מחדל אחרי מחדל - עד לזיכוי: בית המשפט לתעבורה בצפת זיכה היום (חמישי) גבר בשנות ה-30 לחייו מהצפון מעבירת נהיגה תחת השפעת סמים - וקבע כי השוטרים ערכו חיפוש ברכבו ללא עילה, ולא היו זכאים לדרוש ממנו בדיקת שתן למרות שנמצאו בה שרידי סם.
הפרשה החלה במרץ 2019 בשעת לילה מאוחרת, כאשר שוטרים שאיישו מחסום באזור אליפלט עיכבו נהג לבדיקה שגרתית. אחד השוטרים טען כי הריח ריח של סם מהרכב, ולפיכך ערך בו חיפוש ומצא "חפיסת טבק גלגול ובתוכה 'חומר חום'". בעקבות זאת, עוכב הנהג לחקירה, והתבקש לתת דגימת שתן, שבתוכה נמצאו כאמור שרידי סם.
1 צפייה בגלריה
אכיפת משטרה במחסום לסגר הלילי לפורים ביציאה הדרומית מחיפה לכביש 2
אכיפת משטרה במחסום לסגר הלילי לפורים ביציאה הדרומית מחיפה לכביש 2
מחסום משטרתי. ארכיון
(צילום: אלעד גרשגורן)
בעדותו טען השוטר שערך את החיפוש כי הריח קנאביס, אך ברכב נמצא חשיש (שהוא בעל ריח פחות חזק, א"ר). השוטר הסביר בבית המשפט כי ייתכן שהחשוד השליך מהרכב סם מסוג אחר, ואמר: "מניסיוני בשטח, קרה מצב שהיה ריח באוטו של חומר החשוד כסם, ובסופו של דבר לא היה קנאביס באוטו, או לא היה חומר החשוד כסם. מה שזה אומר שאותו חשוד, ככל הנראה טרם עצירת רכבו, זרק את החומר החשוד כסם והריח נשאר באוטו. זו השערה".
במשפט התברר כי החומר שנמצא ברכב כלל לא נבדק על ידי המשטרה, ולא אומת כי מדובר בסם. "מלבד אותו ריח, שאף אם אקבע שהיווה אינדיקציה ראשונית בלבד, לא היו סימנים נוספים ולא התקיימו אצל הנאשם מאפיינים ברורים אשר מקימים חשד סביר כי הנאשם נהג בהיותו תחת השפעת סמים", אמרה השופטת ג'ידא עספור שאהין. "בנסיבות אלה, לא הוכח בפניי כי לשוטר היה יסוד סביר להניח שביסס את החיפוש ובהמשך את הדרישה למתן דגימת שתן. כך גם לא הוכח שיסוד זה התעורר בקרב יתר השוטרים".
השופטת הוסיפה כי "למעלה מן הצורך, ואף בהנחה שאכן היה ריח שהצדיק את ביצוע החיפוש ברכב, הרי לא נתפס כל מוצג שהינו סם אסור (כאמור, המשטרה לא בדקה במעבדות אם אכן מדובר בסם) ואשר יש בו לבסס חשד סביר המאפשר דרישה למתן שתן".
במהלך המשפט אף נטען כי לנאשם בוצעה בדיקת מאפיינים (מעין בדיקת 'שכרות') אך המשטרה לא הצליחה להוכיח כי אכן נערכה בדיקה כזו, והאם הדו"ח שנמצא בעניין מתייחס לנאשם. "בתיק זה קיימים מחדלי חקירה לא מבוטלים", קבעה השופטת בנימוקיה לזכות את הנאשם, והוסיפה: "לא מצאתי מקום להעריך את עדות הנאשם והגרסה שנשמעה מפיו, וזאת לאור הכשלים הרבים הקיימים בתיק שיש בהם לכרסם בחומר הראיות ולקעקע את הבסיס לקביעה שהמאשימה עמדה בנטל ההוכחה".
עורך דין אלון שליכטרעו"ד אלון שליכטר
עורך דין מוטי מלניקעו"ד מוטי מלניק
הסנגורים, עורכי הדין אלון שליכטר ומוטי מלניק, בירכו על ההחלטה לזכות: "ההחלטה היא חשובה מאוד, במיוחד לאור כך שנקבע על ידי בית משפט כי ריח של סמים לא הקים חשד סביר לביצוע בדיקת השתן, כמתחייב על פי החוק, ובשל כך הורה על ביטול הראיה שנפסלה - דגימת השתן. החלטת בית המשפט מלמדת כי ריח של סמים איננה מילת קסם לסמכות של שוטר לביצוע פעולת חיפוש אסורה החודרת לפרטיותו של אדם ללא מקור סמכות חוקי".