עימות חריף התפתח היום (שני) בכנסת בין יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי ח"כ פנינה תמנו שטה מהמחנה הממלכתי ליו"ר מפלגת העבודה ח"כ מרב מיכאלי. אחרי שמיכאלי התייחסה למה שהגדירה כ"שימוש וניצול לרעה במונחים כמו 'כל כבודה בת מלך פנימה' ו'שפחה אחותכן' כדי להשפיל נשים", החל בין השתיים ויכוח סוער. "אם את רוצה לעשות פוליטיקה, לא בוועדה שלי", אמרה תמנו שטה והורתה להוציא את מיכאלי מהדיון. (תיעוד העימות בין השתיים - בפתח הכתבה).
העימות בין שתי חברות האופוזיציה התרחש בדיון חירום שנערך בוועדה על-רקע העלייה המדאיגה במקרי רצח נשים. "הדמים זועקים במספרים בלתי נתפסים מהאדמה", אמרה ח"כ מיכאלי. "כל מה שעלה על השולחן - התיאום בין המשרדים, אלימות כלכלית וטיפול בגברים אלימים - לא נעשה כי נשים הן מיעוט מבוטל בפוליטיקה והן לא קובעות את חלוקת התקציבים. אנחנו במצב שהולכים לתת מיליארד וחצי שקלים לגברים שרוצים למנוע הפלות".
אחר כך דיברה ח"כ מיכאלי על השימוש שנעשה בהפגנות הימין בעד המהפכה המשפטית במונחי דת שעוסקים במעמד האישה, ואמרה כי הם נועדו "לשעבד נשים ולדכא נשים". יו"ר הוועדה ח"כ תמנו שטה מחתה על דבריה של מיכאלי, ביקשה ממנה כאמור לצאת מאולם הוועדה ואמרה לה: "כשהיית שרה ועמדת בראש ועדת שרים לענייני מגדר - לא טרחת לכנס אותה. אני מבינה שאת במצוקה פוליטית, לא פה".
2 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
ח"כ מיכאלי וח"כ תמנו שטה
(צילום: קובי קואנקס)
לדיון זומנו בין היתר השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר הרווחה יעקב מרגי, אולם השניים בחרו שלא להגיע אליו. רק שניים מתוך 15 חברי הכנסת שנכחו בדיון, אלי דלל וקטי שטרית (שניהם מהליכוד), ייצגו את הקואליציה.
"אנו חיים בתקופה שבה מדי שבוע אישה נרצחת בישראל וילדים נשחטים", אמרה יו"ר הוועדה ח"כ תמנו-שטה אמרה בפתח הדיון. "כשמשווים את הימים האלה לתקופה אשתקד מבינים שיש פי שניים יותר רציחות. אין פריבילגיה להרים ידיים ולחשוב שזאת גזרת גורל.
"שרי הממשלה הרלוונטיים הוזמנו לדיון והם בחרו לא להגיע וכנראה שיש להם דברים יותר חשובים לעשות - גם אם הם לא פה זה לא יגרום לנו להוריד הילוך מהמאבק על חיי הנשים". תמנו שטה הקריאה את שמות 13 הנרצחות בישראל מתחילת השנה, וציינה גם את יעל גרינברג, קורבן האונס בקיבוץ שמרת, שהלכה לעולמה בגיל 49. "השחתת נפשה הלכה איתה עד ליומה האחרון".
2 צפייה בגלריה
מעמד האישה - דיון חירום רצח נשים
מעמד האישה - דיון חירום רצח נשים
חברי הדיון בוועדה לקידום מעמד האישה
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
"יש פה סיפור של רוח רעה", אמר ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד). "התעסקו אתמול בישיבת הממשלה ב'חשמל כשר'. חברי הקואליציה צריכים לנער את ראשי המפלגות שלהם. הצעת איזוק אלקטרוני מוכנה, יש הצעה מקצועית ואז מציע המטורלל התורן איתמר בן גביר הצעה שאין לה ידיים ורגליים".
