היום השלישי למבצע עלות השחר, שהחל עם חיסול בכיר הגי'האד האיסלאמי בעזה, תפס את תושבי עוטף עזה מודאגים ומותשים, אבל גם מתורגלים בסבבים דומים מהעבר הלא רחוק. אחת הרקטות נפלה בצהריים על כביש 4, ליד מבקיעים. לא היו נפגעים. במקביל הונחו תושבי גוש צוחר וחבל שלום להיכנס מיד למרחב המוגן.
בבית הספר הרא"ה בשדרות התקיים הבוקר (ראשון) מבצע רגיש של פינוי עשרות משפחות מהעיר להתרעננות בחיפה. התושבים התפנו באוטובוסים על בסיס של אירוח וסידור של הרשות המקומית.
4 צפייה בגלריה
איזור נפילת הרקטה בשדרות
איזור נפילת הרקטה בשדרות
אזור נפילת רקטה בשדרות
ריטה גלעדוב, תושבת העיר שלעברה נורו במבצע הנוכחי אין ספור רקטות, סיפרה על הימים הקשים שעוברים עליה ועל משפחתה. "אנחנו לא יוצאים מהממ"ד בכלל ומהבוקר היו אזעקות, הילדים אפילו לא רצו לאכול ארוחת בוקר, ובסוף הסכימו רק בתוך הממ"ד", סיפרה גלעדוב. "הייתה לנו עכשיו הזדמנות לצאת משדרות אז ארזנו ממש בתוך שעה. המצב על הפנים, אנחנו גם מטופלים של החוסן, אין מה להגיד, אנחנו כבר 21 שנה פה סובלים. לא מתרגלים לזה".
באשקלון עבר על התושבים לילה שקט יחסית, והחל מהבוקר נשמעו הדי פיצוצים. בבית קפה רוז'ה במדרחוב בעיר, סיפר הבעלים רוז'ה חטב כי "הלילה עבר נחמד מאוד, היינו קצת ערניים, היו כמה אזעקות מפחידות אבל התרגלנו לזה, אנחנו כבר חזקים".
4 צפייה בגלריה
פינוי משפחות משדרות לחיפה
פינוי משפחות משדרות לחיפה
פינוי משפחות משדרות לחיפה
(צילום: מתן צורי )
חטב סיפר כי הרגיש גם ירידה בהכנסות בגלל הפחד של האנשים. "אני כבר שבוע מרגיש את זה. היה עוצר פה, אנשים לא ידעו מה קורה. יש כוננות, אין כוננות, סוגרים, לא סוגרים. וראינו, לא היו אנשים. אנשים פחדו ללכת לקייטנות, ללכת לים, פחדו לרדת לעיר".
"אני מרגיש את זה בכיס. זה כמעט 60% הירידה פה. מרגישים את זה, אנשים לא עוברים, מפחדים. התרגלנו לכל המצב הזה, אין מה לעשות", הוסיף. "אנחנו צריכים לקבל הנחה לפחות מראש העיר במיסים, לפחות שיעזרו לנו פה בשכירות. כל פעם מבטיחים לנו וצריך לבדוק. מי שיש לו כוח מקבל ומי שאין לו כוח סוגר את העסקים, רואים כמה עסקים נסגרו בארץ, מעל שישים אלף בתי קפה ומסעדות. אני חושש כמו כולם".

הרצל סולימני, תושב אשקלון, הסכים עם רוז'ה. "אני מסתכל על רוז'ה שהוא חבר, אני כבר שלושים שנה כמעט כל בוקר פה, ההוצאות נשארו אותן הוצאות, ההוצאות הקבועות שלו. וההכנסות, הוא אמר ירידה של 60%, וזה נכון. בשעות האלה שאני מדבר איתך בבית הקפה היו צריכים להיות 50 עד 60 איש, ורואים את השיממון והמתח באשקלון. אנשים רואים טלוויזיה ורואים את הבומים ובכל זאת יש אזעקות וילדים בחופשה, והורים חוששים", הוסיף. "בוודאי שהמתח קיים והוא באוויר".
הדס פרג'ון, תושבת מושב זמרת שבעוטף, סיפרה על השגרה הקשה. "אנחנו בבית כל הזמן, אין באמת אופציה אחרת", אמרה הבוקר לאולפן ynet. "יכולה להיות שעה עם ארבע אזעקות צבע אדום ויכולה להיות שעה בלי אזעקה". הדס אמרה כי הקושי הגדול הוא הילדים במושב. "אנחנו מושב מאוד מחובר, מאוד משפחתי, ופתאום אני רואה ילדים שאני איתם ביום יום, בסניף, והם לא ברחובות, וכשהם מדברים איתי הלב שלי נקרע. זה הכי קשה לי. החרדות, התחושות שלהם".
הדס הוסיפה כי למרות המבצע, אין לה אשליות לפיה המציאות הביטחונית תשתנה אחריו. "זה מאוד זמני. אז עכשיו בסדר, אז יהיה שקט לשנה, לשנתיים, לחודש. זה גם לא ברור וזה גם מאוד זמני. יש לנו צבא חזק ואני גם עוד מעט מתגייסת והחניכים שלי אומרים לי: 'בסדר, עד מתי?'. זה לא מדכא בגלל שזה עכשיו חד פעמי, זה מדכא כי זה חוזר על עצמו וזה חוזר וזה חוזר".

