דאגה מהולה בחששות עוטפת את תושבי הגלבוע מאז הדיווח אתמול (שני) על שיגור שתי הרקטות מג'נין לעבר מושב רם און. שתי הרקטות אמנם התפוצצו בשטח הרשות הפלסטינית, אך התושבים התעוררו לבוקר חדש עם חרדות שיהפכו ל"עוטף עזה 2".
לדברי גורמים בצה"ל, ירי הרקטות אתמול היה ניסוי שביצע פעיל טרור ברקטה מייצור עצמי, ללא חומר נפץ בראש הקרבי שלה, שנפלה במרחק 97 מטרים מנקודת השיגור, והוצמדה לה רקטה נוספת. זהות הפעיל ידועה למערכת הביטחון ואין מאחוריו ארגון טרור - גם לא חמאס. בצה"ל אומרים שאין תשתית רקטית באיו"ש וכי האיום המרכזי הוא פיגועי ירי מרכב חולף ומטעני החבלה על הכוחות.

2 צפייה בגלריה
ירי הרקטה, והתושבים המודאגים מלמעלה למטה: צחי לבנה, חומי ינאי ויעקב מדר
ירי הרקטה, והתושבים המודאגים מלמעלה למטה: צחי לבנה, חומי ינאי ויעקב מדר
ירי הרקטה, והתושבים המודאגים מלמעלה למטה: צחי לבנה, חומי ינאי ויעקב מדר
(צילום: שמיר אלבז)
ארז דיטור, מנהל הקהילה במושב רם און, אמר כי "ג'נין מאוד קרובה אלינו, אנחנו סמוכי גדר וזה יום מאוד מתוח עבורנו. קיבלתי המון פניות בעקבות הדיווח, התושבים רוצים הבהרות ובצדק, הם מודאגים, אין לנו מיגוניות, רק מקלטים שנבנו לפני עשרות שנים. מעולם לא התמודדנו עם איום של רקטות".
ענת מונדר מעין חרוד מאוחד, אמרה כי "אני מרגישה לא טוב ולא נעים מהירי לכיוון רם און". רונית מאור, תושבת עפולה, אמרה כי "אני מאוד מקווה שזה לא יהפוך לעוטף עזה 2, אני גרה כאן ואני לא אשקול לעבור דירה, מקווה שישתלטו על זה וזה לא יתפתח".
צחי לבנה, מושבניק דור שלישי למייסדי כפר יחזקאל, נשמע פסימי מאוד. "זה לא נראה מאוד רציני, אבל יש מקום לדאגה, אי אפשר לדעת לאן זה מתפתח. יש בהחלט סיכוי שזה יפתח ונהיה עוטף עזה השני", אמר לבנה. "זו הסלמה מאוד חמורה, כל הזמן היה פחד שחמאס ישתלט וזה לא מופרך. זה יום עצוב וקשה".
חומי ינאי מרם און אמר: "לא יודע על מה שהיה, רק מהתקשורת. זה מטריד, הופתענו מהירי לכיוון המושב, לא היו שום סימנים לגבי הירי. אנחנו ממש על הגדר, לא יודע על הערכות מיוחדת, אין לנו שום דבר מיוחד, לא הודיעו לי שום דבר".
יעקב מדר, גם הוא תושב רם און, אמר כי "המצב הוא לא טוב, הבית שלי מאוד קרוב. ודאי שאני מוטרד מהירי, יש לנו כיתת כוננות אבל זה כיסוי תחת, מה היא יכולה לעשות? אין לי בבית ממ"ד, הבית שלי במרחק של 700 מטר מגדר המערכת, מאיפה אני אביא כסף לממ"ד? יש כאלה שעושים פוזות ומקבלים מה שהם רוצים, אנחנו מושב שקט ולא מקבלים את כל מה שאנחנו צריכים".
פנינה סער, שמתגוררת שנה ביישוב הקהילתי גן-נר, אמרה שהיא דווקא אינה חרדה. "כפר סבא, תל אביב, חדרה וחיפה, כולם באותו המצב. יצא שאנחנו גרים קרוב לג'נין אבל כל מרכז הארץ קרובים לג'נין, יש מי שעושה את העבודה", היא אמרה. לדבריה, המצב "מטריד ברמה מאוד נמוכה, זה לא משבית את חיי, לא יהיה שקט להרבה שנים בארץ הזו וגם כאן לא יהיה, אני ישנה טוב".
2 צפייה בגלריה
לפי דיוווחים פלסטינים: תיעוד ירי רקטות מג'נין לגלבוע
לפי דיוווחים פלסטינים: תיעוד ירי רקטות מג'נין לגלבוע
הרקטה בג'נין לפני השיגור
רוני חיון, יו"ר ועד היישוב גן-נר, אמר הבוקר בריאיון ל-ynet radio כי "תושבים מוטרדים בצדק, דורשים שנתחיל בטיפול אזרחי פה לפני שנהפוך לסוג של עוטף עזה. כולם פה סומכים על מערכת הביטחון". לדברי חיון, התושבים צריכים סיוע בנוגע לטיפול והתנהלות האוכלוסייה בזמן ירי. "אנחנו לא ערוכים מבחינת בתי ספר, ילדים, קשישים, כל הטיפול באוכלוסייה, מה עושים בירי רקטי כזה, אנחנו לא מתורגלים. כולם פה יוצאים לעבודה ואם זה במשך היום הילדים פה לבד".
ראש העיר עפולה אבי אלקבץ אמר בריאיון לאולפן ynet כי "אנחנו קוראים לראש הממשלה ולשר הביטחון לעצור את האירוע הזה כשהוא ממש בהתחלה. מדי יום יש בעיר כ-250 אלף איש ורקטה עלולה לעשות פה אסון גדול. יש לצה"ל ולכוחות הביטחון את היכולת לעצור את האירוע הזה לפני שהוא מתחיל, בדיוק כמו שהם חיסלו חוליה לפני שהיא יצאה לפיגוע. אנחנו מבינים שהמשוואה השתנתה. זה לא עוד מפגעים שיוצאים לפיגוע רגלי, אלא מרגמות, ואנחנו יישוב צמוד גדר. אנחנו מבקשים שיטפלו בעניין הזה באופן התקפי ולא באופן הגנתי".
ראש מועצת אשכול לשעבר חיים ילין אמר שחייבת להיות תגובה של צה"ל לירי הרקטות מג'נין. "אם עכשיו לא יגיבו הם הולכים בדרך שאנחנו מכירים. יהיו טילים לעבר כל מרכז מדינת ישראל וגם לעבר הצפון", הוא אמר.