2 צפייה בגלריה
 בן דויד, שאשא-ביטון וליברמן
 בן דויד, שאשא-ביטון וליברמן
בן דויד, שאשא-ביטון וליברמן
(צילום: הדר יואביאן ,קובי קואנקס ,יואב דודקביץ')
המשא ומתן בין הסתדרות המורים למשרד האוצר יתחדש הבוקר (ראשון) לאחר שבוע של דיונים עקרים. הצדדים ייפגשו ללא ציפיות להתקדמות או שינוי בעמדות. בפגישה היום ישתתפו גם הממונה על השכר באוצר קובי בר נתן ומזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד.
צוותי המשא ומתן מקפידים להגיע למפגשים בידיעה שלא צפויה פריצת דרך, מתוך הבנה שלא יהיה מנוס ממעורבות של בית הדין הארצי לעבודה, ועל כל צד להוכיח תום לב בכך שעשה מאמצים להידברות.
בהסתדרות המורים פסימיים לגבי הסיכויים שייחתם הסכם שכר שימנע את השבתת הלימודים ומאוכזבים מעמדת האוצר, שלדבריהם אינה מטיבה עם המורים ואף פוגעת בהם. לטענתם, לא די בכך שהצעת האוצר לתוספת שכר למורים הוותיקים אינה רצינית, האוצר אף מציע הצעות שנועדו לפגוע במורים: כך למשל, כיום מורות אימהות לילדים עד גיל 14 מלמדות פחות, וכעת האוצר דורש שרק הורים לילדים עד גיל 12 ייהנו מהטבה זו, שנקראת "שעות גיל". ישנן הטבות גם למורים בני 50 ומעלה, ולטענת הסתדרות המורים האוצר מבקש להעלות את הגיל ל-52.

"פקידי האוצר גוררים רגליים ומנסים להכניס יוזמות פדגוגיות שאינם מבינים בהן", אמרו בהסתדרות המורים. "הם פוגעים במערכת ולא רק במורים".
באוצר מקווים בכל זאת להגיע להסכם עד יום שלישי ואם זה לא יושג, תפנה הממשלה לבית הדין לעבודה כדי לחייב את המורים לפתוח את שנת הלימודים ביום חמישי, במועד הקבוע. עד כה משרד החינוך תפס את עמדת המורים במשא ומתן, אך ייתכן שראש הממשלה יאיר לפיד ידרוש את הוצאת צווי המניעה. במקביל, באוצר בדקו אם יוכלו להגיש בעצמם את צווי המניעה - ולטענתם, מכיוון שהם צד בסכסוך, הם יוכלו לפנות לבית הדין לעבודה בדרישה למנוע את שביתת המורים.
לאחר שבפגישה הקצרה ביום חמישי לא חלה שום התקדמות, אמרו באוצר לקראת חידוש המשא ומתן כי "לא תהיה שום הצעה אחרת. כדאי שהמורים יקבלו אותה ולא ייאלצו להגיע לבית הדין לעבודה ולהתבזות שם. הם קיבלו הצעה מצוינת שעולה למדינה ארבעה מיליארד שקל בשנת הלימודים הקרובה".
2 צפייה בגלריה
כיתה ריקה בבית ספר יסודי בתל אביב
כיתה ריקה בבית ספר יסודי בתל אביב
כל שבוע של שביתה יעלה למשק 2.5 מיליארד שקל
(צילום: AP)
באוצר טוענים גם שהוויכוח העיקרי אינו על שכר המורים - אלא על מבנה ההעסקה כולו של המורים. באוצר, נזכיר, גיבשו מסמך רשמי שהגיע ביום חמישי לידי ynet, שבו פורטו אותם השינויים בתנאי ההעסקה. המסמך מתמקד בשינויים בימי החופשה, ביטול המשרות החלקיות והקלה בהליך הפיטורים, כשמבחינת האוצר, אחת הדרכים להגדיל את השכר היא להעלות באופן הדרגתי את היקף המשרה המינימלי למורים מחצי משרה למשרה מלאה "לאורך מספר שנים". המסמך גם מדגיש את הצורך במתן תמריצים למורים "מצוינים" כהגדרת המשרד. בנוסף, הועלתה הדרישה לתת אפשרות למנהלים להעסיק עד 10% מעובדי ההוראה בחוזים אישיים, שעליהם לא יחולו החוזים הקיבוציים.
המשא ומתן צפוי להימשך גם ביום שני. אם הצדדים לא יגיעו לחתימה על הסכם, ההכרעה תעבור ללשכת ראש הממשלה. ביום שלישי צפוי לפיד לזמן אליו את הצדדים בראשות שר האוצר אביגדור ליברמן וראשי הסתדרות המורים יחד עם שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, כדי לנסות להגיע לפשרה שתאפשר את פתיחת שנת הלימודים במועד.
אם לא תושג הסכמה, ביום רביעי יפנה משרד האוצר לבית הדין לעבודה בבקשה להוציא צווים שיחייבו את המורים לפתוח את שנת הלימודים ב-1 בספטמבר. לפי הערכות, השבתת מערכת החינוך תעלה למשק 2.5 מיליארד שקלים בכל שבוע של שביתה.
פורסם לראשונה: 23:11, 27.08.22