פיגוע בירושלים: גבר בן 41 נפצע אחר הצהריים (שלישי) באורח בינוני בפיגוע דקירה בקו 137 של אלקטרה אפיקים בשדרות גולדה מאיר באזור צומת רמות בעיר. הפצוע, שנדקר כמה פעמים במברג, פונה לבית החולים שערי צדק. צלם ynet משי בן עמי שנקלע לזירה ירה שני כדורים לעברו של המחבל הפלסטיני ונטרל אותו. מצבו של המחבל בינוני עד קשה. כוחות גדולים של משטרה הגיעו לזירה.
12 צפייה בגלריה
משי בן עמי דקות לאחר נטרול המחבל
משי בן עמי דקות לאחר נטרול המחבל
משי בן עמי דקות לאחר נטרול המחבל
(צילום: לירן תמרי, מיינט ירושלים)
12 צפייה בגלריה
המחבל המנוטרל
המחבל המנוטרל
זירת הפיגוע
(צילום: דוברות המשטרה)
12 צפייה בגלריה
המחבל המנוטרל
המחבל המנוטרל
(צילום: דוברות המשטרה)
12 צפייה בגלריה
המחבל המנוטרל
המחבל המנוטרל
(צילום: דוברות המשטרה)
12 צפייה בגלריה
זירת האירוע בירושלים
זירת האירוע בירושלים
(צילום: חיים גולדיטש)
12 צפייה בגלריה
זירת האירוע בירושלים
זירת האירוע בירושלים
(צילום: חיים גולדיטש)
"ירדתי ברכב לכיוון מרכז העיר וראיתי משהו שנראה כמו מישהו שמרביץ למישהו. בהתחלה חשבתי שזה מכות, ואז התקרבתי וראיתי שזה סוג של פיגוע", שחזר הצלם בן עמי. "יצאתי מהרכב, טענתי את האקדח, והבחנתי שזה באמת היה פיגוע. ראיתי פצוע מדמם, ואז התקרבתי למחבל, לא היססתי, יריתי בו שני כדורים והוא נשכב על הרצפה. אנשי הביטחון הגיעו שנייה וחצי אחרי שנטרלתי אותו".
בן עמי כבר נטרל בעבר מחבל בזירת פיגוע. "המחבל מלמל כמה דברים בערבית. הפצוע ממש זעק לעזרה וביקש שיצילו אותו. אנשים ברחו מהזירה, אני חתרתי למגע", סיפר הצלם. "בפעם הקודמת זה היה סיפור ממש מורכב. אני זוכר שהמתנתי לאוטובוס ואחרי 25-20 דקות קלטתי מחבל מולי עם סכין ומנסה לדקור אותי. התעמתתי איתו, חתרתי גם אז למגע ונטרלתי אותו".
12 צפייה בגלריה
משי בן עמי
משי בן עמי
צלם ynet משי בן עמי
(מתוך טוויטר )

