יממה אחרי התרסקות מטוס התובלה ברוסיה, שבה נהרגו לדברי מוסקבה 65 שבויי מלחמה אוקראינים שהיו בדרכם להיות מוחזרים לבתיהם במסגרת עסקת חילופי שבויים, שתי המדינות ממשיכות היום (ה') להחליף האשמות, ועדיין רב הנסתר על הגלוי בנוגע לנסיבות האסון. אחרי שנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי האשים את הקרמלין כי הוא "משחק בחיי השבויים", הבוקר שבה רוסיה וטענה כי אוקראינה היא שהפילה את המטוס, ומשרד החוץ הרוסי קרא לפתוח בחקירה בינלאומית. קייב מצדה טרם הכחישה.

מטוס התובלה, מסוג איליושין Il-76, התרסק אתמול לפני הצהריים במחוז בלגורוד הרוסי, הסמוך לגבול עם אוקראינה, וזמן קצר אחר כך הודיעה רוסיה כי היו בו 74 בני אדם: 65 אוקראינים שנלקחו בשבי במהלך המלחמה והיו אמורים להימסר חזרה לידי קייב במסגרת עסקת החילופים אתמול אחר הצהריים, וכן שישה אנשי צוות ושלושה מלווים. לדבריה כולם נהרגו. בלגורוד הוא מחוז שאוקראינה הרבתה לשגר אליו טילים וכטב"מים בחודשים האחרונים בתגובה להתקפות של רוסיה עליה, ואחרי התרסקות המטוס אתמול טענו בכירים רוסים כי אש שירתה קייב לשם היא שגרמה להפלת המטוס.
גורמים בפרלמנט הרוסי טענו אמש כי לפחות שלושה טילי פטריוט מתוצרת ארה"ב או טילי IRIS מתוצרת גרמניה הם שהפילו את המטוס, ומשרד ההגנה של רוסיה הכריז כי אנשי מכ"ם רוסים זיהו שיגורים של טילים על-ידי צבא אוקראינה מעט לפני ההתרסקות. אף שמאז האירוע אוקראינה לא אישרה או הכחישה שהפילה את המטוס, וגם לא אישרה שהיו בתוכו שבויים אוקראינים, הודעה שפרסמה אמש סוכנות המודיעין הצבאי האוקראיני (GUR) נתפסה בעולם כמעין הודאה שבשתיקה כי ירי של קייב הוא שגרם להתרסקות.
6 צפייה בגלריה
התרסקות מטוס תובלה רוסיה עם עשרות אסירי מלחמה ש חזרו מה שבי
התרסקות מטוס תובלה רוסיה עם עשרות אסירי מלחמה ש חזרו מה שבי
המטוס עולה בלהבות בבלגורוד, שניות אחרי ההתרסקות אתמול
6 צפייה בגלריה
שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב
שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב
שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב. דורש לדון ב"סיבות למעשה הפלילי האוקראיני"
(צילום: AP /Yuki Iwamura)
בהודעה שפרסמה ה-GUR נכתב כי בניגוד לעסקאות שבויים קודמות בין רוסיה לאוקראינה, הפעם מוסקבה לא ביקשה מקייב להימנע מתקיפות במרחב האווירי של בלגורוד סביב מועד קיום העסקה, ולא עדכנה אותה באילו אמצעי תחבורה יובלו השבויים למקום החילופים ודרך אילו נתיבים יובאו לשם, כדי שתימנע מפגיעה בהם. בהודעת ה-GUR נטען כי על בסיס זה "ייתכן שמדובר במעשים מכוונים מצד רוסיה שמטרתם לערער את המצב באוקראינה ולהחליש את התמיכה הבינלאומית במדינה שלנו". לפי דיווחים באוקראינה, לצבא האוקראיני היה ידוע רק שבמטוס התובלה יש טילים שנועדו למערכות ההגנה האווירית S-300 של רוסיה.
רוסיה מצדה טענה היום לפני הצהריים כי העבירה אתמול לאוקראינה התראה של 15 דקות לפני כניסת המטוס לאזור שבו התרסק, וכי אוקראינה גם אישרה את קבלת ההודעה. בהמשך פרסמו הרשויות במוסקבה טענה נוספת, שלפיה אנשיהן מצאו בזירת ההתרסקות מה שנראה כמו טיל.

זלנסקי: "רוסיה משחקת בחיי השבויים"

