4 צפייה בגלריה
נחל האסי בניר דוד
נחל האסי בניר דוד
נחל האסי בניר דוד
(צילום: ישראל ברדוגו)
בית המשפט המנהלי בחיפה קבע הבוקר (יום ה') כי נחל האסי וגדותיו הם קרקע השייכת לציבור, שמיועדת לציבור ושלציבור הרחב זכות גישה אליו. עם זאת, בית המשפט קבע כי זכות זו מתנגשת עם זכויות קיבוץ ניר דוד, שנבנה על-פי תוכניות חוקיות שאושרו כדין ללא התנגדות. על כן, הורה בית המשפט למדינה לגבש הסדר תוך 18 חודשים (שנה וחצי) שיאפשר את הביקור בנחל, ומנגד ישמור על זכויות תושבי הקיבוץ.
השופטת תמר שרון-נתנאל קבעה כי לפי שעה לא ניתן לממש את זכות הגישה לציבור "ללא קביעת האיזונים הנכונים בין הזכויות וללא הסדר תכנוני שצריכים להיערך על-ידי המדינה", והורתה לרשות מקרקעי ישראל ולמדינה לקבל החלטה ולגבש הסדר תכנוני שישקף את האיזון בין זכויות הקיבוץ ותושביו לבין זכויות הציבור בתוך 18 חודשים.

4 צפייה בגלריה
נחל האסי בקיבוץ ניר דוד
נחל האסי בקיבוץ ניר דוד
החוף הירוק. נפתח על-ידי הקיבוץ
(צילום: כלנית אלבז מלכין)
4 צפייה בגלריה
נחל האסי בקיבוץ ניר דוד
נחל האסי בקיבוץ ניר דוד
(צילום: כלנית אלבז מלכין)
עוד קבעה כי גיבוש ההסדר הוא תפקידה של המדינה, ולא של בית המשפט, שאינו מוסמך להחליט במקום המדינה אלא רק לבחון את החלטותיה. "בית המשפט המנהלי אינו הפורום המתאים לקביעת ההסדר ופרטיו. בית המשפט המנהלי אינו מתכנן-על, אין זה תפקידו ואף אין בידיו כלים דרושים לשם כך. זהו תפקידן של המדינה ושל הרשויות המתאימות", א השופטת. "רק לאחר שהן ממלאות את תפקידן בוחן בית המשפט המנהלי את תקינות מעשיהן ותוצאתם, בכליו וב'משקפיים' של המשפט המנהלי".
בינתיים, עד שיגובש ההסדר התכנוני, חייב בית המשפט את המדינה לאפשר ולוודא את קיומה ומימושה של זכות הגישה אל "החוף הירוק", בצד המערבי של הקיבוץ, במתחם שהקיבוץ פתח במהלך ההליך המשפטי, תחת המגבלות שנקבעו בפסק הדין. בית המשפט גם הורה לקדם את תוכנית "נחל עמל קדום", בצד המזרחי של הקיבוץ, שמטרתה היא פיתוח אזור לנופש ולרחצה באפיק האסי, ואסדרה של מקום נופש בחיק הטבע, לכלל הציבור.
4 צפייה בגלריה
נחל האסי ניר דוד
נחל האסי ניר דוד
(צילום: גל טוויג)
החלטת בית המשפט התקבלה בעקבות עתירה של ח"כ משה ארבל מש"ס ומפלגתו, שביקשו לאסור על הקיבוץ והמועצה האזורית לחסום את הגישה לנחל האסי. "נרשמה היסטוריה בישראל. בית המשפט קבע שחסימת הגישה אל הנחל וגדותיו אינה חוקית", מסר ארבל. "האלימות נגד תושבי בית שאן ואזרחי ישראל תיפסק".
עו"ד ישראל באך, היועץ המשפטי של תנועת ש"ס מסר: "היום נקבעה הלכה חשובה והיסטורית על ידי בית המשפט המחוזי שתביא לסיום ההתעמרות של בעלי ההון מהקיבוצים ושליטתם במשאבי הטבע הציבוריים. אני שמח על ההחלטה".
מטעם קיבוץ ניר דוד נמסר: "קיבוץ ניר דוד מברך על החלטת בית המשפט שדחה את עתירת תנועת ש"ס כלפיו וקיבל את עמדת המדינה והקיבוץ לפיה יש לאזן את זכות הגישה לאסי עם זכויותיו של הקיבוץ, וכי ההסדרה צריכה להיעשות על ידי המדינה. קיבוץ ניר דוד ימשיך לקיים את הוראות הדין. אנו קוראים לתנועת ש"ס ולכל הציבור לקבל את פסיקת בית המשפט".