ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר בצהריים (יום שני) בפתח ישיבת סיעת יש עתיד כי "זה שאנשים אומרים 'לא נשרת בצבא של מדינה לא דמוקרטית' זו לא סרבנות". זאת לאחר ש-80 אנשי מילואים נוספים הודיעו כי הם מפסיקים להתנדב לשירות, על רקע דיוני ועדת החוקה על צמצום עילת הסבירות.
לפיד הוסיף כי "כל עוד מדינת ישראל היא דמוקרטית, נמשיך לשרת. אני מתנגד להדבקה של המילה 'סרבנות' לסיטואציה".
מנגד, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר בפתח ישיבת סיעתו כי "אני נגד סרבנות. אני מעריך את האנשים שמביעים את הדאגה שלהם, אבל הסרבנות צריכה להישאר מחוץ לכללי המשחק".
1 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"מתנגד להדבקה של המילה 'סרבנות' לסיטואציה". לפיד
(צילום: עמית שאבי)
רב-סרן (במיל') א', המשרת באגף המודיעין, אמר היום לאולפן ynet כי "חובה להתנגד לשירות של ממשלה כזו". לדבריו, יותר ממחצית מחבריו ליחידה הודיעו שלא יגיעו לשירות מילואים לאור הנוסח המוצע של החוק, שלפיו בג"ץ לא יוכל להשתמש בעילת הסבירות בכל הנוגע למדיניות הממשלה - כולל מינויים מטעמה.
הוא אמר כי "אנחנו לא רואים בה ממשלה שיכולה לשלוח אותנו ולקבל החלטות של חיים ומוות. המשמעות היא שהממשלה לא תהיה כפופה לחוק, והחוק יהיה כפוף אליה. אנחנו עוברים למצב שבו אנחנו מפסיקים את ההתנדבות שלנו ולא נגיע גם כשיקראו לנו. זה צעד ראשון כי מחר בבוקר אולי היועמ"ש יהיה דודי אמסלם וראש השב"כ תהיה אורית סטרוק".
לדבריו, "לא אהבתי הרבה דברים ועדיין שירתי. כשהחוק נדרס בידי ראש הממשלה, לוין, רוטמן וחבריהם, אז אני אומר להם 'תלכו לשרת בעצמכם'. השירות במילואים הוא אזרחי - אז אנחנו עוברים למרי אזרחי".

בתוך כך, מובילי מחאת "אחים לנשק" שלחו לפעיליהם תזכורת לאי-התנדבות לנוכח ההתקדמות בחקיקה ובדיוני הוועדה, וכתבו: "צונאמי גדול בדרך. היו נכונים".
עמי דרור, מראשי מחאת ההייטקיסטים, הביע גם הוא את דאגתו מההתקדמות בחקיקה וסיפר לאולפן ynet כי "ההפיכה המשטרית שנתניהו מקדם מובילה להתפרקות בתוך מערכת הביטחון. זה לא קרה בתקופה של ראשי ממשלה קודמים". הוא הוסיף כי בטקסי הסיום הקרובים של קורס טיס וקורס הקצינים בבה"ד 1, שבהם צפוי ראש הממשלה בנימין נתניהו לנאום, מתכננות המשפחות למחות נגד המהפכה המשפטית ונגד הנוכחות הפוליטית.
"היינו מעדיפים שאישים פוליטיים לא ידברו בכלל בטקסים שקשורים לצה"ל, אבל עוד יותר לא יעלה על הדעת שראש ממשלה שגורם לפילוג בעם ופוגע כל יום במערכת הביטחון יעמוד מול המשפחות", אמר דרור. "משום שיש משפחות שרוצות שהוא יגיע, המחאה תהיה עדינה. ביקשנו מהמשפחות המוחות לעשות את זה בצורה מינימלית, אבל טוב יעשה נתניהו אם לא יגיע. אנשים יעמדו עם דגלים ויפנו אליו את הגב. מבחינת המשפחות הדבר הכי חשוב הוא הילדים".
גם רופאי המילואים שלחו הערב מכתב לשר הביטחון יואב גלנט ולרמטכ"ל הרצי הלוי, שבו כתבו: "אנו עומדים היום בפני איום מחודש על הדמוקרטיה הליברלית ועל זכויות האדם והמיעוטים. בליץ החקיקה שהחל עם הקמת הממשלה היה מחסל את מערכת האיזונים והבלמים בין הרשויות ואת הביקורת השיפוטית האפקטיבית. בליץ זה נבלם בזכות מחאה אזרחית חסרת תקדים. כחלק ממחאה זו, אנשי המילואים, ואנו כ-300 רופאים צבאיים בתוכם, התייצבו באופן נחרץ כנגד הניסיונות לפגוע בדמוקרטיה ובשומרי הסף.
"לא נוכל להמשיך להתנדב לשירות כשאנחנו רואים כיצד פוגעים בחוזה הבסיסי בינינו ובין המדינה. אם לא יהיו שומרי סף ולא תהיה ביקורת שיפוטית אפקטיבית, לא נוכל לסמוך על מפקדינו כשאנחנו נשלחים למשימות צבאיות. אם תעבור חקיקה שתשאיר את השמירה על זכויות אדם לרצונה הטוב של הרשות המבצעת, לא נוכל להניח שהפקודות שנקבל אכן מביאות בחשבון היבטים אתיים ואנושיים קריטיים שהם חלק מעבודתנו ותפיסת עולמנו כרופאים. מבחינתנו, אין הבדל אם החקיקה מתבצעת בבת אחת או טיפין טיפין, ועל כן כל חוק שיעבור באופן חד צדדי יוביל להפסקת ההתנדבות גם של אלו שחזרו לשרת בזמן ההידברות. 'שיטת הסלאמי' שנוסתה בהצלחה בפולין לא תעבור פה. לא ניתן את ידינו לפגיעה במערכת האיזונים והבלמים העדינה בישראל. לא נשרת דיקטטורה!".