קבוצת ילדים אוקראינים הגיעה אתמול (יום ד') באוטובוס לקייב, אחרי חודשים ארוכים ברוסיה. 17 הילדים גורשו על-ידי הכוחות הרוסיים מאוקראינה לחצי האי קרים, ואתמול התאחדו עם הוריהם בבירה האוקראינית.
לפי קייב, מאז הפלישה הרוסית ב-24 בפברואר 2022 גורשו לרוסיה יותר מ-16,000 ילדים. לפי הדיווחים, רבים מהם נשלחו לבתי יתומים ולמשפחות אומנה ברוסיה. במוסקבה מכחישים את הטענות האלה, ואומרים כי הם הצילו את הילדים ושמרו עליהם מפני זוועות המלחמה.
7 צפייה בגלריה
ילדים שגורשו ל רוסיה הוחזרו ל אוקראינה
ילדים שגורשו ל רוסיה הוחזרו ל אוקראינה
איחוד המשפחות אתמול בקייב
(צילום: AFP)
סוגיית גירוש הילדים שבה לכותרות בסוף השבוע שעבר, כשבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג פרסם צו מעצר נגד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. התביעה בהאג מאשימה את פוטין בפשעי מלחמה, בעקבות גירושם של הילדים האוקראינים לרוסיה.
ניקיטה בן ה-10 הגיע עם שתי אחיותיו לקייב, וכשירד מהאוטובוס זינק לזרועות האב דניס. האב המאושר נישק את בנו על המצח וחיבק את שתי בנותיו, יאנה ודיאנה. חזרתם של הילדים הביתה התאפשרה בזכות ארגון Save Ukraine, שמחזיר לאוקראינה ילדים שלדבריו גורשו בצורה בלתי חוקית לשטחים בשליטה רוסית.
דניס ראה בפעם האחרונה את ילדיו בחודש אוקטובר בעיר חרסון בדרום אוקראינה – הבירה המחוזית היחידה שהכוחות הרוסיים הצליחו לכבוש במלחמה. פקידים מטעם שלטון הכיבוש שכנעו את האבא לשלוח את ילדיו ל"מחנה קיץ רוסי" בחצי האי קרים, שרוסיה סיפחה מאוקראינה ב-2014. לפני המלחמה נחשב קרים ליעד תיירותי נחשק.
האב החליט לשלוח את ילדיו לחופשה לאור ההערכות שבחרסון תהיה לחימה קשה, במסגרת המאבק האוקראיני לשחרור העיר. בראיון ל-AFP סיפר דניס כי הגורמים הרוסים "הבטיחו לשלוח את הילדים למחנות הקיץ לשבוע או שבועיים. כשהבנו שלא היינו צריכים לתת להם ללכת, זה כבר היה מאוחר מדי". בסופו של דבר חרסון חזרה לידי אוקראינה בחודש נובמבר.
מירוסלבה קרצ'נקו, עורכת דין מטעם Save Ukraine, מספרת כי חלק מהמשפחות האוקראיניות באזורי הכיבוש היו נתונות ללחץ מצד הרוסים כדי שישלחו את הילדים ל"חופשות" ברוסיה. "הגורמים הרוסים אמרו להורים שיש להם שעה אחת לחשוב על זה, ושאם האוקראינים יגיעו אליהם קודם הם יביאו איתם שכירי חרב אמריקנים - והם יכו את הילדים שלהם ויאנסו אותם". היא אמרה כי הרוסים לקחו את הילדים מהוריהם אחרי "סחיטה, מניפולציה והפחדה".
המסע המפרך לרוסיה, והחיפוש הממושך אחרי הילדים שנחטפו, הותיר הורים רבים חסרי אונים. קרצ'נקו אמרה כי זו הפעם הראשונה ש-Save Ukraine החזיר את הילדים ללא ליווי ההורים, ובאמצעות ייפוי כוח לקח על עצמו למצוא ילדים שהוריהם לא יכולים לצאת למסע. האוטובוס שהגיע אתמול לקייב יצא מפולין, המשיך לבלארוס ואז הגיע לרוסיה – ואסף את הילדים מחצי האי קרים.
7 צפייה בגלריה
ילדים מבית יתומים במחוז דונייצק ב אוקראינה ב מחנה ב רוסיה
ילדים מבית יתומים במחוז דונייצק ב אוקראינה ב מחנה ב רוסיה
ילדים שהועברו לרוסיה במהלך המלחמה. לטענת קייב, מספרם עומד על יותר מ-16 אלף
(צילום: AP)
חלק מהילדים האוקראינים ששבו הביתה סיפרו כי הם עברו שטיפת מוח פוליטית בזמן ששהו ברוסיה. "אם לא שרנו את ההמנון הלאומי של רוסיה הם הכריחו אותנו לכתוב נימוק לכך. במהלך השנה החדשה הראו לנו נאום של פוטין", סיפרה טאיסיה בת ה-15. יאנה, בתו בת ה-11 של דניס, אמרה כי המגורים בקרים הזכירו מחנות קיץ "נורמליים", אך צוות המחנה "הכריח אותנו לשיר ולרקוד כשהמפקחים הגיעו".
אינסה, אם בת 43, אמרה שבנה ויטאלי חזר מרוסיה "הרבה יותר רציני". לדבריה, "הוא מסתכל אליי ואומר 'אמא, אני לא רוצה לספר לך על זה, את לא תירדמי בלילה'".
קרצ'נקו אמרה כי הילדים עוברים טיפול פסיכולוגי. היא הוסיפה כי הארגון שלה "עושה כל שביכולתו כדי שהילדים והוריהם לא יחזרו לטריטוריות מסוכנות".