ארגון המורים מאיים לשבות ולהכריז על עיצומים בעקבות רפורמת הבגרויות של שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, אותה הגדיר היו"ר רן ארז כתוכנית רעה שפוגעת בתנאי העבודה של המורים.
במסגרת הרפורמה שהוכרזה בחודש שעבר, יבוטלו הבגרויות החיצוניות במקצועות ההומניים, בהם היסטוריה, ספרות, תנ"ך ואזרחות, וציון הבגרות יורכב מהערכה פנימית של בית הספר לצד עבודה מסכמת רב-תחומית שתיבחן על ידי בוחן חיצוני.
במסיבת העיתונאים שקיים היום (שני) יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים רן ארז, הוא הזהיר כי אם יהיה צורך - אף ישבית את מערכת החינוך למשך חודשיים. ארז אמר כי לאחר שפניותיו לשרת החינוך יפעת שאשא ביטון לא נענו, הארגון לא ייתן יד לפגיעה במורים ובתלמידים וייצא למאבק חריף.
2 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של ארגון המורים נגד רפורמת הבגרויות של שאשא ביטון
מסיבת עיתונאים של ארגון המורים נגד רפורמת הבגרויות של שאשא ביטון
"שרת החינוך בורחת מאחריות". רן ארז
(צילום: מוטי קמחי )

יו"ר הארגון הזכיר את המאבק שניהלו המורים נגד הכוונה ליישם את דו"ח דוברת, שבמהלכו יצאו להפגנות וקיימו שיבושים והשבתות וכן הזכיר את הנזק הפוליטי שגרם המאבק לשרת החינוך דאז לימור לבנת. הוא ציין כי מחר, בתום ישיבת הנהלת ארגון המורים, יודיע הארגון על הצעדים הראשונים שינקוט במסגרת המאבק.
לדברי ארז, סכסוך העבודה שהוכרז מתייחס לרפורמה בבחינות הבגרות במסגרתה יבוטלו הבחינות החיצוניות בתנ"ך, אזרחות, היסטוריה וספרות ויתקיימו בחינות חיצוניות רק במתמטיקה, אנגלית ולשון. וכן בשל הדרישה למעבר לחמישה ימי לימוד תוך פגיעה באפשרות המורים לבחור ביום החופשי שלהם, דבר שיפגע לטענת הארגון ביכולת שלהם ללמוד ולהתפנות לעניינים שוטפים.
2 צפייה בגלריה
אילת שקד בשרת החינוך יפעת שאשא ביטון תקווה חדשה כנסת  ימינה
אילת שקד בשרת החינוך יפעת שאשא ביטון תקווה חדשה כנסת  ימינה
"מבטלת מסמך אותנטי". שאשא ביטון
(צילום: יואב דודקביץ' )
ארז ציין גם כי המורים עובדים מזה חודשים ארוכים ללא הסכם שכר, בעוד שמשרד האוצר לא יושב איתם למשא ומתן. הוא תקף בחריפות את שרת החינוך ואמר: "המצב קשה, אני חייב לומר לאור הניסיון הרב שיש לי, ששנים רבות לא היה שר או שרת חינוך שעושים כזה נזק גדול למערכת החינוך כמו השרה שאשא ביטון. גם בתקופות הכי קשות הנזק שנגרם למערכת החינוך אינו כזה גדול".
הוא הוסיף כי "שרת החינוך החליטה על דעת עצמה לבטל את בחינות הבגרות, זו בריחה מאחריות שיש לה למערכת החינוך", תקף ארז. "היא מבטלת מסמך אותנטי ממשלתי כשברור שתלמידי הפריפריה ואלה שלומדים בבתי ספר יוקרתיים יפגעו". לדבריו, הרפורמה בבגרויות פוגעת קשות בתלמידים ותגרום לכך שמערכת החינוך תגדל תלמידים בורים.
"מתמטיקה אפשר ללמוד גם בלונדון, אנחנו כאן במדינת ישראל וצריך להעמיק את השורשים שלנו", אמר ארז. "אנחנו לא נאבקים ברפורמה בגלל הכסף, אלא כי היא פוגעת בתלמידים והופכת מקצועות לסוג א' ולסוג ב'". לדבריו, "מי שמכין תלמידים לבחינות חיצוניות במתמטיקה ואנגלית, מכין אותם לעמק הסיליקון".

ממשרד החינוך נמסר בעקבות דבריו כי שיטת הלימוד והבחינות הותאמו למאה ה-21 ויחליפו את השיטה המיושנת. "המטרה היא להחזיר למקצועות ההומניים את היוקרה ולהעמיד אותם במרכז השיח החינוכי ובמקום מבחן התלמידים יבצעו עבודת חקר רב תחומית, שתיבדק על ידי בוחן חיצוני".
עוד נמסר מהמשרד כי "הרפורמה לא תפגע בשכר של המורים המלמדים מקצועות אלה. יתרה מכך, הם יקבלו תוספת לשכרם החודשי ושעות ההוראה לא ישתנו. הן תישארנה באותו היקף - 6 שעות לכל מקצוע. יודגש כי לא תהיה גמישות בשעות".
מאז הודעת שאשא-ביטון על הרפורמה, שבמסגרתה יבוטלו הבגרויות החיצוניות במקצועות ההומניים - בין היתר בהיסטוריה, ספרות, תנ"ך ואזרחות - מותח ארז ביקורת חריפה על המהלך. לפני שבועיים טען ארז באולפן ynet כי אין לו ברירה אלא לעלות מדרגה במאבק מול הרפורמה, אחרי שנכשל בניסיונו לשכנע את שאשא-ביטון לסגת ממנה. "היא החליטה לעשות משהו ששום דבר לא יזיז אותה מהדרך, בדיוק כמו שהיה עם החיסונים", אמר. "הניסוי הזה שהיא רוצה לעשות על כל מערכת החינוך הוא ניסוי מאוד מסוכן, יפגע בזהות הלאומית שלנו, ויש לעצור את זה. ביטול מקצועות הבגרות במקצועות ההומניסטיים יהיה אסון למדינת ישראל".