לצד הדיווחים הרוסיים על האסון, באוקראינה ובעולם מדגישים כי שאלות רבות עדיין אופפות את האירוע, וכי למוסקבה יש היסטוריה ארוכה של הפצת מידע כוזב. ה-GUR האוקראיני ציין אמש כי לפי שעה אין לו "מידע מהימן" בנוגע לשאלה מי באמת היו במטוס התרסק, ועד כה לא הגיעו מזירת האירוע תמונות של גופות, למעט תמונה של גופה אחת. גם פרטים שונים שמסרה רוסיה על נסיבות האירוע העלו בקרב מומחים תהיות: כך למשל עולה הטענה כי לא סביר שרק שלושה מלווים רוסים ליוו במטוס קבוצה גדולה כל כך של 65 שבויים אוקראינים, משום שמשמעות הדבר היא שלמלווים נשקף סיכון ביטחוני גדול. נוסף על כך, אנשי תקשורת רוסים פרסמו ביממה האחרונה רשימה חלקית של שמות האוקראינים שנספו לכאורה באסון, ועיתונאים הבחינו ביניהם בשמות רבים של שבויים שהוחזרו כבר בעסקאות קודמות.
6 צפייה בגלריה
התרסקות מטוס תובלה רוסיה עם עשרות אסירי מלחמה ש חזרו מה שבי
התרסקות מטוס תובלה רוסיה עם עשרות אסירי מלחמה ש חזרו מה שבי
עשן מיתמר מזירת ההתרסקות רגע אחרי הנפילה. ה-GUR: "אין לנו מידע מהימן על מי שהיה במטוס"
6 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עם מזכיר המדינה של ארה"ב לויד אוסטין ב מטה נאט"ו ב בריסל בלגיה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עם מזכיר המדינה של ארה"ב לויד אוסטין ב מטה נאט"ו ב בריסל בלגיה
נשיא אוקראינה זלנסקי. ביטל את הנסיעה ליום ההולדת
(צילום: EPA/OLIVIER MATTHYS / POOL)
הנשיא האוקראיני זלנסקי אמר אמש: "ברור שהרוסים משחקים בחייהם של השבויים האוקראינים, ברגשות של יקיריהם וברגש של החברה שלנו כולה". לאחר הדיווחים על האסון בבלגורוד ביטל זלנסקי ביקור שהיה אמור לקיים היום מחוץ לקייב ושקשור ליום הולדתו, החל היום, ודרש לברר את העובדות לאשורן.
לטענת רוסיה, עסקת חילופי השבויים אתמול הייתה אמורה להתקיים במעבר הגבול קולוטילובקה, ואוקראינה ידעה שמטוס תובלה שבתוכו השבויים האוקראינים אמור לנחות בשדה התעופה בבלגורוד. "במעשה הטרור הזה הראתה ההנהגה האוקראינית את פניה האמיתיות. אין לה ערך לחיי האזרחים שלה עצמה", טען משרד ההגנה הרוסי. שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, קרא לכנס ישיבה מיוחדת של מועצת הביטחון של האו"ם כדי לדון ב"סיבות למעשה הפלילי האוקראיני", וצרפת הודיעה כי הישיבה הזו תכונס הערב.
6 צפייה בגלריה
רוסיה מטוס אילושיון Il-76 כמו זה ש התרסק ב בלגורוד
רוסיה מטוס אילושיון Il-76 כמו זה ש התרסק ב בלגורוד
מסוג איליושין Il-76. האוקראינים "ידעו שיש בו טילים"
(צילום: Alexey Kudenko - Host Photo Agency via Getty Images)
הבוקר הודיעה רוסיה כי איתרה את שתי הקופסאות השחורות של המטוס. דמיטרי פסקוב, דוברו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אמר כי איש אינו יכול לומר כרגע כיצד תשפיע התקרית הקטלנית על חילופי שבויים בעתיד. הוא כינה את הפלת המטוס שהתרחשה לדבריו "מעשה מפלצתי".
ויאצ'סלב וולודין, חבר פרלמנט בכיר ברוסיה, חזר גם הוא על ההאשמות שאוקראינה הפילה את המטוס ושעשתה זאת בכוונה: "הם ירו בחיילים שלהם עצמם באוויר. בחיילים שלהם!", אמר. "האימהות, הנשים והילדים שלהם חיכו להם. הם קיבלו החלטה לירות בטייסים חסרי ההגנה שלנו שהיו במטוס תובלה, שהיו במשימה הומניטרית, באמצעות טילים אמריקניים וגרמניים".

פוטין בקלינינגרד, 4 שנים בכלא ללאומן שקרא לו "פחדן"

בתוך כך, נשיא רוסיה פוטין הגיע היום לביקור נדיר במובלעת הרוסית קלינינגרד, השוכנת בין פולין לליטא. במקביל להגעתו של פוטין למובלעת מסרה רוסיה כי הביקור לא נועד להעביר מסר כלשהו לנאט"ו. לצד זה הוסיף הקרמלין כי בהתחשב בהצהרות המיליטריסטיות שהשמיעו לאחרונה המדינות הבלטיות (ליטא, לטביה ואסטוניה), נשקפת סכנה לקלינינגרד.
6 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין ואיגור גירקין
ולדימיר פוטין ואיגור גירקין
פוטין וגירקין. כלא גם למי שתומך בפלישה לאוקראינה
(צילום: AP/Alexander Kazakov ,AP/Alexander Zemlianichenko)
בהתפתחות אחרת, ברוסיה עצמה, גזר היום בית משפט במוסקבה עונש של ארבע שנות מאסר על הלאומן איגור גירקין, איש המורדים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה לשעבר, שמתח לאחרונה ביקורת חריפה על הנשיא פוטין וכינה אותו "פחדן". גירקין, שתמך מאוד בפלישה הרוסית לאוקראינה, האשים את פוטין ואת צמרת הצבא כי הם אינם מנהלים את המלחמה שם באופן יעיל מספיק.
איגור גירקין היה מהמנהיגים הבולטים של המורדים הפרו-רוסים שנלחמו בצבא אוקראינה בדונייצק ב-2014, כשהמרד הפרו-רוסי התעורר שם. בהמשך חזר לרוסיה והפך בה לפרשן ולפעיל הנודע בהשקפותיו הלאומניות.