סוכנות הידיעות הסורית "סאנא" דיווחה אמש (שישי) על פיצוצים בשמי דמשק, וציינה כי מערכות ההגנה האוויריות הופעלו נגד "תקיפה ישראלית". לפי הדיווחים מסוריה התקיפה הייתה בדמשק ובאזור מדרום לבירה הסורית, אזור שישראל תקפה בו בעבר מספר רב של פעמים על פי פרסומים זרים. בשלב זה עדיין אין אינדיקציה בנוגע למטרות התקיפה, אך לפי דיווח באל ערביה יעד התקיפה היה משלוח נשק איראני. אחד היעדים היה בקרבת נמל התעופה הבינלאומי בדמשק.
2 צפייה בגלריה
תקיפה בסוריה סוריה דמשק
תקיפה בסוריה סוריה דמשק
תקיפה בשמי דמשק, ארכיון
(צילום: EPA)
מקור צבאי סורי אמר כי "בשעה 23:03 תקפה ישראל מהאוויר באמצעות מספר טילים מכיוון מזרח הכנרת, התקיפה בוצעה נגד מספר יעדים באזור דמשק. מערכות ההגנה האווירית יירטו את התקיפה הזו והפילו את רוב הטילים, נגרם נזק לרכוש בלבד". לפי דיווח במרכז המעקב הסורי אחר זכויות אדם, ארגון אופוזיציה שמושבו בלונדון, "ישראל תקיפה מספר יעדים והטילים פגעו במטרות שלהם והשמידו אותן".
הודעת סוכנות הידיעות אמש הגיעה יותר מחודש ימים מאז שדווח שצה"ל תקף בסוריה. התקיפה האחרונה בוצעה ב-17 בספטמבר, אז התקשורת הממלכתית בסוריה דיווחה על תקיפה ישראלית בנמל התעופה הבינלאומי בדמשק, שגרמה למותם של חמישה חיילים ולנזק. זאת בהמשך לתקיפות נמלי התעופה במדינה בחודשים האחרונים, שנועדו למנוע העברות נשק אוויריות מאיראן.
התקיפה ההיא, שגרמה להשבתת שדה התעופה בדמשק, הייתה התקיפה השלישית בסוריה שמיוחסת לישראל בתוך שבועיים. כשבוע וחצי לפני כן הודיעה סוריה שישראל תקפה את נמל התעופה בעיר חלב - ולפי הפרסומים יעדי התקיפה היו מטרות צבאיות. עוד דיווח הארגון שבתקיפה הישראלית הושמדו מחסני אמל"ח איראניים, ונגרמו נזקים כבדים לשדה התעופה - שחזר לפעילות לאחר התקיפה הקודמת שיוחסה לישראל.
במקביל בוצעה תקיפה נוספת בחלב, גם כן בשדה התעופה, וכך סיכלה ישראל, על פי הדיווחים, את נתיבי העברות האמל"ח באמצעות מטוסי מטען. אלא שהאיראנים עברו להברחות רכיבי דיוק בכבודת יד, והפכו את אתגר הסיכול למורכב יותר. מאז, כאמור, לא דווח על תקיפות.
2 צפייה בגלריה
נמל התעופה בדמשק
נמל התעופה בדמשק
דיווח: אחד מיעדי התקיפה - סמוך לנמל התעופה
(צילום: AFP)
כפי שפורסם השבוע ב"ידיעות אחרונות", באופן רשמי אומרים גורמים מדיניים וביטחוניים שלא חל שינוי בהתנהלות הישראלית בסוריה, ולא הופעלו לחצים מצד הרוסים כדי לעצור את התקיפות. לדבריהם, מנגנון התיאום מול הרוסים בסוריה פועל כסידרו.
באופן לא רשמי ניתן למנות מספר סיבות אפשריות לשקט היחסי: אולי הייתה ירידה דרמטית בהברחות דרך סוריה בעקבות סדרת התקיפות הישראליות על שדות התעופה; ייתכן שהמתיחות מול חיזבאללה בלבנון סביב אסדת הגז גרמה להחלטה להוריד את הרגל מהגז; ואולי זו השפעת הבחירות הקרבות בישראל. זאת למרות שניסיון העבר מלמד שמערכת בחירות אינה מפריעה לפעילות ההתקפית. גורמי ביטחון בישראל אמרו מוקדם יותר השבוע שאם תהיה העברה משמעותית של אמל"ח - תהיה תקיפה.
פורסם לראשונה: 23:13, 21.10.22