4 צפייה בגלריה
לאחר הפגישה אצל ראש הממשלה - שר הבינוי והשיכון ניסוג. נתניהו וגולדקנופף
לאחר הפגישה אצל ראש הממשלה - שר הבינוי והשיכון ניסוג. נתניהו וגולדקנופף
לאחר הפגישה אצל ראש הממשלה - שר הבינוי והשיכון ניסוג. נתניהו וגולדקנופף
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לאחר פגישת חירום בהובלת ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף (יהדות התורה) החליט אמש (ראשון) ליסוג מכוונתו ומכוונת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לאשר מדיניות חדשה שנועדה לסכל את עבודת הצוות לבחינת מפת אזורי העדיפות הלאומית, שמטרתה להעלות את שיעור סבסוד קרקעות המדינה בגליל ופתיחת החסמים שהביאו ל"ייבוש" היישובים במועצות האזוריות בגליל.
הפגישה אצל נתניהו נקבעה לאור הקרב על מדיניות ההתיישבות בגליל, ובה נקבע כי סוגיית הגדלת ההנחות במחיר הקרקע בגליל לא תעלה היום בדיון מועצת מקרקעי ישראל, אלא רק לאחר שצוות מנכ"לי משרדי הממשלה יגבש את מסקנותיו ויציג אותן בפני הממשלה.
לפי הסיכום מאמש, המועצה כן צפויה לאמץ היום מפה חדשה של אזורי עדיפות לאומית, אך מפה זו תוחלף במפה החדשה שתאשר הממשלה לאחר סיום עבודתו של צוות המנכ"לים ובהתאם להמלצותיו.
אתמול שלחו 200 משפחות צעירות, שמעוניינות להקים את ביתן במועצה האזורית משגב אך לא מסוגלות לעשות כן בשל מחירי הקרקע הגבוהים, מכתב לרה"מ ולשראי הממשלה. "אם המלצות רמ"י יעברו בהחלטת המועצה הקרובה, המשפחות שכרגע מועמדות לקליטה לא יוכלו להגיע לגור במשגב והיישובים יהפכו ליישובי רפאים, תוך פגיעה אנושה בהם ובנוכחות היהודית בלב הגליל", צוין במכתב.
בסוף השבוע פנו גם ראשי המועצות האזוריות משגב, עמק יזרעאל וגליל תחתון אל נתניהו ולחצו כי יפעל לביטול ההחלטות שתכננו לקבל במועצת מקרקעי ישראל. "המועצה מתייחסת לקרקעות המדינה כאל עסק פרטי שלה. המהלכים שהיא מנסה לאשר בישיבתה הקרובה בהובלת מנכ"ל רמ"י ינקי קווינט - בעוד ועדת המנכ"לים בראשותך יושבת על המדוכה - הם לא רק מחטף, אלא מכה קשה להתיישבות בגליל", טענו ראשי המועצות.
4 צפייה בגלריה
גני ילדים עזובים בישובי משגב
גני ילדים עזובים בישובי משגב
"המציאות הקשה בלב הגליל באה לידי ביטוי בהתפוררות ההתיישבות הכפרית". גן ילדים עזוב במשגב
לדברי ראשי המועצות, "המציאות הקשה בלב הגליל - שבאה לידי ביטוי בהתפוררות ההתיישבות הכפרית, בסגירת גני ילדים אחד אחרי השני, בקיטון מספר התושבים במספרים מוחלטים, בעזיבה של 90% מבני משגב את בתי הוריהם והיישובים שבהם גדלו, ובירידה תלולה של שיעור היהודים בלב הגליל (14% נכון להיום) – היא תוצאה של המדיניות הממשלתית בשני העשורים האחרונים, הן בתחום התכנון והן בתחום הקרקע".
המתווה החדש אמור היה לאפשר הנחות מעל 200 אלף שקלים רק למגרשים בשטח של עד 250 מ"ר, אך אלו לא קיימים בשטחי משגב. לפי אותו מתווה, רוכשי המגרשים היו נדרשים לשלם את כל הסכום על הקרקע, ורק אם המועצה האזורית תעמוד בכל יעדי השיווק שהוצבו בפניה לאחר שלוש שנים, הם יקבלו את ההחזר עבור ההנחה שהובטחה להם.
