3 צפייה בגלריה
כיתת לימוד כמעט ריקה
כיתת לימוד כמעט ריקה
כיתת לימוד כמעט ריקה
(צילום: אלעד גרשגורן)
החלטת הממשלה לסיים את מתווה הבידודים פוגשת את מערכת החינוך במציאות בלתי אפשרית: בקרוב אמנם מי שנחשף למאומת לא יידרש להיכנס לבידוד, אבל עד אז נמצאים לפחות 200 אלף תלמידים בבית - כולל כאלה שנדבקו - ומפסידים לימודים. מצב זה יוצר, בין היתר, פערים בין מי שנמצא בכיתה למי ששוהה בבידוד, אחרי שנתיים של משבר חינוכי ולימודי מתמשך.
המציאות המתאגרת של הגל החמישי נובעת גם בשל התנגדות ארגוני המורים לקיים למידה מרחוק במקביל להעברת השיעורים בכיתה. משרד החינוך הודיע כי הוא מעודד מורים לקיים הוראה היברידית, פרונטלית ומקוונת, על מנת לאפשר לתלמידים שנמצאים בבידוד ללמוד יחד עם חבריהם שבכיתה, אולם המשרד אינו מחייב לעשות זאת, והשאיר את ההחלטה לשיקול דעתם של המורים. ארגוני ההורים מוחים נגד מדיניות משרד החינוך בנושא, וטוענים כי הוא לא מחייב את בתי הספר לקיים הוראה היברידית בשל הרצון לשמור על "שקט תעשייתי" מול ארגוני המורים, וזאת למרות שהילדים צברו פערים גדולים לאורך משבר הקורונה.
3 צפייה בגלריה
שרן השכל מחדר המצב של משרד החינוך
שרן השכל מחדר המצב של משרד החינוך
"הגיעה העת להביא את הקדמה לבתי הספר". ח"כ השכל
(צילום: מוטי קמחי)
בשל כך פנתה הנהגת ההורים הארצית ליו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ שרן השכל (תקווה חדשה), בבקשה לקיים דיון דחוף בנושא. יו"ר הנהגת ההורים, מירום שיף, ציין בפנייתו כי מדי יום נותרים בבית מאות אלפי תלמידים - מאומתים, מבודדים, כאלה שנמצאים בקבוצות סיכון ואחרים שהוריהם נמנעים מלשלוח אותם ללימודים מחשש שיידבקו. לדברי שיף, הורים רבים ביקשו לקיים למידה היברידית, אבל הנהלות בתי הספר מסרבות בעקבות הנחיית הסתדרות המורים לא לשתף פעולה בלמידה משולבת ולא לשדר לבתים את השיעורים. שיף תוקף את עמדת הסתדרות המורים שהלמידה המשולבת פוגעת בפרטיות המורים.
הנהגת ההורים הארצית מבקשת מוועדת החינוך להתערב ולקבוע מנגנון לקיום למידה משולבת בצורה מחייבת וברורה. בפנייתו ציין שיף ש"משרד החינוך אינו יכול להנציח מצב שבו ההורים נותרים לבדם עם הצורך להתעמת בנושא עם הצוות החינוכי. אנחנו נמצאים בשיאו של גל ולא יכולים להמתין עוד ועוד עד הסדרת הנושא".
ח"כ השכל, יו"ר ועדת החינוך, אמרה בתגובה: "יתרונותיה של הלמידה ההיברידית עלו לא פעם בדיוני הוועדה. מערכת החינוך נשארה כמעט ללא שינוי בחלוף השנים, והגיעה העת להביא את הקדמה לבתי הספר ולאפשר לתלמידים לקבל חוויה לימודית שתואמת את העידן של ימינו".
3 צפייה בגלריה
גליה רהב
גליה רהב
"מי ששומר על הנכדים בסוף זה סבא וסבתא, שהם בסיכון הכי גבוה". פרופ' רהב
(צילום: אביגיל עוזי)
במערכת הבריאות יש תומכים בביטול הבידודים בבתי הספר החל מיום חמישי. על רקע ההתפשטות הנרחבת של האומיקרון אומרים בכירים כי לבידודים אין שום משמעות, וכי הם גורמים נזק נפשי לילדים וגם להורים.
"אני מדברת על זה כבר לא מעט זמן", אמרה פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר. "ההורים לא יכולים לעבוד ויוצא מצב מטורף שמי ששומר על הנכדים בסוף זה סבא וסבתא, שהם בסיכון הכי גבוה. זה נכון שהכיתה הירוקה נכשלה, אבל זה קרה משום שההורים לא עמדו בתנאים ולא עשו בדיקות כמו שצריך. אני מאוד מקווה שעכשיו זה יהיה יותר מסודר ויותר יעיל".
מהסתדרות המורים נמסר: "מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד הנחתת את המורים לא לשדר את השיעורים מהכיתה לתלמידים שנמצאים בבית, משום שמדובר בפגיעה בפרטיות שלהם וכן ומהלך שמנוגד לפסיקת בג"ץ".