הוא היה היועץ המשפטי של הכנסת במשך עשר שנים בדיוק. חווה מקרוב, ומאחורי הקלעים, את ההתנגשויות, ניסיונות המחטף והמשברים הפוליטיים שהעסיקו את המדינה. והוא לא דיבר מאז שפרש. כעת, בריאיון בלעדי ל"7 ימים" שיתפרסם מחר, איל ינון חושף שורה של פרטים שלא היו ידועים על התנהלות קואליציות נתניהו בתקופה שבה שימש כיועץ משפטי של הכנסת. "אני מרגיש שאין לי את הפריבילגיה לשתוק, לא לומר דבר", אומר ינון, שהיה מועמד בשני הסבבים האחרונים למינוי כשופט עליון.
1 צפייה בגלריה
איל ינון
איל ינון
איל ינון
(צילום: גבריאל בהרליה)
במשך שנים נחשב ינון ליועץ משפטי אהוב על חברי הכנסת מכל הסיעות, ועבד בתיאום מלא עם שני יושבי ראש מטעם הליכוד - ראובן ריבלין ויולי אדלשטיין. הוא מביע זעזוע מהדרך שבה התנהלו הדיונים בוועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת בראשות שמחה רוטמן במהלך ניסיונות חקיקת ההפיכה המשפטית.
"אנשים לא מבינים את התרומה של אנשי הייעוץ המשפטי לכנסת לאיזון בחקיקה, לניסוח. אם אתה תרדד את הייעוץ המשפטי אז תגרום לאדם כמוני שנתן את חייו שם, 24/7, לחשוב עשרים פעם אם להמליץ למישהו לבוא", אומר ינון. "לאט-לאט תגרום לכך שאנשים כמו עו"ד גור בליי (היועץ המשפטי של ועדת חוק, חוקה ומשפט, נ"א) לא יסכימו לשבת לצד רוטמן ולחטוף כאפות. למה להם? הם ילכו ויעשו כסף בשוק הפרטי או ילכו ללמד באוניברסיטה יוקרתית. כשאתה רואה מה עושים לאדם סופר רציני, עם כתפיים רחבות, עם עמוד שדרה, עם אוטוריטה מקצועית, ואיך מזלזלים בו, מפעילים איזה יועץ מקצועי במקומו - זה לדאוג למעמדה ותפארתה של הכנסת? זו בדיחה. זה הרס וחורבן של כל המוסדות. פשוט יורים לעצמנו ברגל. לא ברגל. בראש".
ינון אומר שהרס הדרג המקצועי בישראל, המשפטי ובכלל, הוא אסון. בהדרכה לחברי הכנסת החדשים, ינון היה משתמש בדימוי קבוע. "במערכת הזאת יש טייסים ויש נווטים. הפוליטיקאים הם הטייסים. אנחנו, הדרג המקצועי, הנווטים. אנחנו לא יכולים בלי הטייסים. הטייסים לא יכולים בלי הנווטים. אם יהיו רק טייסים, הם ינחתו מחוץ למים הטריטוריאליים. הם לא יגעו בסוף ליעד המובטח". הוא היה אומר לח"כים הצעירים במשכן ש"לפעמים הדרך הארוכה היא הדרך הקצרה".
המטאפורה שלך, שבה הדרג המקצועי הוא נווט והפוליטיקאי הוא הטייס, היא בדיוק מה שלא מקובל על תומכי ההפיכה המשפטית. אתה מבין את זה? "אין דרך אחרת".
הם אומרים שהמשילות שתיארת כאן עובדת תמיד נגד הימין, ובעד השמאל. אתה רוצה לפנות את עזה? אין בעיה. אתה רוצה לנוע ימינה? כל המערכת המשפטית-פקידותית מתגייסת נגדך. הם החליטו לשבור את זה. תביט נניח במהלך של השר אמסלם להדחת מנהלת רשות החברות הממשלתיות. "אני מאחל הצלחה רבה למדינת-ישראל אם הם יצליחו לשבור את זה".
הקואליציה כבר שוברת. הם עומדים למנות מנהל רשות חברות חדש. הם הדיחו את יו"ר הדואר. הם תיכף ימנו מפכ"ל. בן גביר ביקש סמכות חוקית להורות על מעצרים מנהליים. משילות. "שיהיה לנו בהצלחה, נדב. אני חולק על זה מכל וכל. מהניסיון שלי ב-25 השנים שהייתי בשירות המשפטי הציבורי, ובכלל זה ההתמחות בבית המשפט העליון, השנים ששירתתי בממשלה בתפקידים שונים, 13 שנים בכנסת - זה פשוט יביא בסופו של דבר לחורבנה של המדינה. אני לא מדבר עכשיו בהיבט של מדינה דמוקרטית, אלא בכלל".
ינון מדבר באריכות על האירוע הראשון של משבר חוקתי בהיסטוריה של ישראל: כאשר יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין סירב לקיים את פסיקת בג"ץ ולערוך בחירות לתפקיד יו"ר הכנסת, בשנת 2020. אדלשטיין התפטר כדי לא לקיים את הפסיקה, בעקבות לחץ עליו בליכוד. ינון מעריך כי הדבר נעשה בהתאם לרצונו של בנימין נתניהו.
"ואז מגיע הרגע האחרון, וכבר צריך להודיע לבית המשפט שנקבע מועד לבחירת יו"ר כנסת. אדלשטיין קורא לי ללשכה ואומר לי, החלטתי לא לקיים את פסיקת בג"ץ. אני אומר לו, אתה רציני או שאתה מותח אותי? הוא אומר – 'אני רציני'. הוא קצת מכניס אותי לתמונה הפוליטית ומספר שהם בעיצומם של מגעים עם גנץ. אמרתי לו, גנץ עותר לבג"ץ נגדך. בבקשה, תשלח את גנץ, שייתן הודעה לבית המשפט שהוא חוזר בו. אמרתי לו – 'אני מבקש ממך לחשוב על זה שוב, לחשוב על ההשלכות. איזו צורה יש לזה שיו"ר הכנסת מפר בגלוי, ביודעין, פסיקת בג"ץ'".
מהשיחות שלך איתו היה ברור שנתניהו רוצה שהוא לא יקיים את פסיקת בג"ץ? "כן, חד משמעית".
נתניהו עצמו. "כן, חד משמעית".
שמעת את זה באוזניך? את ביבי על הקו? "לא, לא".
בשיחה מאוחרת יותר, ינון מקפיד שוב לומר שלא שמע את נתניהו או אדלשטיין אומרים זאת; "יכולתי להעריך שהוא (אדלשטיין, נ"א) לא פועל כך רק על דעת עצמו".

הריאיון המלא מחר ב"ידיעות אחרונות" במוסף "7 ימים" וב-+ynet.