בצל אמירותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע לכניסה לרפיח, ואיומי חמאס כי פעולה שכזו תטרפד משא ומתן לעסקת חטופים - ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח היום (ראשון) כי מצרים העבירה מסרים לארגון הטרור ולפיהם עליו להגיע להסכם תוך שבועיים, או שצה"ל יחל בפעילות הקרקעית בעיר שהפכה למקלט ליותר ממיליון עקורים.
2 צפייה בגלריה
אבו מאזן, א- סיסי, יחיא סינוואר
אבו מאזן, א- סיסי, יחיא סינוואר
א-סיסי וסינוואר. מצרים הזהירה את חמאס
(צילום: SAUL LOEB/Pool via REUTERS, REUTERS / Saudi Press Agency/Handout, EPA)
לפי הדיווח, התוכנית של ישראל לפעול ברפיח מאיימת גם לפגוע ביחסים בין ירושלים לקהיר, שם גורמים רשמיים מודאגים מ"שיטפון של פלסטינים" נמלטים שייכנסו לחצי האי סיני. ב"וול סטריט ג'ורנל" ציינו כי גורמים מצריים לחצו שוב ושוב לאחרונה על עמיתיהם הישראלים להגביל את היקף המבצע המתוכנן ברפיח, והזהירו כי באפשרותה של קהיר להשעות את הסכם השלום עם ישראל.
במטרה להקטין את הסיכון, מצרים חיזקה את גבולותיה והוסיפה מצלמות, מגדלי תצפית וסנסורים. היא גם העבירה טנקים וכלי רכב משוריינים אל קרבת הגבול. מצרים, אחת המתווכות במשא ומתן לעסקת חטופים, הזהירה כאמור את חמאס כי עליו להגיע להסכם עם ישראל תוך שבועיים - אחרת ישראל תתקדם בתוכניותיה לפעולה קרקעית ברפיח.
הכותרת
מלכוד אונר"א | רונן ברגמן
27:21


על רקע אותו חשש מפעולה קרקעית, למרות האזהרות של ארצות הברית ואירופה, משקיעה מצרים בהידוק הגבול שלה עם ישראל, במטרה שאותם פליטים לא יפרצו אותו. לפי דיווחים, המצרים הגביהו את החומה בגבול הסמוך והוסיפו גדר תיל, ובסרטון שהופץ היום ניתן לראות את אותה גדר. בחמאס איימו כי פעולה ברפיח תוביל לפיצוץ משא ומתן על כל עסקת חטופים, כשלמעשה כיום אין בכלל משא ומתן שכזה.
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בריאיון לרשת ABC האמריקנית כי "הניצחון במרחק נגיעה". לדבריו, "אנחנו נגיע לגדודי חמאס האחרונים שנמצאים ברפיח, ונעשה את זה - ובזה אני מסכים עם האמריקנים - תוך שנבטיח מעבר בטוח לאוכלוסייה האזרחית". הוא נשאל לאן יתפנו יותר ממיליון עקורים אם צה"ל אכן ייכנס לרפיח והשיב: "יש הרבה מקום שפינינו מצפון לרפיח".

2 צפייה בגלריה
רפיח לאחר תקיפות צה"ל
רפיח לאחר תקיפות צה"ל
עיר האוהלים ברפיח
( צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
"אנחנו עובדים על תוכנית מפורטת בשביל זה", הבהיר נתניהו בצל הלחץ הבינלאומי להימנע מפעולה בעיר שהפכה מקלט לפליטים. לדבריו, "זה מה שעשינו עד עכשיו, זה חלק מהמאמץ המלחמתי שלנו להוציא אזרחים מאזורים שבהם יש נשק, והמאמץ של חמאס הוא להשאיר אותם שם. עד כה הצלחנו בזה - ונצליח שוב. מי שאומר לנו שללא תנאים אסור לנו להיכנס לרפיח אומר לנו במילים אחרות - 'תפסידו במלחמה, תשאירו את חמאס שם'".
ברקע הצהרותיו של נתניהו על רפיח, בחמאס איימו כאמור כי "כל מתקפה ישראלית על העיר רפיח פירושה טרפוד המשא ומתן על כל עסקה". בארגון הטרור התייחסו גם לתפקידה של מצרים בבלימת כניסת צה"ל לעיר שסמוכה לגבולה, והוא מסר דרך סוכנות הידיעות שהאב המזוהה עימו כי "לאור איומי הכיבוש במבצע צבאי ברפיח, התפקיד המצרי הוא החשוב ביותר לעצירת התוקפנות, במיוחד כשהמבצע משפיע על הביטחון הלאומי המצרי".

עוד מסר חמאס: "אנו קוראים להנהגה המצרית לבקר בגבול הפלסטיני-מצרי כדי לראות ממקור ראשון את הסיכונים המשפיעים על הביטחון הלאומי הערבי. אנו קוראים להנהגה המצרית לפעול באופן מיידי לסיכול המבצע הצבאי ותוכניות הכיבוש הנאצי. איומי הכיבוש לפתוח במבצע צבאי ברפיח חושפים יותר ממיליון וחצי עקורים לרצח עם.
"הקרב יהיה בשערי מצרים, וזה יאיים על הריבונות המצרית ועל הביטחון הלאומי. למבצע הנאצי-ציוני ברפיח יהיו השלכות גדולות על האזור כולו. אנו מזהירים מפני יישום תוכניות הכיבוש לעקירת עמנו, ואנו מאשרים כי עמנו בעזה לא יסכים לעקור, לא בכוח ולא מרצון. הם יישארו איתנים על אדמתם וישובו רק לבתים שמהם נעקרו".
שר הביטחון יואב גלנט אמר הבוקר בתצוגת איסוף המודיעין והשלל הטכני, שהוצגה לשרי הממשלה בבסיס ג׳וליס, כי "חדרנו לליבה הרגישה ביותר של החמאס - המודיעין שלהם משמש כעת נגדם". לדבריו, "העמקת הפעולה מקרבת אותנו לעסקה ריאלית להשבת חטופים נוספים".