12 צפייה בגלריה
המחבל המנוטרל
המחבל המנוטרל
הזירה בירושלים
12 צפייה בגלריה
המחבל המנוטרל
המחבל המנוטרל
האוטובוס שבו אירעה הדקירה
זאב סופר, חובש איחוד הצלה, סיפר בשיחה עם ynet: "הגעתי עם האוטו מכיוון העיר וראיתי משהו לא ברור. ראיתי אוטובוס ומישהו שוכב על המדרכה בצד ימין. עצרתי כחלק מהאינסטינקט שלי לעזור, שמעתי מישהו צועק 'פיגוע' ו'מחבל'. ראיתי אזרח עם אקדח והוא אמר לי שהמחבל מנוטרל. הנוסעים ברחו מהאוטובוס".
במשטרת מחוז ירושלים ציינו כי המחבל, פלסטיני בשנות ה-40 לחייו שפונה גם הוא לבית החולים שערי צדק, החל לדקור את אחד הנוסעים באמצעות מברג ובעקבות כך הנהג עצר מיד את נסיעתו. מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן ערך הערכת מצב בזירה והנחה על המשך הפעילות המבצעית והחקירתית הנדרשת.
12 צפייה בגלריה
משי בן עמי דקות לאחר נטרול המחבל
משי בן עמי דקות לאחר נטרול המחבל
צלם ynet משי בן עמי דקות לאחר נטרול המחבל
(צילום: לירן תמרי, מיינט ירושלים)
הדיווח על הדקירה באוטובוס התקבל בשעה 17:01 במוקד 101 של מד"א במרחב ירושלים. חובשים ופרמדיקים העניקו טיפול ראשוני לפצוע ופינו אותו לבית החולים. פצוע הדקירה הגיע ליחידת הטראומה של בית החולים שערי צדק עם כמה דקירות בפלג גופו העליון. מבית החולים נמסר כי לא נשקפת סכנה לחייו.
הפרמדיקים איתי שמעונוב ונתנאל ליפשיץ סיפרו: "הפצוע שכב על המדרכה בסמוך לאוטובוס כשהוא בהכרה וסובל מפצעי דקירה מדממים בגופו. סיפרו לנו שהוא נדקר בתוך האוטובוס במהלך הנסיעה. הענקנו לו טיפול רפואי מציל חיים שכלל עצירת דימומים וחבישות ופינינו אותו במהירות בניידת טיפול נמרץ לבית החולים כשמצבו יציב".
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב עודכן על-ידי מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי בפרטים. "מדובר באירוע טרור חמור, ובזכות תושייה ותגובה מהירה של אזרח נמנעה פגיעה קשה יותר בנוסעי האוטובוס", אמר בר-לב. "אירוע כזה לא ירפה את ידינו במאבק הנחוש בטרור הפלסטיני, במבצעים ובשולחיהם. משטרת ישראל פועלת כדי להגן על ביטחונם של אזרחי ישראל, והשוטרים והשוטרות נחושים לסכל כל ניסיון שכזה. אני מאחל החלמה מהירה לאזרח שנפצע בפיגוע".
חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר בתגובה: "פיגוע הדקירה בירושלים הוא התגובה הטבעית לפשעיה של ישראל נגד המקומות הקדושים למוסלמים ולנוצרים בירושלים. הפיגוע הזה מאשש את כישלונה של ישראל לעצור את ההסלמה בגדה המערבית ובירושלים".
ראש הממשלה יאיר לפיד אמר בעקבות הפיגוע: "אני מבקש למסור החלמה מהירה לפצוע שנפגע באירוע הדקירה בירושלים. אני מברך את צלם ynet שנקלע לזירה ופעל בנחישות כדי לנטרל את המחבל ומנע פגיעה באנשים נוספים. לא נאפשר לטרור להרים את ראשו ולפגוע בשגרת חיינו. נבוא בחשבון עם כל מי שינסה לפגוע באזרחים חפים מפשע".
יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו אמר: "אני מתפלל לרפואת הפצוע בפיגוע הדקירה בירושלים. חייבים לנצח את הטרור ביד קשה ובכל העוצמה כדי להחזיר את הביטחון וההרתעה".
שי מלכה, סמנכ"ל השירות ודובר חברת אלקטרה אפיקים, אמר כי "נהג האוטובוס, שפעל על פי ההנחיות, עצר את האוטובוס ופתח את דלתות האוטובוס במהירות, באופן שאפשר לנוסעים לרדת ולתפוס מרחק מהמחבל. מהפרטים שידועים לנו בשלב זה ייתכן שתגובתו המהירה של נהג האוטובוס הצילה את חיי הנוסעים ואפשרה לעובר האורח לנטרל את המחבל".

שורה של פיגועים באביב

בחודשים האחרונים שרר שקט יחסי בזירה הביטחונית בתחומי המדינה, לאחר שורת פיגועי טרור בחודשי האביב שבהם נרצחו 19 בני אדם ועוד עשרות נפצעו. ב-21 במרץ דקר למוות המחבל ואסים א-סעיד מחברון בשכונת ארמון הנציב את אזרח מולדובה איוואן טרנובסקי. תפיסתו של המחבל הובילה לפענוח רצח בני הזוג תמר ויהודה כדורי שגם אותו ביצע א-סעיד שלוש שנים קודם לכן.
ב-22 במרץ רצח המחבל מוחמד אבו-אלקיעאן מהיישוב חורה ארבעה ישראלים בפיגוע משולב בבאר שבע. הנרצחים הם הרב משה קרביצקי, לורה יצחק, דוריס יחבס ומנחם יחזקאל. נהג האוטובוס ארתור חיימוב נטרל את המחבל והרג אותו בזירה.
ב-27 במרץ נרצחו שוטרי משמר הגבול יזן פלאח ושיראל אבוקרט בפיגוע ירי בחדרה. את הפיגוע ביצעו איברהים ואיימן אגבאריה מאום אל-פחם. שני לוחמי יחידת המסתערבים של משמר הגבול ואיש שטח של שב"כ הסתערו על המחבלים וחיסלו אותם.
ב-29 במרץ נרצחו ארבעה אזרחים ושוטר בפיגוע ירי בבני ברק שאותו ביצע המחבל הפלסטיני דיא חמארשה מהכפר יעבד. בפיגוע נרצחו אזרחי אוקראינה ויקטור סורוקופוט ודמיטרי מיטריק וכן יעקב ישראל שלום, אבישי יחזקאל והשוטר רס"מ אמיר חורי שהסתער עם שוטר נוסף על המחבל שחוסל.
ב-7 באפריל רצח המחבל הפלסטיני רעד חאזם ממחנה הפליטים ג'נין שלושה ישראלים ברחוב דיזנגוף בתל אביב. בפיגוע נרצחו איתם מגיני, תומר מורד וברק לופן. המחבל חוסל למחרת ליד מסגד ביפו. ב-29 באפריל אירע פיגוע ירי בכניסה לאריאל שבו נרצח המאבטח ויאצ'סלב גולב. המחבלים הפלסטינים יחיא מרעי ויוסוף עסאי מהכפר קראוות בני חסאן נלכדו למחרת.
ב-5 במאי נרצחו יונתן חבקוק, בועז גול ואורן בן יפתח בפיגוע גרזן באלעד. המחבלים הפלסטינים סובחי אבו שקיר ואסעד אל-ריפאעי מהכפר רומאנה באזור ג'נין נלכדו בתום מצוד שארך 60 שעות.
אילנה אושומירסקי השתתפה בהכנת הכתבה