לראשונה בהיסטוריה, בטקס המרכזי במצעד החיים באושוויץ, יודלק היום (חמישי) לפיד זיכרון משותף על ידי נציג הדור השלישי של ניצולי השואה ונציג מאיחוד האמירויות. כך נודע ל-ynet.
היזם והפילנטרופ איתן ניישלוס, נכד לניצולת שואה שמונה לאחרונה לשגריר מצעד החיים במדינות המפרץ, ידליק היום את לפיד זיכרון השואה של הדור השלישי יחד עם אחמד עובייד אל-מנסורי, נציג איחוד האמירויות, חבר לשעבר במועצה הלאומית הפדרלית והמייסד של המוזיאון הראשון להנצחת השואה בעולם הערבי והמוסלמי, שנמצא בתוך מוזיאון מפגש הציוויליזציות בדובאי. זהו מוזיאון השואה הראשון והיחיד בעולם הערבי ובעולם האסלאמי כולו.
ניישלוס בן ה-42, הוא נכדה של ניצולת השואה תמרה זיצרמן ז"ל, שניצלה בזכות גבורתם של משפחת צ'ודוסביץ' הנוצרייה שנורתה למוות על ידי הנאצים. משפחה שהוכרה כחסידי אומות עולם בשנת 1996 ביד ושם. ניישלוס עבר לאחרונה מאוסטרליה להתגורר באיחוד האמירויות, ומכהן שם כאמור כשגריר של מצעד החיים במדינות המפרץ עם הפנים קדימה לעלות בהמשך גם לארץ ישראל.
5 צפייה בגלריה
איתן ניישלוס עם אחמד עובייד אל-מנסורי
איתן ניישלוס עם אחמד עובייד אל-מנסורי
איתן ניישלוס עם אחמד עובייד אל-מנסורי
(צילום: קרן ניישלוס Neishlos Foundation)

5 צפייה בגלריה
אחמד אל מנסור מייסד המוזיאון להנצחת השואה בדובאי
אחמד אל מנסור מייסד המוזיאון להנצחת השואה בדובאי
אל-מנסורי, בטקס חנוכת מוזיאון השואה בדובאי
(צילום: אולגה פריד)
5 צפייה בגלריה
ששת הלפידים שהודלקו בבירקנאו לזכר נספי השואה
ששת הלפידים שהודלקו בבירקנאו לזכר נספי השואה
ששת הלפידים שהודלקו בבירקנאו לזכר נספי השואה, במצעד החיים אשתקד
(צילום: מצעד החיים Pawel Dziedzic)
לפני שנתיים, כשהתבקש להרצות ביום השואה הבינלאומי כדור שלישי לניצולי שואה, החליט לגשת לאמו חנה ולשאול אותה לעומק באשר לסיפור של סבתו שהלכה לעולמה בגיל 82. "מאז, החלטתי לקחתי על עצמי את האחריות לספר את סיפור השואה של הסבים, של שורדי השואה שהולכים ומתמעטים, ואת סיפורם של אלו שאין להם נכדים - של ששת מיליונים שנרצחו. בנוסף, אני מתכוון להקים תשתיות לתוכניות לימוד וחינוך לקידום שלום, למלחמה באנטישמיות ובשנאה".
"סבתא שלי לא דיברה על שואה בבית", מספר ניישלוס. "זה אמנם גם לא היה בגדר סוד, ידענו שהיא עברה סיפור קשה בצעירותה. כילדה בת 11 היא נסעה עם הוריה לחופשה באוגוסט 1941 בבלארוס בעיירה להייסוק, אך חייה השתנו בן רגע. בפוגרום שהנאצים עשו ב-28 באוגוסט בעיירה, ירו ביהודים ברחוב. לסבתא שלי היה מזל, או יותר נכון גורל. הוריה הפקידו אותה בידי משפחה נוצרייה שהסתירו אותה במרתף. הוריה נספו בשואה וגם המשפחה שהחביאה אותה לבסוף נתפסה ובני הזוג ותינוקם בידם נרצחו במקום. סבתא הצליחה להימלט ולשרוד את הבלתי אפשרי".
לדבריו, "היא לא דיברה במשך השנים על מה שעברה בשואה ואנחנו גם לא שאלנו. היא השתתפה גם בהכנת סרט עדות בפרויקט של סטיבן שפילברג. אבל רק כשישבתי עם אמא שלי לפני שנתיים וחפרתי יותר לעומק של העדות של סבתא שלי, גיליתי שבקופסאות נעליים שלה הוסתר יומן שכתבה מימי הזוועות שעברה. הכל היה כתוב שם . הצטמררנו. זה היה גם הרגע שבו לקחתי החלטה שאני חייב לרתום את עצמי למען פרויקטים חינוכיים ללמידת השואה והעברת המסר החשוב לדורות הבאים, כי כבר אין כמעט עדים שיספרו את סיפורם".
5 צפייה בגלריה
גזיר קרטון עם תמונת ילד יהודי מרים ידיים
גזיר קרטון עם תמונת ילד יהודי מרים ידיים
במוזיאון הנצחת השואה בדובאי
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
המוזיאון לזכר השואה בדובאי
המוזיאון לזכר השואה בדובאי
במוזיאון בדובאי
(צילום: אולגה פריד)
ניישלוס סיפר שהוא נרגש מאוד להשתתף בפעם הראשונה במצעד החיים על אדמת אושוויץ והוא יעלה להדלקת הלפיד כשהוא יאחוז בידיו את קופסת הנעליים של סבתו ובו יומנה המצמרר - סיפור עדות שמעולם לא סופר .
בראיון משותף של ניישלוס ואל-מנסורי לקראת הצעידה שלהם לצד המשלחות, סיפר אל-מנסורי כי סגנית ראש העיר ירושלים היא שחיברה לראשונה בין השניים. "כאשר היא שמעה שאיתן מתכוון להזמין אותי להדליק את המשואה איתו במצעד החיים היא חיברה בינינו ומאז אנו בקשר הדוק".
"פניתי לאל-מנסורי והזמנתי אותו לצעוד לצידי מאושוויץ לבירקנאו במצעד החיים כחלק מהמחויבות שלנו ביחד, יהודי ליד ערבי, להנציח את סיפור השואה ואת לקחי האנטישמיות המורגשים היטב גם כיום", אמר ניישלוס. "זאת, שנה לאחר חתימת הסכמי אברהם ההיסטוריים, ולהעביר מסר ברור לעמינו, למזרח התיכון ולעולם כולו – כי אנו עומדים איתנים ומאוחדים נגד שנאה בכל תצורותיה".
במסר ברור ועוצמתי, השניים יצהירו בפני העולם איתנים ומאוחדים נגד שנאה בכל תצורותיה את המשפט 'לעולם לא עוד' בערבית, באנגלית ובעברית בעת הדלקת הלפיד ביחד.
נציג איחוד האמירויות, אחמד אל-מנסורי, הוסיף: "עבורי זה מעמד מאוד מרגש, בפרט שאני בימים האחרונים של צום הרמדאן שהם הימים הקשים ביותר, ופצוע ביד אחת. אני מתכוון לעמוד ליד הלפיד מלא בתקווה, בהשראה, באומץ ובעיקר בידיעה שאנחנו יכולים להתגבר, על חשכת העבר וחשכת ההווה, כדי שנבטיח עתיד מאושר ומבורך לכל עמינו. כילדיו של אברהם אבינו, שהתלכדו יחד תחת קורת הסכמי אברהם".
פורסם לראשונה: 22:22, 27.04.22