התותח הישראלי החדש עדיין נמצא בתהליכי הטמעה בצה"ל - וכבר זוכה לגרסה אירופית ולהתעניינות מצבאות זרים: "רועם", התותח האוטומטי הראשון שנכנס בחודשים אלה לצה"ל ויחליף בשנה הבאה את התותח המתנייע המיושן "דוהר", הוצג בחודש שעבר לנציגי צבאות בריטניה, גרמניה, הולנד והונגריה, כחלק מהתמודדות על מכרזים להצטיידות בתותחים חדשים.
התותח הישראלי החדש נחשב לאחד מהפרויקטים הגדולים של מערכת הביטחון בהובלת משרד הביטחון וחברת אלביט-יבשה, ועדיין מרבית רכיביו, כולל תיעודו הפנימי, נחשבים למסווגים. בישראל יש מספר מצומצם של אבות טיפוס שלו, ואחד מהם זכה להתאמות ראשוניות ללקוחות הזרים הפוטנציאליים שהתרשמו מיכולותיו מקרוב בשטח האש של בסיס התותחנים שבטה שבדרום.
2 צפייה בגלריה
"הרועם", התותח החדש של צה"ל
"הרועם", התותח החדש של צה"ל
"רועם", התותח החדש של צה"ל
(באדיבות אלביט)
אנשי אלביט ירו בחודש שעבר עשרות פגזים אינרטיים (דמה) שדימו פגזים שונים למטרות בשטח פתוח, באור יום. לפי חברת אלביט, ההדגמה זכתה להצלחה מבחינת הפגיעות המטרות, אך מעל לכל היכולות האוטונומיות המהירות של התותח הישראלי הוכחו גם בהדגמה זו – חיבור אוטונומי של חומרי הנפץ לפגז בהתאם למשימת האש הספציפית, טעינה רובוטית לצריח ולא על-ידי חייל, צידוד הקנה למטרות על-ידי מערכת הירי הממוחשבת וקצב ירי של שמונה פגזים לפחות בכל דקה, הרבה מעבר לקצב האש בתותחים הישנים.
בהדגמה בוצע הירי לטווח של כ-20 קילומטרים אך בפועל טווחי הירי יוכלו להיות גדולים יותר. התותח יהיה עם מיגון לצוות שיפעיל אותו, ולגרסה האירופית יהיו פגזים שונים וקנה עתידי מעט שונה, בפיתוח שיוכל להגיע לטווחים של כ-80 קילומטרים, רמז אפשרי מול יכולות הארטילריה הסטטיסטית של הצבא הרוסי. גם המבנה הגיאומטרי של הצריח בגרסה האירופית של התותח הישראלי יהיה שונה, אך ליבתו הטכנולוגית והמבצעית יישארו זהים למקור שישמש את צה"ל.
2 צפייה בגלריה
"הרועם", התותח החדש של צה"ל
"הרועם", התותח החדש של צה"ל
(באדיבות אלביט)
התותח הישראלי, גם בגרסתו המוצעת לאירופים, יתנייד על גלגלים ולא על זחלים ולכן יהיה מהיר יותר בהגעה ממקום למקום. בשבועות האחרונים עבר התותח בצה"ל ניסויי עבירות בשטחים קשים שבהם צה"ל יתמרן בלחימה. גם בגרסה האירופית של התותח הוא יופעל על גבי משאית "10 על 10", אך מדגם שונה, ויוכל להתנייע גם על קרונות רכבת, לניוד מהיר למרחקים של מאות קילומטרים באירופה, ובהתאם גם לנסוע בתוך מנהרות.
קוטר הקנה יישאר 155 מילימטרים כמו בגרסה הצה"לית, אך הקנה האירופי יהיה שונה ויהיה מיוצר על-ידי חברת ריינמטאל הגרמנית, שהפכה לשותפה מרכזית של אלביט לפרויקט מול הלקוחות האירופיים. גם הקבינה של המשאית שממנה יופעל הירי תהיה מעט אחרת, אך תשמור על מבנה צוות מצומצם של שלושה לוחמים בלבד, פחות ממחצית מכמות הלוחמים הממוצעת הנדרשת להפעלת התותחים הקיימים.
