שלטונות רוסיה הודיעו במפתיע על הגשת כתב אישום נגד טימור בולטוב, פעיל רוסי מוסלמי המרבה להתרברב במנהגו לדווח למשטרה על להט"בים ועל מתנגדי הקרמלין כדי שתעצור אותם. בולטוב, תומך נלהב של הפלישה הרוסית לאוקראינה, מואשם כעת בפגיעה בתדמיתם של הכוחות המזוינים של רוסיה – וטוען שאין לו מושג מדוע הוצב לפתע על הכוונת של המשטר שאותו שירת בנאמנות.
2 צפייה בגלריה
רוסיה טימור בולטוב מלשין צייד הומואים כתב אישום
רוסיה טימור בולטוב מלשין צייד הומואים כתב אישום
טימור בולטוב. "איפה פגעתי בתדמית?"
לפי הודעה שפורסמה באתר בתי המשפט של מוסקבה, כתב האישום נגד בולטוב הוגש על סמך החוק שהעביר הפרלמנט הרוסי ואוסר מתיחת ביקורת על המלחמה שמנהלים כוחותיו של ולדימיר פוטין באוקראינה. אם יורשע, אזי בהנחה שמדובר בעבירה ראשונה מסוג זה אפשר יהיה לגזור עליו עונש של עד 50 אלף רובל (545 דולר), וחזרה על העבירה תוכל להביא להטלת עונש מאסר עליו.
בשיחה עם אנשי ערוץ טלגרם רוסי אמר בולטוב כי הוא אינו יודע ממה נובע כתב האישום: "איפה פגעתי בתדמית? העצומות שיצרתי הובילו להטלת עונשי מאסר על יותר מ-20 איש ברחבי רוסיה, בערך שמונה מהם בסנט פטרסבורג לבדה". לפי ההודעה באתר בתי המשפט, כתב האישום נגד בולטוב הוגש אתמול, אך לא נמסרו בה פרטים נוספים.
בולטוב מדבר כבר שנים בגלוי על היותו מודיע סדרתי שתלונותיו הובילו לשלל תביעות אזרחיות ותיקים פליליים נגד אנשים ברוסיה. בכמה כלי תקשורת רוסיים הוא כינה את עצמו "לוחם נגד ההומואים", ובמשך שנים מיקד את פעילותו בחשיפת להט"בים. הוא עצמו מעיד שלפחות 60 מורים להט"בים שעבדו בבתי ספר איבדו את עבודתם אחרי שגילה את נטייתם המינית או המגדרית בפרופילים שלהם ברשתות החברתיות ודיווח על כך לרשויות או למנהליהם.
2 צפייה בגלריה
רוסיה השבעה של ולדימיר פוטין
רוסיה השבעה של ולדימיר פוטין
רוסיה השבעה של ולדימיר פוטין
(צילום: Kremlin.ru/Handout via REUTERS)
מבחינת החוק היבש הומוסקסואליות איננה עבירה פלילית ברוסיה, אולם לפני כעשור חוקקו השלטונות את "חוק התעמולה ההומוסקסואלית", חוק מעורפל האוסר גילויים פומביים של הומוסקסואליות או קידום של תכנים להט"ביים, ומאז שימש החוק להגשת שלל תביעות אזרחיות וכתבי אישום נגד להט"בים, והפך אותם לנרדפים-במיוחד.
בכתבה שפרסמה עליו בשנת 2016 הביאה רשת BBC ציטוטים מחרידים מההתרברבויות של בולטוב על האופן שבו הרס את חייהם של אחרים. "עוד טיהור של בית ספר ממורה להט"בית", התגאה ברשת החברתית vKontakte אחרי ששלח תיק עמוס פרטים על המורה בת ה-21 מריה שסטופלובה להנהלת בית הספר שבו לימדה בקרדנוירסק שבסיביר. לדבריו המעשה הזה הוביל את ההנהלה לאלץ אותה להתפטר. בולטוב האשים את שסטופלובה בקידום "סטיות" והומוסקסואליות והזכיר את העגילים שהיא עונדת והפרסינג בשפתיה.
הקמפיינים של בולטוב, המציג עצמו כמוסלמי אדוק, אינם מסתכמים בהתנכלות ללהט"בים. תיקים נפתחו בגללו גם נגד שני רוסים שפרסמו ברשת תמונות שבהן הם נראים עומדים עירומים למחצה מול כנסיות אורתודוכסיות רוסיות. הוא דיווח עליהם לשלטונות, וכך נפתחה נגדם חקירה.
כלי תקשורת רוסי עצמאי קשר לאחרונה את בולטוב גם לתלונות שהוגשו נגד אנשים שהביעו התנגדות למלחמה באוקראינה. רק לא מזמן נקנס הסניף של התאחדות הסופרים הבינלאומית PEN בסנט פטרסבורג בגין פרסום מאמר "מכפיש", אחרי שבולטוב כתב ברשת כי הוא מפיץ שקרים על הצבא הרוסי.