מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש העביר תדרוך אחר הצהריים (שני), על רקע הימשכות העלייה בתחלואה בקורונה. הוא הביע שביעות רצון מהתקדמות מבצע החיסונים במנה שלישית, ושב וקרא למי שטרם עשה זאת ללכת להתחסן תוך שהוא מדגיש כי "החיסונים חשובים להמשך שגרת חיינו". הוא גם סיפר על מגעים למתווה לפתיחת שנת הלימודים שיאפשר כמה שיותר זמן לימודים בכיתות. בתוך כך נודע כי מחר יתכנס קבינט הקורונה לדיון נוסף.
בפתח דבריו אמר פרופ' אש כי מצב התחלואה בקורונה "מדאיג". לדבריו, "גם הבוקר רואים עלייה בתחלואה ובתחלואה הקשה. אני קורא לכולם להקפיד על ההנחיות, אם זה מסכות, נהלי תו ירוק ונהלים אחרים. הקפדה על הנחיות מצילה חיים. כולנו נדרשים לכך".
2 צפייה בגלריה
נחמן אש בתדרוך לתקשורת
נחמן אש בתדרוך לתקשורת
מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש בתדרוך
(צילום: לע"מ)
עם זאת פרופ' אש אמר כי הוא מעודד מהתקדמות מבצע החיסונים במנה השלישית. "אני שמח לראות כי ישנה היענות גבוהה לחיסונים", אמר. "רבים קובעים תורים, עד כה חוסנו כ-45 אלף במנה השלישית ונקבעו עוד עשרות אלפי תורים להמשך השבוע. כדי לתת מענה יעיל, קופות החולים יוסיפו תורים במתחמי החיסונים". הוא גם ציין כי "עד כה לא ידוע לי על דיווח של תופעות לוואי מיוחדות אחרי החיסון השלישי".
מנכ"ל משרד הבריאות גם שב על קריאתו למי שעדיין לא קיבלו את הזריקה ללכת להתחסן. "לצד אלו שמקבלים את המנה השלישית עדיין יש כמיליון אנשים שלא התחסנו בכלל. אני קורא לכולם ללכת להתחסן. החיסון יעיל וטוב הוא האמצעי העיקר לצמצום משמעותי של התחלואה. מי שמחסון מגען עצמו, משפחתו וסביבתו ותורם להורדת התחלואה בארץ. החיסונים חשובים להמשך שגרת חיינו".
2 צפייה בגלריה
מתחסנים במנה השלישית
מתחסנים במנה השלישית
"לא ידוע על תופעות לוואי". מתחסנים במנה השלישית
(צילום: מוטי קמחי)
הוא התייחס לפתיחת שנת הלימודים ואמר כי מתקיימים דיונים על מתווה שיאפשר לימודים בכיתות ככל האפשר. "בימים אלו צוות משותף למשרדים הרלוונטיים דן בתווה החזרה ללימודים. העיקרון הוא לאפשר לימודים פרונטליים ככל שניתן, ובכלל זה במקומות עם תחלואה גבוהה יותר, ערים כתומות או אדומות, תוך צמצום גודל הכיתות ובדיקות נרחבות ובדיקות על מנת להפחית את מספר הבידודים. אנחנו מגבשים את המתווה המדויק יחד עם משרד החינוך ומשרדים אחרים".
בנוסף הביע פרופ' אש חשש ממצב התחלואה בחברה הערבית ומההיענות לחיסון במנה השלישית במגזר. "מניסיון, בחברה הערבית ההליכה לחיסון יותר איטית ולוקח זמן עד שהאנשים יוצאים להתחסן. אני חושש שזה גם מה שיקרה במנה השלישית. זאת הזדמנות מבחינתי לקרוא לאנשים בחברה הערבית לצאת להתחסן. התחלואה עולה ביישובים הערביים, והחשש הגדול שלי שיש הרבה לא מחוסנים ותהיינה הדבקות נרחבות. לכן אני מבקש לצאת להתחסן, מנה ראשונה או שנייה, או מי שזכאי לשלישית - חשוב להתחסן כדי להפחית תחלואה בחברה הערבית".
פרופ' אש התייחס למגבלות הבאות שעשויה הממשלה להטיל ואמר: "הצעדים הבאים שבוחנים זה הידוק התו הירוק ואפשרויות נוספות כדי להגביל את התחלואה ככל שניתן, מבלי לפגוע בפעילות של המשק - בהתאם להנחיה ולקביעה של הקבינט". הבוקר פרסמנו כי בישיבה הבאה של קבינט הקורונה יבקש משרד הבריאות להקשיח את התו הירוק ולהחיל אותו גם על ילדים עד גיל 12 - שפטורים ממנו כרגע, וכן להחיל אותו גם על מקומות שבהם שוהים פחות מ-100 איש.
אתמול היה היום השביעי הרציפות שבו אובחנו יותר מ-2,000 נדבקים בישראל. 2,114 נדבקים אובחנו אתמול, בסך הכול בוצעו כ-72 אלף בדיקות ושיעור החיוביים בהן עמד על 2.95%. מנתוני משרד הבריאות עולה כי בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 212 חולי קורונה במצב קשה. מספר המונשמים עלה ל-42. נכון לאתמול חוסנו 45 אלף בני 60 ומעלה במנה השלישית של החיסון נגד קורונה.
גורמים במשרד הבריאות הזהירו כי אם התחלואה תמשיך להתפשט בקצב גבוה, יש סיכוי של ממש לסגר בחגי תשרי. "לכולם זה ברור שאם לא נצליח להשתלט על הסיפור הזה, נלך לסגר", אמר אתמול בכיר במשרד הבריאות. מנגד, גורמים אחרים במשרד הבריאות הכחישו שאפשרות של סגר נמצאת על השולחן - ובהם ראש שירותי בריאות הציבור במשרד, ד"ר שרון אלרעי פרייס.
השתתף בהכנת הכתבה: איתמר אייכנר