במערב הזדעזעו אמש (שישי) מתמונות קבר האחים שפורסמו אתמול בעיר איזיום שליד חרקוב. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר כי מדובר בהוכחה לפשעי מלחמה, אחרי שחלק מהגופות נמצאו כשידיהן קשורות מאחורי גבן. שר החוץ של האיחוד האירופי אמר כי הוא "מזועזע עמוקות", ובבית הלבן אמרו כי הדיווחים על מה שהתרחש באיזיום "מחריד".
8 צפייה בגלריה
קברי אחים באיזיום, אוקראינה
קברי אחים באיזיום, אוקראינה
קבר האחים באיזיום. "על 99% מהגופות אותרו סימנים של מוות אלים"
(צילום: AP)
בקבר האחים באיזיום, כך אמר נשיא אוקראינה זלנסקי, אותרו 450 גופות. "יש עוד קברים של המון אנשים, אנשים שהתעללו בהם. משפחות שלמות", אמר אתמול זלנסקי, שטען כי גם שאר הקברים ממוקמים באזור צפון-מזרח אוקראינה. הוא קרא למעצמות להגביר את אספקת הנשק לאוקראינה, ואמר שתוצאות המלחמה תלויות בהעברה מהירה של הנשק.
רוסיה, שנטשה את האזור בשבוע שעבר, האשימה אתמול את אוקראינה בביומי זוועות באיזיום. "אני לא שמעתי דבר על קבורה", אמר ויטלי ג'נצב, שעמד בראש הממשל הרוסי שנטש את אזור איזיום. מנגד, מושל חרקוב – העיר הסמוכה לאיזיום, אמר כי "על 99% מהגופות שהוצאו מהקברים נראו סימנים של מוות אלים". הוא הוסיף כי אחת הגופות נמצאה כשחבל על צווארה. "כמובן שהאנשים האלה עברו עינויים והוצאו להורג", אמר המושל אולג סינגובוב.
8 צפייה בגלריה
קברי אחים באיזיום, אוקראינה
קברי אחים באיזיום, אוקראינה
(צילום: רויטרס)
קבר האחים אותר ביער שממוקם מחוץ לעיר, שם פעלו להוצאת הגופות לאורך היום צוותים רבים כשהם לבושים בחליפות מגן ובמסכות. הגופות שהוצאו הוכנסו לשקים לבנים, ואחרות היו עטופות בשטיחים. על אחת הגופות שהוצאו היו מדי צבא.
הנשיא האוקראיני זלנסקי אמר בסרטון אחר שפרסם שהרשויות באיזיום איתרו גם קבר אחים נוסף, שבו היו 17 גופות של חיילים. חלק מאותן גופות, אמר זלנסקי, הראו סימנים ברורים של התעללות.
אם מספר הגופות באיזיום אכן מדויק, מדובר בקבר האחים הגדול ביותר שנמצא באירופה מאז המלחמות בבלקן בשנות ה-90'.
הדיווחים על קבר האחים באיזיום הביאו את שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, לפרסם גינוי חריף למה שהגדיר "זוועות" ו"שביל של דם" שהשאירה הפלישה הרוסית מאחוריה. "האיחוד האירופי מזועזע עמוקות ומגנה את הזוועות האלה", הוא אמר. "המלחמה הרוסית הותירה שביל של דם והרס. רוסיה, המנהיגים הפוליטיים שלה וכל מי שהיה מעורב בהפרת החוק הבינלאומי והחוק ההומניטרי של הקהילה הבינלאומית יישא באחריות".
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר כי הוא שמע את הדיווחים על קבר האחים, והוסיף: "למרבה הזוועה, זה חלק מסיפור מתמשך. בכל פעם שאנחנו רואים את הרוסים מתרחקים מחלקים שהם כבשו באוקראינה, זה מה שאנחנו רואים אחר כך". דובר הבית הלבן לענייני ביטחון לאומי, ג'ון קירבי, אמר כי התיאורים מאיזיום "מחרידים".
גנרל מארק מילי, ראש המטות המשולבים של ארה"ב, התייחס גם הוא לדיווחים שהגיעו מאוקראינה אתמול בכינוס של נאט"ו באסטוניה. "מבחינת מכלול ההיקף (של פשעי מלחמה אפשריים) אני לא יודע, אבל אני אומר שהעולם יגלה את זה. לא ניתן להסתיר פשעי מלחמה, במיוחד לא דברים כמו קברי אחים".