אבישי אדרי מנחל עוז, סיפר כי משפחתו כבר עזבה את הקיבוץ וכי הוא נותן את מלוא הגיבוי לכוחות הביטחון ולממשלה. "אנחנו כבר עזבנו את נחל עוז, מאוד היה חשוב לנו להגן על הבנות והבן שלנו, יש לנו שלוש בנות ובן, והשלמות הנפשית שלהם והחוסן שלהם מאוד חשובים לנו. במציאות הזאת של הימצאות מתמדת בתוך הממ"ד וצבע אדום לעיתים מאוד קרובות, העדפנו שלא לחשוף אותם לאינטנסיביות כזאת וניצלנו איזה חלון הזדמנות מאוד צר שהיה ופשוט יצאנו מהקיבוץ במה שנראה היה כמו מבצע צבאי כזה".
לדבריו, "הקיבוץ עדיין במצב של סגר, כמו שהיה באותם ימים לפני שהתחיל המבצע שאנחנו נמצאים בו עכשיו, ואפשרות היציאה נקבעת על ידי הצבא, כלומר בחלק גדול משעות היום אי אפשר לצאת ולהיכנס. המציאות הזאת של לחימה, בין אם זה טפטופים ובין אם זה המצב האינטנסיבי יותר שאנחנו חווים כרגע, זה באמת עומס נפשי מאוד כבד, בעיקר בגלל שאנחנו חושבים על הילדים שלנו, וזה הדבר הקשה באמת".

הצבא הודף טענות על מצור: "החסימה הוכיחה את עצמה"

באוגדת עזה הדפו בסוף השבוע חלק מטענות התושבים ואמרו כי לא היה מצור על אף ישוב לפני תחילת המבצע - ורוב התושבים בעוטף נעו בחופשיות בכבישים. הם ציינו כי רוב הישובים בקרבת הגבול נהנו מחופש תנועה, ו"היכן שביקשנו מתושבים לנסוע בצירים נסתרים ובטוחים, עזרנו בהכוונה".
4 צפייה בגלריה
חסימות בכבישי הדרום
חסימות בכבישי הדרום
חסימות בכבישי הדרום
(צילום: בראל אפרים)
4 צפייה בגלריה
חסימות הכבישים בשער הנגב בעקבות פעילויות טרור המזוהות עם ארגון הטרור הג׳יהאד האיסלאמי
חסימות הכבישים בשער הנגב בעקבות פעילויות טרור המזוהות עם ארגון הטרור הג׳יהאד האיסלאמי
חסימות כבישים בשער הנגב
(צילום: רועי עידן)
ביום שני בלילה, לאחר מעצרו של בכיר הג'יהאד האיסלמי בשומרון, בסאם אל סעדי, התחזקה ההתרעה המודיעינית לפיגוע נ"ט של הארגון בגבול עזה. 4 שעות לאחר מעצרו ע"י לוחמי ימ"ס וכלב של עוקץ, שתועד והופץ, הוחלט על סגירת קטעי כבישים שחשופים לירי נ"ט מעזה.
"בתוך 25 דקות מרגע ההחלטה, בסביבות 3:30 בלילה, הצירים הללו נחסמו והדבר הוכיח עצמו", אמרו ל-ynet קצינים מפיקוד דרום. "לתושבי כרם שלום אפשרנו לצאת בלילה ודרך ציר בטוח ובסופ"ש הסרנו מהם ההגבלות לאחר תחילת המבצע. באשכול למשל, מתוך 33 ישובים, רק עשרה הרגישו את ההגבלות ובכל מקרה אנשים יכלו לצאת לעבודה אחרי שהכשרנו צירים עוקפים ובתיאום עם ההנהגה המקומית במועצה.
"יתכן שהביקורת נבעה מכך שעד כה התרגלנו לסגור הצירים כמהלך תגובתי להסלמה וירי שהצד השני החל בו והפעם זה היה שונה. אף ישוב לא היה במצור". תכנית פינוי אזרחים לא הופעלה אך בצבא זיהו כבעבר תנועה של התושבים בעוטף על בסיסם לאזורים רחוקים יותר, בעיקר בסופ"ש: "אפשרנו השקיות ותיקונים לחקלאים היכן שצריך כי במרחב הגדר אי אפשר היה להמשיך לעבוד כמו בכל סבב".
הבוקר תקף כלי טיס של צה"ל עמדת שיגור רקטות של הגי'האד האיסלאמי ברצועת עזה. עמדה זו שיגרה רקטות לעבר ישראל בשעות הבוקר.