3 צפייה בגלריה
חייל אילוס אילוסטרציה
חייל אילוס אילוסטרציה
עישנו קנאביס אחרי תרגיל ענק בקפריסין. אילוסטרציה
(צילום: gettyimages)
מפקד חטיבת הצנחנים אל"מ יואב ברונר גזר 30 ימי מחבוש על שבעה לוחמים מהסיירת החטיבתית שעישנו קנאביס בזמן כוננות מבצעית לפני כעשרה ימים. מדובר בעונש המקסימלי שהמח"ט יכול לגזור, אך חלק מהלוחמים סיפרו כי אולצו להודות בעבירות למרות שלא עישנו כלל, כיוון שהובטח להם שהעונש ייסגר בתוך היחידה.
אלא שבכל זאת עירבו בסיירת הצנחנים גורמי חקירה מהמשטרה הצבאית, שפתחה בחקירה פלילית נגד הלוחמים. אחד הלוחמים טען בפני קרוביו: "המפקדים לא השאירו לי ברירה ואמרו שמי שלא יודה - מבחינתם זה אירוע אמינות חמור. לא עישנתי סמים אבל לא הייתה לי ברירה אלא להודות".
מפרטי האירוע עולה כי אחד המפקדים ביחידה הבחין בהם בתוך שטח המחנה וחשד בהם בשל מראם, התנהגותם והריח שהגיע מכיוונם. השבעה נשפטו על עבירת סירוב למסור בדיקה לגילוי סמים, לאחר שהתבקשו לתת דגימת שתן למציאת שרידי סם בגופם. נציג הפרקליטות הצבאית אישר למח"ט הצנחנים לשפוט אותם במהירות בתוך היחידה, באופן שעשוי לחסוך גם את העמדתם לדין פלילי. זאת, גם לאור טענת החיילים כי מדובר בשימוש ראשון שלהם.
קצין בכיר באוגדה 98 אמר ל-ynet כי הטענה שסיפרו הלוחמים למקורביהם אינה מוכרת, ובכל מקרה לאף מפקד אין סמכות להימנע מעדכון מצ"ח באירוע מעין זה. "מדובר בחציית קו אדום, באירוע חריג ביותר שנוגד את ערכי הצנחנים", אמר הקצין. "אלו לוחמים מעולים ומחונכים, הכי טובים שיש לנו, ללא דופי בעברם, שאכזבו את כולם כי צרכו סמים אחרי שחזרנו מתרגיל העומק הגדול בקפריסין, ורגע לפני שהם שמים את הנשק שלהם מתחת לכרית כשהם ישנים ותוך כדי שהם תופסים כוננות מבצעית".
3 צפייה בגלריה
שימוש במריחואנה בגרמניה
שימוש במריחואנה בגרמניה
חלק מהלוחמים סיפרו כי אולצו להודות כדי שלא תיפתח חקירה פלילית
(צילום: EPA)
השבעה הועברו מיד מהפלוגה המבצעית בסיירת לפלוגת המפקדה, והם עלולים להיות מודחים מלחימה לאחר ריצוי עונשם בכלא הצבאי. החלטה סופית בעניינם תתקבל בעוד כחודש. אל"מ ברונר צפוי לבקר את הלוחמים בכלא הצבאי שצמוד למפקדת החטיבה בשרון במהלך הימים הקרובים. לפני ששפט אותם, ניהל עימם שיחה במהלכה הביע את אכזבתו מהם. הקצין הבכיר הוסיף: "בצה"ל עוסקים במלחמה בצריכת הסמים והאלכוהול בקרב חיילים ביתר שאת לאחרונה, ואנו עדים לכך שמדובר בתופעה מתגברת בקרב בני הנוער. יתר הלוחמים הוקיעו את המעשים בשיחות שקיימנו להם על המקרה".
עורך דינו של אחד הלוחמים, עידן דביר, מסר בתגובה כי "הפרקליטות העמידה את החיילים לדין באופן כל כך מהיר ומנעה מהחיילים לטעון טענות ביחס לצווים שהוצאו בעניינם. לחיילים נגרם עוול גדול כאשר כולם - ללא יוצא מן הכלל וללא הפעלת שיקול דעת, נשפטו ע"י המפקד לעונש החמור ביותר שהיה ביכולתו לגזור עליהם".
3 צפייה בגלריה
אל״ם יואב ברונר
אל״ם יואב ברונר
שפט את הלוחמים ל-30 ימי מאסר, ועצר את האימונים לטובת פעילות חינוך. אל"מ ברונר
(צילום: דובר צה"ל)
בעקבות האירוע, בחטיבה האדומה עצרו את הפעילות והאימונים למשך כמה ימים וקיימו שיחות הבהרה ופעילויות חינוך עם הלוחמים בנושא הסמים. בדובר צה"ל מסרו כי "צה"ל רואה בחומרה שימוש בסמים בקרב משרתיו. חקירת מצ"ח נפתחה בעקבות חשד לשימוש בסם מסוכן ביחידה על ידי מספר חיילים. במסגרת החקירה לא נמצאו ראיות מספקות להעמדה לדין בעבירה של שימוש או החזקת סמים מסוכנים. לאחר בחינה של הראיות שנאספו, הורה פרקליט צבאי על העמדת החיילים המעורבים לדין משמעתי בגין הסירוב למסור דגימות שתן. החיילים נשפטו על-ידי מפקד החטיבה".