2 צפייה בגלריה
נהלים חדשים: מי שיאחר לבחינה - לא יורשה להיבחן. ארכיון
נהלים חדשים: מי שיאחר לבחינה - לא יורשה להיבחן. ארכיון
נהלים חדשים: מי שיאחר לבחינה - לא יורשה להיבחן. ארכיון
(צילום: עידו ארז)
פרסום ראשון: משרד החינוך פרסם אמש (רביעי) חוזר מנכ"ל שנשלח למנהלי בתי הספר – ובו נקבעו נהלי בחינות חדשים ומעודכנים, שייכנסו לתוקף בבגרויות הקיץ הקרובות. הנהלים החדשים פורסמו בעקבות דיווחים של אגף בחינות הבגרות, לפיהם קיימת עלייה בשימוש באמצעים אלקטרוניים - בהם שעונים חכמים, טלפונים ניידים ואוזניות – בעת פתירת הבחינות.
לפי הדיווחים, אחת הדוגמאות השכיחות בנושא היא שימוש בשני טלפונים ניידים בעת הבחינה – כאשר אחד מהם נמצא ברשות התלמיד בכיתה, ואילו השני משמש לשליחת תשובות המבחן בהודעות טקסט. במקרים אחרים התגלה שימוש באפליקציית טלגרם למטרת שליחת וקבלת התשובות, לאחר שמחברות בחינה אחדות נמצאו דומות בתוכנן – ואף הכילו תשובות שגויות שהיו זהות ביניהן.
בנהלים החדשים נקבע גם כי תלמיד שיאחר לבחינת בגרות – לא יוכל להיבחן. זאת בשונה מהנחיית הנוהל הישן, לפיה הנבחן יכול היה להגיע באיחור של עד 10 דקות. כמו כן, תלמיד שייתפס בהעתקה באמצעות מכשיר אלקטרוני, לא יוכל לגשת לבחינת הבגרות במשך שנה. גם בנוהל זה נעשתה החמרה, שכן בנוסח הקודם העונש הוגדר לתקופה של חצי שנה בלבד.
2 צפייה בגלריה
בחינות הבגרות בהיסטוריה בבית ספר בליך
בחינות הבגרות בהיסטוריה בבית ספר בליך
תלמיד שנתפס בהעתקה, לא יורשה להיבחן במשך שנה. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
יתר על כן, תלמיד שנאסר עליו להיבחן בשל פסילה, ובכל זאת ניגש לבחינה – לא יוכל לגשת במשך שנה שלמה. בעבר, הענישה הוגדרה לתקופת זמן של עד שנה, וכעת זוהי התקופה המינימלית להרחקה.
עם זאת, תלמיד שבחינתו נפסלה במקצוע מוגבר, לא יידרש להיבחן בשנית על מנת להיות זכאי לתעודת בגרות. בתום מועד הפסילה תהיה לו אפשרות להגיש לבית ספרו בקשה לביטולה – שינוי מהנוהל שהיה נהוג עד כה, לפיו חויבו התלמידים לגשת לבחינה פעם נוספת. יש לציין כי הנחיה זו תקפה אך ורק לתלמידים הנבחנים בשני מקצועות מוגברים לפחות.
באגף הבחינות ציינו כי השינוי המתייחס לניגשים למקצועות מוגברים נעשה לאחר שהאגף מצא את הנוהל הישן כלא אפקטיבי. יותר מכל, טענו באגף, קיים רצון למנוע בזבוז כספי ציבור וטרטור מיותר של תלמידים ובוגרים.
החוזר אף קובע נוהל חדש לחלוטין: תלמידים ובוגרים שייתפסו בזיוף מסמכים רשמיים של המשרד, בשליחת אדם אחר להיבחן במקומם ובהצגת גיליון ציונים שקרי או תעודה מזויפת בעת קבלה למוסדות להשכלה גבוהה בארץ או בחו"ל – יעוכבו למשך חמש שנים, כלומר – לא יורשו לגשת לבחינות הבגרות ולא יוכלו לקבל תעודה בתקופה זו. נוסף על כך, בהתאם לנסיבות העניין, תישקל הגשת תלונה במשטרה.
פורסם לראשונה: 00:01, 28.04.22