בבית הנשיא התקיימה אמש (שלישי) פגישת ההידברות הראשונה על המהפכה המשפטית בין נשיא המדינה יצחק הרצוג לצוותי העבודה מטעם הקואליציה והאופוזיציה. מפלגת העבודה הודיעה כבר אתמול שתשלח נציגים לבית הנשיא החל מהיום, אך לשיחות מגיעים נציגי המפלגה בגישה לוחמנית. בהודעה שיצאה מטעם העבודה נמסר כי "הצוות יוודא שחוקי ההפיכה המשטרית לא חוזרים להצבעה בכנסת מהדלת האחורית. נוודא שעמדת המחנה תישמע, ונדרוש להסיר מהשולחן את החקיקה הקיימת, לקדם מגילת זכויות, לחזק את מעמד הכנסת ולהבטיח את עצמאות מערכת המשפט".
יו"ר המפלגה, ח"כ מרב מיכאלי, אמרה הבוקר בריאיון ל-ynet radio כי "ההידברות לא התחילה איתנו והתלבטנו ארוכות אם להצטרף אליה". לדבריה, "לא היה מקום להיכנס אליה, אבל ככל שהיא מתקיימת בכל מקרה, ובחדרים סגורים, החלטנו שמחובתנו להיות שם ולשקף לציבור מה קורה שם". "ההידברות לא פומבית שאפשר לראות כמו בכנסת, ואין לנו מנוס מלהיות שם באמת ולהתריע במידה ומשהו חריג", הוסיפה מיכאלי.
3 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
"ההידברות מתקיימת בחדרים סגורים - חובתנו להיות שם ולשקף לציבור". מיכאלי
(צילום: קובי קואנקס)

יו"ר העבודה ציינה כי החלטתם להצטרף להידברות הגיעה בעקבות החלטת חברי אופוזיציה אחרים לעשות כך, ואמרה: "ברגע שיש כאלה שנכנסו למרות שלא גנזו את החקיקה, תפקידנו להיות שם בשביל רבים שמאמינים כמונו שאי אפשר באמת להאמין לנתניהו על שום דבר".
במקביל להידברות בבית הנשיא, מיכאלי קראה להמשיך להפגין נגד תוכנית נתניהו-לוין לשינויים במערכת המשפט, ואמרה: "אני עומדת מאחורי כל מה שאמרתי, המחאה חייבת להימשך ולהתעצם, בוודאי שנהיה בהפגנות, בכל הכוח נהיה בהפגנות".
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"נתניהו עקץ רבים לאורך ההיסטוריה, אך חייבים להגיע להידברות בנפש חפצה". מירב כהן
(צילום: יואב דודקביץ)

גם ח"כ מירב כהן (יש עתיד) התייחסה בריאיון ל-ynet radio להידברות בבית הנשיא, ואמרה כי "כל אחד מהצוותים הציג עד כה את העקרונות המנחים שלו, את מה שחשוב לו". לדבריה, "מההתחלה אמרנו שאם יעצרו את החקיקה אנחנו נבוא להידברות, וכך קורה כעת".
כהן התייחסה גם לחששות מכך שמדובר בתרגיל מצד הקואליציה, שמטרתו להרדים את המחאה, ואמרה כי "הביקורת והדאגה לגיטימיות, אנחנו יושבים למשא ומתן עם בנימין נתניהו שאין בן אדם שהוא לא עקץ, ואין שותף פוליטי אחד שהוא לא עקץ. אני לא מיתממת". היא הוסיפה: "הדאגה גם של ארגוני המחאה מוצדקת לאור ההיסטוריה של נתניהו והיכולות שלו לעמוד בהסכמים, אבל אין לנו ברירה. אנחנו חייבים לבוא להידברות הזו בנפש חפצה".
3 צפייה בגלריה
ועדת חוק חוקה ומשפט
ועדת חוק חוקה ומשפט
"בינתיים אין פה מנצחים - כולנו מפסידים". מתן כהנא
(צילום: אלכס קולומויסקי )


ח"כ מתן כהנא (המחנה הממלכתי) אמר ל-ynet radio כי הוא מאמין בתהליך ההידברות, וכי הוא "סומך על גנץ שמינה אנשים שיבטאו את קול המחנה הממלכתי שרוצה להגיע להסכמות רחבות". לדבריו, "הקול במחנה מבין שנדרשת פה רפורמה עמוקה באיזון בין הרשויות, והנציגים בהידברות יחתרו להגיע להסכמות הרחבות האלה".
"אני לא אומר שכל שופטי בית המשפט העליון הם אקטיביסטים, אבל אני עדיין חושב שיש נטייה יותר לכיוון הזה ופחות לכיוון השמרני, וצריך לתקן את זה", אמר כהנא. הוא הוסיף: "בינתיים אין פה מנצחים, כולנו מפסידים וזו הטרגדיה שאנחנו נמצאים בה. אני חושב שכל מי שמשתמש עכשיו בטרמינולוגיה של ניצחון אחד כלפי השני, וכל מי שינסה לדחוף אצבע בעין של הצד השני - יכול להתגאות בתואר שורף אסמים".
ח"כ מיכאל ביטון, גם הוא מהמחנה הממלכתי, אמר בריאיון לאולפן ynet כי "הרוב המוחלט בעם יכול להסכים על שינויים. זה קורע אותנו". הוא הוסיף: "הוועדה לבחירת שופטים היא פקעת עצבים. זה הנושא הרגיש ביותר. אני לא יושב במשא ומתן, אבל אני יכול להגיד שכל מה שייתן משקל גם לאופוזיציה, למשל הורדת נציגי עורכי הדין או מספר השופטים, הוא בר דיון. על הכל אפשר לדון למעט העובדה שרוב פוליטי של ממשלה יכריע מי השופטים".