2 צפייה בגלריה
רוני גמזו סנפרוסט
רוני גמזו סנפרוסט
(צילום: לע"מ)
פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל בית החולים איכילוב, מונה על ידי חברת תנובה לעמוד בראש ועדה מקצועית לבדיקת תהליכי הייצור במפעל סנפרוסט, בעקבות מציאת חלקי חיות במוצריה - לפני שקיבל את אישור משרד הבריאות לעבודה פרטית, כנדרש על פי תקנון שירות המדינה.
בהודעה שפרסמה הערב (שני) תנובה נכתב: "פרופ' גמזו מונה לעמוד בראש ועדת בדיקה מקצועית, שתבחן את תהליכי הייצור ואבטחת האיכות במפעל סנפרוסט. הוועדה אשר גמזו יעמוד בראשה מונתה על ידי תנובה והיא תכלול צוות של אנשי מקצוע חיצוניים ופנימיים מדיסציפלינות שונות, לרבות מומחה אבטחת איכות בינלאומי, טכנולוגי מזון בכירים, מנהל מחלבת אלון תבור לשעבר, מנהל מפעל סנפרוסט ועוד. החברה עדכנה את משרד הבריאות על מינויו של פרופ' גמזו".
2 צפייה בגלריה
חלקי עכבר ונשל של נחש בשעועית של סנפרוסט
חלקי עכבר ונשל של נחש בשעועית של סנפרוסט
חלקי עכבר ונשל של נחש בשעועית של סנפרוסט
(צילום: משרד הבריאות ומתוך הפייסבוק)
אולם נראה שבתנובה הפכו את היוצרות, שכן החברה אינה יכולה לעדכן את משרד הבריאות כי היא מעסיקה את גמזו, אלא להפך - גמזו, כמנהל בית חולים ציבורי, כפוף לתקנון שירות המדינה ומשכך הוא מחויב לקבל את אישור משרד הבריאות לביצוע עבודה פרטית, בטרם המינוי. אלא שמתברר כאמור כי תנובה מינתה את גמזו לפני שהתקבל אישור עבודה ממשרד הבריאות.
ממשרד הבריאות נמסר כי "מבדיקה שנערכה עם גמזו עולה כי הוא הביע נכונות עקרונית לסייע, אולם טרם נדונו הפרטים. ככל שסיוע כאמור יהפוך רלוונטי, תוגש בקשה מפורטת לאישור משרד הבריאות". כלומר, לפי משרד הבריאות, מצידו של גמזו לא הוגשה בקשת עבודה וגם לא בטוח שהיא תוגש, כי "טרם נדונו הפרטים" מול תנובה, אולם מבחינת יצרנית המזון - הוא כבר מונה לעמוד בראש הוועדה.

המינוי של גמזו גם לוקה בניגוד עניינים: תנובה היא אחת הספקיות הגדולות במשק - ומוכרת לגופים מוסדיים חומרי גלם רבים, בהם בשר, דגים ומוצרי חלב. איכילוב, שמספק ארוחות לאלפי חולים ביום, רוכש בין היתר מוצרים מהחברה. בנוסף, בין יועץ התקשורת של תנובה, זמיר דחב"ש, לבין גמזו שוררים יחסי עבודה וקרבה אישית, מה שמעלה תהיות עד כמה קשות יהיו המסקנות אליהן יגיע גמזו בהיותו ראש הוועדה שתבחן את הליכי בקרת האיכות במפעל סנפרוסט.
מוקדם יותר פרסם משרד הבריאות את ממצאי הביקורת שנערכה במפעל של תנובה, מהם עולה שבניגוד לנוהל של סנפרוסט - לא נבדקות כל התלונות על יצורים מהחי שצרכנים מוצאים במוצרים. במשרד הבריאות לא הסבירו אם למשרד עצמו יש נוהל מחייב בעניין. לדברי המשרד, תוכנית בטיחות המזון והבקרה העצמית במפעל סנפרוסט טעונה שיפור לאורך כל שלבי הייצור.