פוטין חייך: "נראה איך תתפתח מתקפת הנגד"

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין דיבר אתמול בפומבי לראשונה מאז מתקפת הנגד האוקראינית המוצלחת. הוא לא התייחס להאשמות הנוגעות למה שהתרחש באיזיום, אבל הזהיר כי מוסקבה תגיב בחריפות יתרה אם כוחותיה יימצאו תחת לחץ נוסף בעתיד, והגיב בביטול להצלחות האוקראיניות במתקפת הנגד. הנשיא הרוסי טען כי הפלישה לאוקראינה הייתה צעד הכרחי כדי למנוע את מה שהגדיר "מזימה מערבית לפרק את רוסיה".
"הרשויות בקייב הכריזו שיצאו למתקפת נגד. ובכן, בואו נראה איך זה יתפתח ואיך זה יסתיים", אמר פוטין אתמול בתום מפגש פסגה של ארגון שנגחאי לשיתוף פעולה בעיר סמרקנד באוזבקיסטן.
8 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין בכנס באוזבקיסטן
ולדימיר פוטין בכנס באוזבקיסטן
פוטין באוזבקיסטן, אתמול. "זלנסקי לא מוכן לשיחות? בסדר"
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
ארדואן ופוטין בכנס באוזבקיסטן
ארדואן ופוטין בכנס באוזבקיסטן
"תרם תרומה משמעותית". פוטין עם ארדואן
(צילום: AP)
פוטין, שאמר מוקדם יותר אתמול בפגישה עם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי שהוא רוצה בסיום המלחמה באוקראינה בהקדם האפשרי, שינה מעט את הטון כשדיבר בהמשך. "אנחנו לא ממהרים לסיים את 'המבצע הצבאי המיוחד' באוקראינה. הצבא הרוסי משתלט על שטחים בהדרגה", אמר פוטין. הנשיא הרוסי התייחס גם לניסיונות התיווך של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, שהציע לו להיפגש עם נשיא אוקראינה זלנסקי – ואמר כי "ארדואן תורם תרומה משמעותית בפתרון המשבר באוקראינה. זלנסקי אמר שהוא לא מוכן לשיחות. אם כך, אז בסדר".
פוטין גם דחה את ההאשמות האירופיות לפיהן ארצו אשמה במשבר הגז באוקראינה. פוטין אמר שאם מדינות האיחוד האירופי רוצות עוד גז מארצו, עליהן לבקש מאוקראינה לפתוח את הצינורות ולהסיר את הסנקציות שמונעות את פתיחת צינור הגז "נורד סטרים 2". פוטין האשים גם את "האג'נדה הירוקה", והתעקש שרוסיה ממלאת את התחייבויותיה בתחום האנרגיה. רוסיה, נזכיר, סגרה את הגז לבולגריה ולפולין שסירבו לשלם לה ברובל, וסגרה את צינור הגז "נורד סטרים 1" לגרמניה בטענה שהסנקציות המערביות לא מאפשרות תיקונים חיוניים בצינור.

"צריך להיערך למסע ארוך"

ההתקדמות המהירה של אוקראינה בצפון-מזרח המדינה אמנם עודדה את המערב, אבל גורמים רשמיים בקייב ביקשו לצנן מעט את ההתלהבות והתקוות שהצבא האוקראיני ימשיך בקצב הנוכחי. הגורמים אמרו כי החיילים הרוסים שנטשו את אזור חרקוב מתחפרים כעת באזור לוהנסק ובדונייצק.
8 צפייה בגלריה
ינס סטולטנברג בועידת הביטחון השנתית במינכן, גרמניה
ינס סטולטנברג בועידת הביטחון השנתית במינכן, גרמניה
מזכ"ל נאטו סטולטנברג. "זו לא ההתחלה של הסוף"
(צילום: EPA)
מזכ"ל נאטו, ינס סטולטנברג, אמר אתמול כי "מעודד מאוד לראות שהכוחות האוקראיניים הצליחו להחזיר לעצמם שטחים וגם לתקוף מאחורי הקווים הרוסיים. אבל צריך להבין שזו לא ההתחלה של סוף המלחמה. צריך להיות מוכנים למסע ארוך".
אוקראינה מנסה להחזיר שטחים גם באזור הדרום ופתחה במבצע מקביל למתקפת הנגד בצפון-מזרח. כחלק מהמבצע היא מנסה לנתק את קווי האספקה של הרוסים בגדה המערבית של נהר הדנייפר, וכך להשתלט לבסוף על העיר חרסון, העיר הגדולה היחידה שרוסיה כבשה בשלמותה מאז תחילת המלחמה. כחלק מהמבצע הזה, דיווחה אתמול סוכנות הידיעות הרוסית RIA כי האוקראינים תקפו בטילים את בניין הממשל הרוסי בחרסון. לפי הדיווח, במתקפה נהרגו שלושה בני אדם ונפצעו 13.
פורסם לראשונה: 23:14, 16.09.22