבושים בהם לא פעלה כלל. אלון בן ישי, סמנכ"ל הנוסעים בפועל ברכבת ישראל, אמר בריאיון לאולפן ynet: "הרכבת פועלת בהדרגה מצפון, מרכז ודרום - עשרות אלפי אנשים נוסעים איתנו, וזה משמח".
ריאיון אולפן ynet עם אלון בן ישי, בכיר ברכבת ישראל
(צילום: מיקי שמידט)
הבכיר ציין כי אומנם רכבת ישראל דאגה למערך היסעים כפתרון זמני, וחילקה בקבוקי מים וקרטיבים לנוסעים, אך אמון הציבור תלוי בפעילות הרכבת. "התאמצנו במענה לנוסעים בתחנות, אך בסוף הציבור צריך שהרכבת תעבוד כסדרה, שתגיע בזמן ושמנהלי התחנות, הפקחים והנהגים יעשו את הכי טוב שהם יכולים במתן שירות".
לדבריו, העובדים השקיעו מאמצים רבים כדי להצליח להקדים את חזרת פעילות הרכבות. "חייבים להגיד, אנשי החשמול והתשתיות עבדו 24/7 כדי לצמצם את הזמנים. העבודה התקדמה בצורה מצוינת, וככל שהיינו יכולים, פתחנו את הקווים - זו האמת", טען.
בן ישי הסביר כי "הסגירה שלנו הייתה מתוכננת לספטמבר, והיה לנו חשוב לאחד את העבודות. לא הגיוני שהיינו מתקנים את עבודות החשמול, ואחרי שבוע היינו שוב סוגרים". בנוגע לצפי לעבודות דומות נוספות, אמר: "כרגע הרכבת פועלת, אנחנו עובדים בהתאם לתוכנית מבצעים סגורה. איפה שיש לנו עבודות בטיחות, מצילות חיים, אנחנו נעשה אותן. ואיפה שזו תוכנית עבודה, אנחנו מקיימים את זה בהתאם לה".
השיבושים בתנועת הרכבות החלו בעקבות רכבת שפגעה פעמיים בתשתיות החשמל. לפי המתואר בדוח ועדת הבדיקה הפנימית ברכבת ישראל, ב-14 באוגוסט יצאה רכבת משא מאשדוד עם 20 קרונות, כשבודק הקרונות העיד שזו הפעם הראשונה שנתקל במטען מסוג זה ו"אינו מכיר את הוראת הטעינה". גם נהג הרכבת ציין שזו הפעם הראשונה שהוא מוביל "מטען מסוג פלטות".
הפגיעה הראשונה הייתה באזור צומת גנות כשכבל חשמל פגע בשמשה הקדמית, ולאחר מכן באזור כפר ויתקין-חדרה. בין שתי הפגיעות, לאחר יותר משעתיים של המתנה, קיבל נהג מחליף אישור להמשיך בנסיעה - מבלי שנבדק היקף הפגיעה הראשונה. הבדיקה הסופית גילתה כי "לאורך מספר קילומטרים ובשני מוקדים נפגעה תשתית החשמול באופן משמעותי", כאשר מצלמות ניטור תיעדו ש"בקרון טעון משטחי העמסה נפתחה דופן עליונה כלפי מעלה באופן מלא, ופגעה במערכת החשמול".











