בימים האחרונים עלו על הבמה זמירות חדשות מהצד החרדי: חוק גיוס? חס וחלילה. חוק השתמטות עם כותרת חדשה – והפעם עם בונוס: פטור לגאונים! אבל אל תטעו – אני לא עומד לפרט כאן למה זה עוד חוק עקום, למה הוא לא ישים, ולמה שוב הציבור החילוני, הדתי והלוחם יוצא פראייר.
מחאת חרדים בבני ברק
מחאת חרדים בבני ברק
(צילום: צילום: שאול גולן)
הפעם – בואו נלך איתם. בואו ניקח את ההצעה ברצינות ונשפר אותה. אם הכוונה באמת טהורה – הם יאמצו אותה בשתי ידיים. אבל אם זו תרמית? נחשוף את זה מיד.

אז הינה ההצעה

נחליט יחד על ניסוי ל-10 שנים. מי שחרדי (גדל במשפחה חרדית, למד בישיבה חרדית – לא ישיבת "נושרים") ומתייצב בזמן לצו ראשון בגיל 16.5, ועובר את מבחן הדפ״ר בציון 90 – ייחשב מועמד ל”גאון”. אותו מועמד יוכל, בבקו"ם, לעבור מבחן "גאונות" שייכתב על-ידי רבנים חרדים, ייערך בניהול חרדי – ואנחנו נקבל אותו במלואו.
על כל 4 חרדים בני 18 שיתגייסו למסלול לוחמה – יאושר פטור אחד לאותו “גאון”. פטור אמיתי: בלי מעקב, בלי לשבת בישיבה, בלי התחייבות לא ללמוד ולא לעבוד – פשוט חופשי. כי אם הוא באמת גאון – תנו לו לעוף
ועל כל 4 חרדים בני 18 שיתגייסו למסלול לוחמה – יאושר פטור אחד לאותו “גאון”. פטור אמיתי: בלי מעקב, בלי לשבת בישיבה, בלי התחייבות לא ללמוד ולא לעבוד – פשוט חופשי. כי אם הוא באמת גאון – תנו לו לעוף.
תנאים פשוטים. ברורים. הוגנים. רק מי שמתייצב בזמן, עם יכולת קוגניטיבית מוכחת, עובר מבחן רבני – ומקבל את הפטור כחלק ממנגנון שמבטיח גיוס ממשי של לוחמים.

מה תגידו עכשיו?

אם החרדים רציניים – זו ההצעה שחלמו עליה. אבל אם הם רק עטפו את ההשתמטות בגלימת “גאונות” – נראה אותם מנסים להתחמק. פתאום הדפ״ר "לא רלוונטי”, פתאום ידרשו שכולם יקבלו פטור כגאונים, פתאום יטענו שאי-אפשר לערוך מבחן בבקו״ם, אלא רק בכולל.
ראם עמינחראם עמינחצילום: אוראל כהן
כי ברגע שיש קריטריונים אמיתיים — הם נבהלים. לא כי הם לא רוצים גאונות. כי הם לא רוצים מדידה.
אז יאללה – רוצים פטור לגאונים? בואו נקבע את הכללים. ונראה מי באמת בעד תורה — ומי פשוט מנסה שוב להתחמק מהחובה הכי בסיסית במדינה: לשרת.
תא"ל (במיל') ראם עמינח הוא בוגר ישיבה חרדית, לשעבר חבר בפורום מטכ"ל, ראש המערך הכלכלי של צה"ל וראש אגף תקציבים במשרד הביטחון