סאיד תלי, מנהל תחום אלימות במשפחה במשרד הרווחה, ציין כי כמעט מחצית מהנרצחות השנה לא פנו למחלקות הרווחה. "חלק מאלה שכן פנו ונרצחו, דיווחו אבל לא על אלימות במשפחה", אמר תלי. תמנו שטה הגיבה: "אתם חייבים להבין איפה הכשלים שלכם, איך אתם מתייחסים לתקופה הזאת כשעת חירום". תלי השיב: "ככל שנשים מאוימות, אנו יושבים עם המשטרה ובונים תוכנית הגנה על בסיס הערכת מסוכנות. יש מאות נשים כאלה".

"רק במקרה אחד היה ידוע על תלונות קודמות"

לפי נתוני המשטרה שעלו בדיון, חמש נשים שנרצחו השנה השתייכו לחברה הערבית, שבע יהודיות ואחת אזרחית זרה. שש מהקורבנות נרצחו על-ידי בני זוגן, שתיים על-ידי האח. "בחמישה מקרים הרקע עדיין בבירור ואנו עובדים להבין האם מדובר בסכסוכי חמולות או שכנים", אמרה סגן-ניצב ענת יקיר, ראש מדור נפגעי עבירה במשטרה. "למעט הרצח של אתמול (רצח חנאן אבו חיט בחיפה. ה"ג), רק במקרה של אישה אחת היה ידוע למשטרה על תלונות קודמות. יש נשים שחיות תחת איום ולא מגיעות להתלונן, יש בעיית פחד וחשש".
ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) הגיבה לנתונים: "אנחנו מתכנסים אחת לכמה חודשים ומבכים בכי אמיתי את הנרצחות. אנחנו לא מתכוונות להמשיך במצב הזה. מרגיש שיש עשייה בכל משרד אבל מה שהכי חסר זה התכלול בין כל משרדי הממשלה". ח"כ עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל) הוסיפה: "הזהרנו שצריך תוכניות לנשים שחייהן נקלעים לתוך ארגוני הפשיעה וצריך לראות איך מגינים על אותן נשים. כאשר כל המדינה עסוקה בפוליטיקה ומאבק על הדמוקרטיה, לצערי השיח והאיומים על הנשים נדחקים הצידה".
לרה צינמן, יו"ר ארגון משפחות נרצחים ונרצחות, אמרה בדיון כי "גל האלימות מאיים להטביע את החברה בישראל, על הממשלה לשלוח לנשים גלגל הצלה. ניתן להציל את חייהן של נשים רבות אם הממשלה תיישם את התוכניות ובהן הערכת מסוכנותו של הרוצח, ותסיר את החסמים בהעברת המידע בין משרדי הממשלה בעיקר בין שירותי בריאות הנפש ובין הרווחה".
לדבריה, לפי נתוני המשטרה ומשרד הרווחה ההערכות הן שבכל יום 1,000 נשים נמצאות בסכנה אמיתית לחייהן, אך מרביתן שומרות על כך בסוד ורבות מוכנות לקבל את הבעל חזרה הביתה, לאחר מעשי אלימות וצווי הרחקה, בעיקר מפחד. "אסור לקבל את ההסכמה של האישה ללא הערכת מסוכנות לחייה", הדגישה צינמן.
טל הוכמן משדולת הנשים בישראל הוסיפה: "זאת תחושה קשה של דז'ה וו. אנחנו לא יודעות כמה נשים נפגעות אלימות יש בארץ כי הנתון של 200 אלף הוא משנת 2001". עו"ד גילי ורון מויצו אמרה: "אני מרגישה זעם וייאוש לשמוע ולשכנע את המשוכנעות לצאת מכאן והכול נשאר אותו דבר. אני קוראת לראש הממשלה לכנס דיון חירום בנושא".