אלכס דנציג בן ה-76, מייסד המסעות לפולין ותושב ניר עוז, נחטף ב-7 באוקטובר לרצועת עזה. הוא נולד בוורשה, בעל אזרחות פולנית ולאורך השנים שימש כמגדלור, הוביל את הדיאלוג הישראלי-פולני ונחשב לדמות נערצת בארץ ובפולין, שם אף זכה לאותות כבוד.
4 צפייה בגלריה
אלכס דנציג נמצא בשבי חמאס
אלכס דנציג נמצא בשבי חמאס
אלכס דנציג
(באדיבות המשפחה)
בנו של דנציג, יובל, נפגש עם נשיא פולין, אנדז'יי דודה ועם בכירי הממשל על מנת להפעיל לחץ בינלאומי לשחרורו. לאחר שובם של חלק מהחטופים בפעימות הראשונות סיפרו חלקם כי אלכס העביר להם בשבי שיעורים בהיסטוריה.
בנו מתי אמר ל-ynet: "אנחנו מאוד מודאגים ממצבו הבריאותי של אבא. הוא לא אדם בריא ונזקק לתרופות. אבא עבר התקף לב לפני מספר שנים. הוא צריך הרבה תרופות ללב ולכליות. אנחנו מאוד דואגים. כל זמן שעובר זו סכנת מוות".
4 צפייה בגלריה
אלכס דנציג נמצא בשבי חמאס
אלכס דנציג נמצא בשבי חמאס
"אנחנו מאוד מודאגים ממצבו הבריאותי"
(באדיבות המשפחה)
מתי הוסיף כי לאורך כל הזמן, העבירה המשפחה לנציגי המדינה את התרופות שלהם נזקק האב אלכס. "אני מניח שהתרופות שלהן הוא נזקק נשלחו לעזה במשלוח שהיה לפני כמה ימים. אנחנו רק לא יודעים האם הן הגיעו אליו".
"אבא שלי גר לבד בניר עוז", סיפר הבן על אותו בוקר שבת לפני כשלושה חודשים וחצי. "אבא נחטף מביתו. הקשר האחרון איתו היה בסביבות השעה תשע וחצי בבוקר. הוא דיבר עם קולגה שלו, שאיתה הוא כתב מדריכים לפולין, ואמר שיש מחבלים בקיבוץ. זה הקשר האחרון. אנחנו יודעים שאבא נחטף עם עוד שני אנשים מבוגרים מניר עוז. הוא היה בשבי עם חטופות שחזרו. בשביל להעביר את הזמן הוא עשה להן הרצאות בהיסטוריה. ברור לנו שהמצב שם קשה מאוד, הם ניסו להישאר שפויים והעסיקו את עצמם. הם ישבו בחדר קטן מתחת לאדמה עם מעט חמצן, והמטרה הייתה לשרוד בתנאים הקשים".
מצב בריאותו של דנציג מדאיג את חבריו ומשפחתו, שמקווים כי במסגרת הסכם התרופות שנחתם בתיווך קטאר הוא אכן קיבל את התרופות שלהן הוא זקוק. משפחתו של דנציג סיפרה לאורך כל הדרך כי אלכס מקבל תרופות קבועות על בסיס יומי לאור ניתוח מעקפים שעבר לפני כשנתיים.
אלכס הוא היסטוריון מוערך בפולין, שפעל רבות לבניית הדיאלוג הישראלי-הפולני, במסעות בני הנוער לפולין וכתב את המדריך למסייר בערי פולין מטעם המכון הפולני.
4 צפייה בגלריה
המכון הפולני בקריית מוצקין
המכון הפולני בקריית מוצקין
המכון הפולני בקריית מוצקין
(צילום: הראל פלג, באדיבות עיריית קריית מוצקין)
היום התקיימה תערוכה ביוזמת המכון הפולני והשגרירות במרכז משמעו"ת בקריית מוצקין לזכרה של משפחת אולמה, שהצילה יהודים בשואה ונרצחה בשל כך. התערוכה אורגנה על ידי המכון הפולני ושגרירות פולין בישראל. האירוע הוקדש כאמור להעלות על סדר היום את העובדה שאלכס דנציג עדיין שבוי בעזה והסתיים בתפילה להשבת החטופים.
התערוכה התקיימה לקראת יום הזיכרון הבינלאומי לשואה, הן בישראל והן בארה"ב, ונקראת: מוות למען האנושות - משפחת אולמה. משפחת אולמה הוכרה כחסידי אומות עולם על ידי יד ושם ולאחרונה הוכרזו כ"קדושים" על ידי הוותיקן.
באירוע הפתיחה הוקרן הסרט: "בית חרושת לגזוז וחצוצרה אחת" - סיפורן של שתי משפחות בפולין, במעמד היוצר שמוליק שגב וגיבורי הסרט שפרה ודוקטור אריה יגודה.
מנהלת המכון הפולני בישראל, מגדלנה קושטל: "התערוכה שנפתחה היום עוסקת באנושיות ומשקפת את הצורך לשחרורם המיידי של החטופים שנמצאים בתנאים תת אנושיים".
נציגת שגרירות פולין בישראל, אלכסנדרה גצ'ינסקה: "בימים אלה אנו זקוקים יותר מכל לחמלה ואנושיות שיובילו לשחרור החטופים".
4 צפייה בגלריה
המכון הפולני בקריית מוצקין
המכון הפולני בקריית מוצקין
"בימים אלה אנו זקוקים יותר מכל לחמלה ואנושיות שיובילו לשחרור החטופים"
(צילום: הראל פלג, באדיבות עיריית קריית מוצקין)
מנהלת מרכז משמעו"ת, ד"ר לאה גנור, אמרה כי "זו זכות גדולה עבורנו לארח את התערוכה שעוסקת בניצוצות של אנושיות, להזכיר את אברהם סגל ז"ל ולהקדיש את האירוע למאבק לשחרורו של אלכס דנציג, שמזוהה יותר מכל עם הקשר הישראלי-פולני".
מ"מ ראש העיר קריית מוצקין, עדי שטרנברג, סיפר: "כדור שלישי לשורדי שואה מפולין אני רואה חשיבות רבה בפעילות הנצחה של חסידי אומות עולם. כולי תפילה שאלכס וכל החטופים יחזרו הביתה במהרה".