3 צפייה בגלריה
נסיעת ניסוי ברכבת הקלה
נסיעת ניסוי ברכבת הקלה
נסיעת ניסוי ברכבת הקלה בבת ים
(צילום: טל שחר)
הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן צפוי להתחיל לפעול בסוף נובמבר. בעוד שהעבודות להקמתו מתנהלות מעל פני האדמה ומתחתיה, המשטרה שקדה בשנים האחרונות על הקמת יחידה לאבטחת הנוסעים: שוטרים, כלבי גישוש, חבלנים, בלשים, מצלמות אבטחה, תחנת משטרה חדשה ומטה שליטה.
מסלול הקו האדום עובר על פני 24 קילומטרים, מפתח תקווה ועד בת ים. 12 קילומטרים הם במנהרות תת קרקעיות – מה שהופך את משימת אבטחת הרכבת בגוש דן לסבוכה הרבה יותר מאבטחת הרכבת הקלה בירושלים ומאבטחת קווי רכבת ישראל.
3 צפייה בגלריה
משטרת הרכבת הקלה
משטרת הרכבת הקלה
משטרת הרכבת הקלה

כך מתכננת המשטרה לשמור על ביטחון הנוסעים

בתחנת קרליבך במרכז תל אביב תפעל מתחת לפני הקרקע תחנת משטרה שתשרת את הרכבת בלבד. היא תכלול 80 שוטרים שיסיירו בתחנות ובסביבתן – ובניגוד ליתר קווי הרכבת בישראל – גם בתוך הקרונות. הסיבה: במשטרה רוצים שאם יתרחש אירוע בעת תנועת הרכבת מתחת לפני האדמה, כמו למשל מתקפת טרור, תאונה או תקלה – יהיו בקרונות שוטרים שיפעלו למען ביטחון הנוסעים. בנוסף לשוטרים יוצבו ברכבת ובתחנותיה גם מאבטחים אזרחיים.
בתחנת קרליבך יוצבו גם ארבעה כלבים לאיתור חומרי נפץ שיסיירו בקרונות ובתחנות, מלווים בכלבנים, וכן חבלנים לטיפול במטענים. בתחנה ישרתו חוקרים, סיירים, בלשים ובוחני תנועה לטיפול במגוון אירועים שעלולים להתרחש – מתאונה ועד תקרית פלילית כמו למשל גניבות, תקיפות מיניות וכדומה.
בנוסף, תפעל יחידת אופנוענים שתשרת את הרכבת הקלה. שוטריה, שהיו פרוסים לאורך הקו כולו, יגיעו לטפל במהירות באירועים. בתחנות הגדולות – אלנבי, ארלוזורוב וקרליבך בתל אביב – תוצב דרך קבע אבטחה משטרתית. באזור התעשייה קריית אריה יפעל מרכז שליטה ובקרה משטרתי שאליו יועברו צילומים מ-18 מצלמות אבטחה שיוצבו בקרונות וישדרו את המתרחש בזמן אמת. מצלמות יוצבו גם בתחנות ובחלק מהרציפים.
3 צפייה בגלריה
תרחישי האימים שהמשטרה נערכת להם
תרחישי האימים שהמשטרה נערכת להם
תרחישי האימים שהמשטרה נערכת להם
אלה התרחישים שלקראתם נערכת המשטרה: אירועים חבלניים בתחנות או בקרונות כמו למשל דקירה, יריות, מטעני חבלה וגם חטיפת נוסעים והחזקת בני ערובה; שריפה בקרונות עם לכודים, לרבות כאשר האירוע מתרחש מתחת לפני האדמה; התחשמלות נוסעים כתוצאה מתקלה או מחבלה במזיד, לרבות כאשר הרכבת נמצאת במנהרה תת קרקעית. יש לציין כי מדובר ברכבת שפועלת על חשמל, ולפיכך תקלות חשמליות הן תרחיש מציאותי.
עימותים בין קבוצות אוהדים יריבות שישתמשו ברכבת כדי להגיע למשחקים באיצטדיון בלומפילד ביפו ובאיצטדיון המושבה בפתח תקווה; תאונות דרכים שבמהלכן תיפגע הרכבת על ידי כלי רכב בעת נסיעתה בכביש.
לפני שהרכבת תצא לנסיעתה הראשונה תקיים המשטרה תרגיל חירום בהשתתפות גורמי ההצלה. "מדובר ביחידה ייחודית. אנחנו לומדים ממשטרות בעולם כיצד מבצעים אכיפה ברכבת קלה", אמר ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" סגן ניצב רונן שמרי, ראש זרוע מבצעית של הרכבת הקלה. "חלק מהחשש הוא שילדים עם קורקינטים ואופניים חשמליים יכנסו לתוואי הרכבת", הוסיף. במשטרת מחוז תל אביב, שאחראית על אבטחת הרכבת, אמרו: "עובדים סביב השעון כדי להעניק לנוסעים שירות בטוח".