בקבינה של התותח הישראלי ישהו מפקד הכלי והמשימה, נהג ולוחם שיתפעל את מערכת הבקרה והשליטה. בתותח הישראלי מערכת השו"ב (שליטה ובקרה) כבר מותאמת לצי"ד (צבא יבשה דיגיטלי) הצה"לי שמחבר כבר בין כל כוחות היבשה בצוותי הקרב החטיבתיים.

"מהפכה של ממש בשדה הקרב"

בחיל התותחנים, בפיקודו של תת-אלוף נרי הורוביץ, עדיין לא בחרו איזה גדוד יקבל ראשון את התותח החדש, אך כבר הציגו אותו לבכירי הצבא בתחילת השנה. "התותח יוכל להתפרס בהרכבים שונים במהירות בין הגזרות השונות", אמרו בחיל. "מדובר במהפכה של ממש בשדה הקרב, עם יותר דיוק למרות שעדיין מדובר באש סטטיסטית, שילוביות בין כל מערכי החיל כמו כלי טיס בלתי מאוישים כרוכב ודוהר שמיים, הרקטות המתקדמות שלנו והטילים המדויקים מהקרקע.
עוד אמרו בחיל כי "התותח יוכל מנקודת ירי אחת לשגר פגזים למטרות שונות במספר מקומות ובמשימות משתנות תוך כדי. צוות גרעיני לקליטת התותח החדש כבר פועל וגם בגדודים שבו הוא יוטמע, ישרתו לוחמות". כחלק מהשינויים שמוביל קצין תותחנים ראשי בחיל, כבר כיום פלוגות הגדודי הארטילריה שינו את שמם ליחידות אש.
אף על פי שהחוזה עם אלביט כבר נחתם לייצור עשרות תותחי "רועם" חדישים שיחליפו את ה"דוהרים" הישנים בצה"ל, פרויקט התותח החדש עבר היריון מתקדם של יותר מעשור, עם עיכובים רבים וביקורות מצד מבקר המדינה. בסופו של דבר נבחר התותח האוטונומי שידע לעשות את מרבית הפעולות לבדו, ויהיה מהמתקדמים מסוגו בעולם.
תותחים דומים מפותחים בשבדיה ובגרמניה על-ידי יצרניות שיתחרו באלביט הישראלית מול הצבאות האירופיים. לאורך פיתוח הפרויקט בשנים האחרונות על-ידי צוותי חטיבת היבשה של אלביט במפעל החברה ביקנעם, הוצעה התאמה נקודתית באפיון ותצורת התותח לצורכי צה"ל. אחד הפקקים ששחררו את הפרויקט היה מקור המימון שלו: חלקים מהתותח ייוצרו בארצות הברית בקווי ייצור ייחודיים לאלביט.
בתעשיות הביטחוניות הישראליות זכו לעשרות הסכמי רכש חדשים מלקוחות אירופיים במיליארדי דולרים בעקבות הגידול בביקוש לאמצעי לחימה בשל המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, ובהתאם, גם ההתעניינות במערכות לחימה קלאסיות, כמו תותחים, גדלה. אלביט בעצמה דיווחה אשתקד על גידול של 40% בעסקאות הרכש עם השוק האירופי.
"ההדגמה המוצלחת של המערכת מדגישה את השפעות החיבור הטכנולוגיות ובכך יהיה ניתן לספק לכוחות הגרמניים ושל מדינות אחרות יכולת ארטילריה יוצאת דופן", אמרו ראש חטיבת מערכות הרכב של ריימנטאל ג'ון אבוסנאר ומנכ"ל אלביט-יבשה יהודה (אודי) ורד.