"איפה הייתם 12 שעות? זו לא הפקרה, בו בגידה בנו. אחריות? במקומך אני הייתי מניח את הדרגות והולך הביתה". את הדברים הקשים הללו שמע מפקד פיקוד העורף, אלוף רפי מילוא, שלראשונה מאז טבח 7 באוקטובר הגיע למלון דיוויד בים המלח כדי לפגוש את חברי קיבוץ בארי.
בשיחה, שבה השתתפו מאות תושבים ונערכה במקביל גם בזום, פתח האלוף מילוא במילות התנצלות ולקיחת אחריות על מחדלי הצבא ביום פתיחת המלחמה, כפי שהוא נוהג לעשות בשיחות עם תושבי העוטף שאיתם הוא נפגש בחודשים האחרונים. אבל קיבוץ בארי, שבו נרצחו יותר מ-100 אזרחים ורבים אחרים נחטפו, הוא אחד היישובים ששילם את המחיר הכבד ביותר- והשיחה עם האלוף הייתה טעונה וקשה. אמוץ אבני (76), אביו של חגי אבני ז"ל, לוחם בכיתת הכוננות של בארי, דיבר מדם ליבו.
3 צפייה בגלריה
ועידת תקומה וחוסן לאומי
ועידת תקומה וחוסן לאומי
אלוף רפי מילוא
(צילום: יריב כץ)
בשיחה היום עם ynet הוא סיפר: "שאלתי אותו שאלה פשוטה - איפה הייתם? למטוס מישראל לפריז לוקח 4.5 שעות להגיע, אז למה לצה"ל זה לקח 12 שעות? איפה הייתם בכל השעות האלה? זו לא הפקרה - זו בגידה בנו. יש חוזה בין הצבא לתושבי עוטף עזה והם הפרו אותו. שאלתי אותו מה זו האחריות שהוא לוקח על עצמו? אמרתי לו, 'אם אני הייתי במקומך הייתי מניח את הדרגות והולך הביתה'. זה בשלב ראשון.
"אמרתי לו גם שהצבא לא יכול לשפוט או לחקור את עצמו, אלא רק מישהו ניטרלי. אמרתי לו: 'תראה כמה אנשים מתו בגלל הטעות שלכם ועוד כמה ימותו בהמשך. זו לא טעות. זה מחדל. כל המחדל הוא באחריות הקצונה הגבוהה. אף אחד לא הקשיב לאזהרות, התייחסו בקלות ראש לכל דבר חשוד שקרה על הגדר".
3 צפייה בגלריה
חגי אבני
חגי אבני
חגי אבני שנרצח ב-7 באוקטובר
3 צפייה בגלריה
רינת אבן (האמא), חן אבן (אבא). אלון אבן, עידו אבן (שני הילדים הגדולים)
רינת אבן (האמא), חן אבן (אבא). אלון אבן, עידו אבן (שני הילדים הגדולים)
רינת, חן, עידו ואלון אבני. נרצחו בטבח
אמוץ (76) הוא בנם של מייסדי קיבוץ בארי, שמואל וירדנה ז"ל, שהקימו את בארי במסגרת תוכנית 11 הנקודות בנגב ב-1946. הוא נשוי בשנית לרחל, אימו של חן אבן ז"ל מבארי, לוחם סיירת מטכ"ל לשעבר, שנרצח עם אשתו רינת ז"ל וילדיו עידו ואלון ז"ל.
חן וחגי, אחים למחצה, היו קרובים במיוחד. "הילדים של חן היו כמו הנכדים שלי, היינו משפחה אחת מושלמת וחמה", הוסיף אמוץ. אמוץ וחגי עוד הספיקו לשוחח בבוקר של אותה מתקפה. "יצאתי החוצה לחצר של הבית ושמעתי צעקות אללה אכבר. דיברתי עם חגי. אמרתי לו: 'חגי, יש לך חמישה ילדים בבית, אל תלך'. אבל הוא - אצה לו הדרך. הוא בכלל לא חשב על אפשרות שלא לצאת. הוא יצא עם האקדח שלו בלבד, ולא עם רובה, וזה מחדל נוסף של הצבא, שלא אפשר להם להחזיק נשקים בבית".
בשיחה אלוף פיקוד העורף היה קשוב. "הוא לא השפיל את מבטו לפניהם", אמרה אחת התושבים שהשתתפה בשיחה. "הוא לוקח אחריות, גם אחריות אישית, וגם הוא מבין את גודל המחדל".
מדובר צה"ל נמסר כי "בחודשים האחרונים נפגש מפקד פיקוד העורף עם קהילות המפונים. מדובר בשיחות כנות אשר מטרתן להציף את תחושות הקהילות ובין היתר לשקף להן את תמונת המצב המבצעית והמאמצים בהם ממוקד צה"ל ליצירת התנאים המיטיבים עבורן בשיתוף הגורמים הרלוונטיים.
"בשבעה באוקטובר צה"ל כשל בהגנה על אזרחים ויצא למלחמה. צה"ל ממוקד כעת בלחימה בעזה ובזירות נוספות. לצד המשך המלחמה, צה"ל החל בתחקור אירועי ה-7/10, בסיומם הממצאים יוצגו בשקיפות למשפחות השכולות ולאחר מכן לציבור".