על רקע המשבר ביחסי ישראל והעולם היהודי עם הכנסייה הקתולית, שיגר האפיפיור פרנסיסקוס איגרת הממוענת "לאחינו היהודים בישראל". האיגרת, שבה גינה האפיפיור את "העלייה במתקפות נגד יהודים ברחבי העולם", היא האיגרת הראשונה שממוענת ליהודים בישראל.
1 צפייה בגלריה
האפיפיור אפיפיור פרנסיסקוס ב כיכר פטרוס הקדוש ב ותיקן הוותיקן בהופעה ציבורית שעות לפני שאושפז
האפיפיור אפיפיור פרנסיסקוס ב כיכר פטרוס הקדוש ב ותיקן הוותיקן בהופעה ציבורית שעות לפני שאושפז
האפיפיור פרנסיסקוס. "הכאב לא נחסך אפילו מארץ הקודש"
(צילום: EPA )
הכותרת
כך איראן מנסה לתקוף ישראלים בחו"ל
22:46
"אנחנו בעיצומה של מעין 'מלחמת עולם מקוטעת', ולמרבה הצער הכאב לא נחסך אפילו מארץ הקודש", נכתב באיגרת שנכתבה כתשובה למכתב ששלחו לאפיפיור 450 חוקרי יחסי יהודים ונוצרים, רבנים ורבות ופעילים יהודים בדיאלוג היהודי-נוצרי מרחבי העולם. בנוסף, האפיפיור קרא לסיום המלחמה "המסכנת את העולם" ולהשבת החטופים: "כל כך קשה לנסח מילים מול טרגדיה כמו זו שהתרחשה בחודשים האחרונים. אנחנו אבלים על ההרוגים, הפצועים והפגועים. במיוחד אנחנו מתפללים לשובם של בני הערובה.
"אנו הקתולים מודאגים יחד איתכם מהעלייה האיומה במתקפות נגד יהודים. הכנסייה מתנגדת לכל צורה של אנטי יהדות ואנטישמיות, ומגנה כל גילוי של שנאה כלפי יהודים ויהדות. ליבי נקרע למראה מה שמתחולל בארץ הקודש כוח של קיטוב כה גדול ושנאה כה רבה. העולם כולו מתבונן על מה שמתרחש בארץ הזאת בבעתה ובכאב".
הוא הוסיף כי "מערכת היחסים הקושרת אותנו אליכם היא ייחודית וסינגולרית, מבלי לטשטש לעולם, כמובן, את מערכת היחסים שיש לכנסייה עם אחרים ואת מחויבותה גם כלפיהם. ליבי קרוב אליכם, לארץ הקודש, לכל העמים היושבים בה, ישראלים ופלסטינים, ואני מתפלל שהתשוקה לשלום תנצח בכל. אנו מוכרחים לא לאבד תקווה לשלום אפשרי אף פעם".
ד"ר כרמה בן יוחנן, מרצה בחוג למדע הדתות באוניברסיטה העברית ועמיתת מחקר במכון הרטמן - שהובילה את שליחת המכתב לאפיפיור לצד מלכה סימקוביץ' משיקגו, הרב ייץ גרינברג מניו יורק, הרב יהושע אהרנס מברן והרב דוד מאייר מרומא ומפריז, אמרה כי מדובר במכתב "חם וידידותי" אך "מתון ושקול". "הוא מפתיע כי האפיפיור בחר למען אותו ליהודים בישראל, זה מאוד משמח.
"יותר מהתוכן ההצהרתי יש פה שינוי של המנגינה, של קרבה והעמדה כלפי היהודים בכלל והישראלים בפרט. מאז ה-7 באוקטובר היה מתח גדול בין ארגונים יהודיים, ישראל והכנסייה והאמירה הקשה של האפיפיור כי לא מגיבים על טרור בטרור זכורה לנו. העמדה שלהם הייתה זהירה ומרוחקת והייתה תחושה של שבר ביחסים בין יהודים ונוצרים. האיגרת נותנת פתח לתקווה לצאת מהמשבר", סיכמה.