כשבועיים אחרי התפטרותו של ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתיה, לבקשתו של יו"ר הרשות אבו מאזן - בימים הקרובים צפוי להתמנות ראש ממשלה חדש. לפי מקורות במוקטעה, מוחמד מוסטפא, יו"ר קרן ההשקעות הפלסטינית, יעמוד בראש הממשלה - שתפקידה המרכזי יהיה רפורמה נרחבת בכלל התחומים הנוגעים לשליטת הרשות הפלסטינית באזורים בשליטתה ביהודה ושומרון - וגם ברצועת עזה, ביום שאחרי המלחמה.
1 צפייה בגלריה
מוחמד מוסטפה, אבו מאזן
מוחמד מוסטפה, אבו מאזן
מוחמד מוסטפא ואבו מאזן
(צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)
מוסטפא צפוי לבנות ממשלת טכנוקרטים - מומחים - שבמסגרתה יוחלפו כל השרים שכיהנו עד עתה. מוסטפא הוא כלכלן שנחשב מקורב מאוד לאבו מאזן. בעבר ניהל את חברת התקשורת הפלסטינית פאלטל, וכיום - כאמור - הוא עומד בראש קרן ההשקעות הפלסטינית שמנהלת תקציבים של כמיליארד דולר - לטובת מימון פרויקטים בשטחים הפלסטיניים.
לפני 10 שנים מונה מוסטפא לסייע בהובלת מאמצי השיקום ברצועה לאחר מבצע צוק איתן. כעת, צפויה לו משימה אדמיניסטרטיבית ודיפלומטית עצומה, מאחר ששטחים נרחבים בעזה הפכו להריסות. רוב תושבי הרצועה נעקרו מבתיהם וזקוקים לסיוע, וגם בגדה נדרש שיקום בכמה אזורים - ובהם מחנות הפליטים, שם פעל צה"ל לחישוף צירים שבהם הוטמנו מטעני חבלה.
בנוסף למשימת הפיקוח על סיוע בינלאומי בשווי מיליארדי דולרים, יזדקק מוסטפא לתמיכתו של חמאס ותומכיו ולשיתוף פעולה מצד ישראל - מה שיקשה עליו מאוד. היות שמינויו נעשה על דעת אבו מאזן, הוא לא צפוי להתקבל בברכה מצד שאר הפלגים הפלסטיניים שנמצאים במאמצי כניסה לממשלת אחדות לאומית.
פתח, מפלגתו של אבו מאזן, דורשת מכל הפלגים להיכנס תחת אש"ף ולקבל את העקרונות של הארגון כולל הכרה בישראל. אלא שהמאמצים לא הבשילו - ואבו מאזן שעסוק בהישרדות פוליטית למרות גילו המופלג - רוצה להוכיח לאמריקנים שהוא בנוי לשינויים ורפורמות, על מנת לשנות את פני הרשות שנתפסת כמושחתת מאוד בציבור הפלסטיני.