פורום ראשי ארגוני המעונות תובע ממשרדי האוצר, החינוך והעבודה מימון והנחיות מדויקות באשר להפעלת מעונות היום לגיל הרך, כולל הודעה להורים הפוטרת אותם מתשלום שכר לימוד. ובמקביל יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר טל תובע מהשרים העברת כספים לצורך תשלום שכר המטפלות במעונות היום המפוקחים למניעת קריסה כלכלית שלהן.
1 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
יואב קיש ובצלאל סמוטריץ'
(צילום: שלו שלום)
הכותרת
כלי הסברה או שירות לטרור: הדילמה הישראלית עם אל ג'זירה
26:01
במכתב שכתב יו"ר פורום ראשי הארגונים ליאור גבאי לשרים הוא ציין כי מדובר על כ-20 אלף עובדות במעונות בכ-100 אלף ילדים וכ-200 אלף הורים.
"צוותי המעונות עסוקים בימים אלה במתן סיוע טלפוני רגשי עם הורי הילדים וקיום קשר חינוכי עם הילדים", כתב גבאי. "על מנת שנוכל להחזיר את המעונות לפעילות בטוחה באופן הדרגתי, ובהתאם להנחיות משתנות יש לתת את הדעת בדחיפות לסוגיות הללו".
גבאי הסביר כי לא ניתן לשנע את כולם במגבלת הזמן למרחב מוגן תקני והמרחבים המוגנים אינם ערוכים לתפוסות המקסימום עבור מעונות שבהם אין מרחב מוגן.
הארגונים מבקשים להגדיר קריטריונים לקבלת ילדים במעון וציינו כי נדרשת הודעת ממשלה להורים במעונות שפוטרת אותם מתשלום שכר לימוד בגין תקופת המלחמה וקבלת אחריות ממשלתית על התשלום ישירות לארגונים.
במכתב ששיגר גיל בר טל הוא כתב כי לפני כשבועיים מדינת ישראל נכנסה למלחמה: "זוהי מערכה אשר נכפתה על אזרחי המדינה ועם השלכותיה הם נאלצים להתמודד בהווה ובעתיד". בר טל הדגיש כי לעבודת מעונות היום המפוקחים חשיבות רבה ביותר בימים מאתגרים אלה, שכן הם מעניקים פתרון להורים רבים ומאפשרים להגיע למקומות העבודה ולנסות לשמר "שגרת חירום" בעורף.
"על מנת שמעונות היום המפוקחים יוכלו להמשיך להתקיים ולא לקרוס כלכלית ומאחר שההורים לא משלמים שכר לימוד בגין התקופה שהמעונות לא פועלים, על הממשלה להכריז כי היא מזרימה כספים שיספיקו לתשלום מלוא שכר העובדות ואחזקת המעונות על מנת שיוכלו להמשיך את רצף פעילותם גם בתקופה זו", הוא כתב. "לתשומת ליבכם, הפעילות הופסקה ב-8 באוקטובר ופיקוד העורף אסר על קיום פעילויות במעונות, אך העובדות זכאיות לשכר.
"מעבר לכך, באחריות המשרדים עליהם הנכם אמונים לדאוג להמשך העברת תשלומי המדינה לצורך תשלום שכר העובדים, והפעלת ותחזוקת המעונות לאורך כל שנת הלימודים".
בר טל התריע כי "ללא צעדים אופרטיביים אלה לא יוכלו המעונות להמשיך להתקיים ותיגרם קריסה כלכלית. אלפי מטפלות לא יקבלו שכר וההורים לא יקבלו מענה בחירום, ולאחר מכן בשגרה".
ממשרד החינוך נמסר: "בהתייחס לנושאים שהועלו במכתב, המשרד מגבש מסמך הנחיות מסודר ומפורט לבעלי המעונות. באשר לכספים ששילמו הורים, המשרד פועל יחד עם משרד האוצר לבנות מתווה שיאפשר למעונות להחזיר להורים את סכום הכסף ששילמו בגין הימים שבהם לא התקיימה פעילות במעונות, בשל המלחמה. המשרדים בונים מודל פיצוי, שיהיה דומה למודל ההחזר שנקבע בתקופת הקורונה. חשוב לציין כי ההחלטה הסופית בנושא בידי משרד האוצר. נוכח תנאי המלחמה, המשרד פרסם הנחיה המאפשרת לכל מעון להמשיך להפעיל מעון שאין בו מרחב ממוגן, במבנה חליפי עם מרחב ממוגן, תוך עמידה בתנאים, ובכלל זאת תנאי הבטיחות הנדרשים".