4 צפייה בגלריה
ישובי משגב מלמעלה
ישובי משגב מלמעלה
"הם זועקים בדמעות שהם רוצים הנחות, אבל הם בעיקר מבקשים לשמר את האדמות רק לילדים שלהם". יישובי המועצה האזורית משגב
(צילום: שמוליק מגל)
גורם בלשכת שר הבינוי והשיכון הסביר ל-ynet כי מאחורי מאמצי רמ"י וגולדקנופף עומד משבר גדול של אמון מול הנהגות המועצות האזוריות. "הם זועקים בדמעות שהם רוצים הנחות, אבל הם בעיקר מבקשים לשמר את האדמות ביישובים רק לילדים שלהם ולקלוט את הנכדים ולא לפתוח אותם למשפחות חדשות מחוץ ליישובים", אמר הגורם.
לטענת הגורם, מחירי הקרקעות הגבוהים משקפים את המחיר הריאלי באזורי הביקוש ולא ניתן לצפות כי המדינה תעניק הנחות באותו סדר גודל לאלו שמבקשים להקים בית בערי הפריפריה הגדולות ולאלו שמבקשים לגור בבית פרטי על קרקע בלב יישוב קהילתי קטן ויוקרתי. עוד נטען כי בהתיישבות הכפרית לא מוכנים להתפתח ולגדול בצורה משמעותית כדי לשמור על המרקם הקהילתי הסגור וההומוגני.
במועצות האזוריות דוחים את הטענות, ואומרים כי "הניסיון של רמ"י להציג את יישובי לב הגליל כיישובים חזקים ופריווילגיים שמסרבים לגדול הוא לא נכון. ישובי לב הגליל רוצים מאוד לגדול, אך לא מסוגלים בשל היעדר תכנון ומחירי הקרקע שמרקיעים שחקים".
בצוות המנכ"לים חברים משרדי הביטחון, האוצר, ההתיישבות והמשימות הלאומיות, והנגב והגליל והחוסן הלאומי. שרי המשרדים הללו כבר איימו כי לא יסכימו למהלך של רמי, וכינו אותו מחטף. שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות אורית סטרוק אמרה היום ל-ynet radio כי "היום יש קונצנזוס רחב מאוד בממשלה, לרבות ראש הממשלה בעצמו, שאנחנו צריכים לעשות פה מאמץ עליון בנשוא של ההתיישבות הכפרית בגליל כי אחרת היא פשוט תינמק ותגווע ותיעלם. צוות המנכ"לים קם והתחיל בדיונים. המגמה היא מאוד ברורה - להביא הנחות מפליגות בקרקע".
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"הממשלה שלנו מחויבת למדיניות ציונית ולאומית בכל רחבי הארץ, בדגש על הנגב והגליל". סמוטריץ' בדרך לישיבת הממשלה, אתמול
(צילום: אלכס קולומויסקי)
דברים דומים אמר בשבוע שעבר יו"ר מפלגתה של סטרוק, שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. "הממשלה שלנו מחויבת למדיניות ציונית ולאומית בכל רחבי הארץ, בדגש על הנגב והגליל", אמר סמוטריץ' ל-ynet. הוא טען כי נתניהו הנחה בצורה חד-משמעית כי עקרונות מפת אזורי העדיפות הלאומית שרמ"י מבקשים לשנות, "ישקפו את מדיניות הממשלה לחיזוק הנגב והגליל בהתיישבות יהודית מסיבית".
כמה ימים לפני כן, הפיץ עוזרו של גולדקנופף, מוטי בבצ'יק, מכתב חריף בין כל שרי הממשלה שבו תקף את סמוטריץ' בבלימת תוכניות דיור, והבהיר לנתניהו כי אין בסמכותו ובכוחו של ראש הממשלה להתערב במדיניות תכנון הניהול של קרקעות המדינה העומדת תחת החלטתו ומדיניותו של שר הבינוי והשיכון. סמוטריץ' הבהיר בתגובה: "משרד האוצר בראשותי הוא שותף מוביל בעבודת המטה והיא תסתיים בעזרת השם בשבועות הקרובים, תובא לאישור הממשלה ובהמשך תעוגן במדיניות ראשות מקרקעי ישראל ובמידת הצורך גם בחקיקה - כך יהיה ואף גורם לא יוכל לשנות זאת, יהיו שיקוליו ומניעיו אשר יהיו".
מלשכתו של גולדקנוף נמסר הבוקר: "הטענות אינן נכונות כלל ועיקר. בסיכום ותיאום של יו"ר מועצת רמ"י עם רה"מ ושר האוצר מועצת רמ"י מתכוונת להתכנס ולאמץ את מפת העדיפות הלאומית תוך התחייבות להצגת המפה החדשה ולהביאה לאישור במועצת רמ"י עם הגשתה".