2 צפייה בגלריה
גנור ונתניהו. "המטרה זה ביבי"
גנור ונתניהו. "המטרה זה ביבי"
גנור ונתניהו. "המטרה זה ביבי"
(צילום: תומריקו, דובר צה"ל, EPA)
"נכנסתי למנהרה הזאת, כשהמטרה זה ביבי. ביבי או החבר, או ראש הממשלה, או ההוא מירושלים". כך העיד היום (ראשון) מיקי גנור, מי שהיה אמור להיות עד המדינה בפרשת הצוללות וחזר בו - כשהוא טוען שסיפר שקרים לאחר שאולץ להיות עד מדינה. "אם סטיתי מ'הנרטיב', דאגו הקצינים הבכירים ליישר אותי", הוסיף. ראש הממשלה בנימין נתניהו עצמו לא נחשד בתיק הצוללות.
גנור העיד היום במשפטו של יועץ התקשורת יצחק (צחי) ליבר, שפוצל מהמשפט של הנאשמים האחרים. גנור, הנאשם המרכזי כעת בפרשה, מואשם בשורת עבירות ובהן הצעות שוחד, מתן שוחד, הלבנת הון ועבירות מס שונות, וכן בעבירה על חוק המפלגות. ליבר נאשם בתיווך לשוחד לדוד שרן, שנאשם בשוחד בתיק הצוללות והיה מנהל הלשכה של נתניהו. בנוסף מואשם ליבר גם בהלבנת הון וסיוע לעבירות מס.
לאחר שגנור העיד היום במשפט, הותרו לפרסום קטעים מעדותו: "היה ספק אם אגיע לכאן. זה שש שנים ואולי קצת יותר אני מחכה לספר את האמת. שש שנים של השמצות, תקשורת, דיסאינפורמציה, וכל מה שאתם רוצים. שש שנים מהחיים. במשך שש שנים אולצתי להיות עד מדינה, הפחידו אותי בסדרת שבי, הפחידו אותי בעבירות מס הזויות, כנגד המשפחה הציבו את כולם לחקירות. שני ילדיי הגדולים רופאים, בתי עורכת דין נחקרה באזהרה. בת הזוג נחקרה באזהרה. אני נשברתי, נשברתי. אני לא עמדתי בזה. סיפרתי שקרים בכל אשר רצו".
2 צפייה בגלריה
מיקי גנור בדיון בבית משפט השלום בראשל"צ
מיקי גנור בדיון בבית משפט השלום בראשל"צ
מיקי גנור. "רצו להשמיד אותי כלכלית"
(צילום: יריב כץ)
"נכנסתי למנהרה הזאת, שהמטרה מהיום הראשון או השני או השלישי - זה ביבי. ביבי או החבר, או ראש הממשלה, או ההוא מירושלים", הוא המשיך ואמר. "ואם לא ביבי או ראש הממשלה אז יובל שטייניץ או דוד שמרון, מולכו, דוד שרן וכו' וכו'. ואם סטיתי מ'הנרטיב', דאגו הקצינים הבכירים ליישר אותי לאן שצריך, והצליחו. אחרי שנתיים כבר לא עמדתי במסכת השקרים וביקשתי לצאת מן ההסכם".
גנור טען כי "מאז מדינת ישראל פתחה במסע נקמה. רציתי להגיד את האמת אז רצו להשמיד אותי כלכלית. אני גאה מאוד מאוד בעסקאות שבוצעו. הצוללת השישית תגיע בקרוב, משרד הביטחון הוציא מכתב רשמי שאין שוחד. מעניין איך התביעה תתמודד עם זה בכתב האישום שלי".
במאי 2021 הגישה פרקליטות מיסוי וכלכלה לבית המשפט המחוזי בתל אביב את כתב האישום נגד גנור, ששימש כסוכן תאגיד טיסנקרופ בישראל וחזר בו מהסכם עד מדינה איתו. מלבדו הואשמו גם המשנה לראש המל"ל בתקופה האמורה תא"ל במיל' אבריאל בר יוסף, מנהל לשכת רה"מ באותה עת דוד שרן, יו"ר קרן היסוד לשעבר והשר לשעבר אליעזר (מודי) זנדברג, איש העסקים תא"ל במיל' שי ברוש, היועץ הפוליטי בתקופה האמורה לשר יובל שטייניץ, רמי טייב, וכן יועץ התקשורת ליבר.
גנור סיפר כי הופתע מאופן החקירה, כשהחוקרים הגיעו לביתו ב-2017, וקרא לה "סימון מטרות". לדבריו: "צורת החקירה, מטרת החקירה - זה היה סימון מטרות. אין מילה אחרת להגדיר את זה". הוא נשאל על אירוע שבו המשטרה גבתה ממנו הודאה על תנאי, כשלצדו עורך דינו נתי שמחוני. "אמרתי לקצין הבכיר שהציע את מה שהציע - שהוא מציע לי להיות עד מדינה. זה היה אחרי איומי מס, משפחה, ברזלים בגב, אסתמה, ונשברתי. לא עמדתי בזה. זה פשוט תלוש מהמציאות".
גנור סיפר על העניין המיוחד של החוקרים בסביבת ראש הממשלה, אך הוא לא ידע למסור על כך מידע: "התאמצתי לספר את הסיפור על מנת לרצות, במצב שהייתי, רציתי לרצות את החוקרים ולהציל את המשפחה. אז אתה צריך לבחור בין החיים שלך או בחיים של הילדים שלך, ובחרתי בחיים של הילדים שלי. ואם בשביל זה החוקר מוטי לוי רוצה לשמוע איך מפילים, ראש ממשלה, אתן לכם את החומר. שקר, ועוד שקר ועוד שקר".
"הנרטיב הוא אחד", האשים גנור. "אם אתה יואב תלם (סגן ראש אגף החקירות במשטרה ועד במשפט נתניהו, ג.מ), מה שאתה רוצה ממני זה להגיע כמה שיותר קרוב לראש הממשלה, לא מעניין אותך שום דבר אחר. הקשר של דוד שרן הוא בכלל דרך יובל שטייניץ, שעבדתי איתו בלי קשר לצוללות". הוא נשאל בעדותו אם הוסיף את שמו של דוד שרן לעדותו מול החוקרים כדי לרצות אותם, וענה: "חד משמעית. יש למישהו בחדר הזה ספק?".
תגובה הפרקליטות: "מדובר במתן עדות של עד מדינה שחזר בו מעדותו לאחר שמסר 51 הודעות, בין היתר על דברים שכלל לא היו ידועים לחוקרים. בתחילת הדיון ביקש העד למסור את הדברים המצוטטים. מיד לאחר מכן אפשר בית המשפט להגיש את הודעותיו ולחוקרו בחקירה נגדית. לאור העובדה כי מדובר בעדות שרק התחילה וצפויה להימשך בדיונים הקרובים, לא נוכל להרחיב בנושא, אבל פרוטוקול הדיון מדבר בעד עצמו".
עו״ד לירן זילברמן, בא כוחו של צחי ליבר: "נתייחס לדבריו של גנור בחקירה הנגדית שנערוך לו בקרוב בבית המשפט, אולם כבר עכשיו ניתן לראות כי בתיק 3000 הופעלו לחצים עצומים ואגרסיביים על הנחקרים להפליל דמויות פוליטיות בכירות, זאת תוך התעלמות מופגנת מראיות חיצוניות ואובייקטיביות".