ראש הממשלה הזמנית של האיטי, קלוד ז'וזף, הכריז אחר הצהריים (יום ד') על מצב חירום במדינה שבקריביים בעקבות ההתנקשות בנשיא, ז'ובנל מואיז. נמל התעופה הבינלאומי בבירה פורט או-פרינס נסגר לטיסות. מנהיגים ברחבי העולם גינו את החיסול וקראו לשמור על השקט והיציבות במדינה.
8 צפייה בגלריה
נשיא האיטי ז'ובנל מואיז
נשיא האיטי ז'ובנל מואיז
המתנקשים דיברו אנגלית וספרדית. מואיז
(צילום: AFP)
"בני ארצי, הישארו רגועים משום שהמצב בשליטה", אמר ז'וזף בנאום שנשא לאומה והוסיף כי מצב החירום מקנה לו סמכויות נוספות. "ננקטו כל הצעדים כדי להבטיח את המשכיות השלטון". הוא קרא לקהילה הבינלאומית לחקור את ההתנקשות וביקש לכנס את מועצת הביטחון של האו"ם לדיון מיוחד בנושא בהקדם האפשרי.
מואיז נורה למוות בשעת לילה (שעות הבוקר לפי שעון ישראל) על ידי חמושים לא מזוהים שפרצו למעונו הרשמי. ז'וזף אמר שהמתנקשים דיברו אנגלית וספרדית, ותיאר אותם כ"כוח קומנדו". הוא לא מסר פרטים נוספים על זהותם או על האירוע. רעיית הנשיא, הגברת הראשונה מרטין מואיז, נפצעה באורח קשה והועברה למדינה אחרת לקבלת טיפול.
גורם בממשלה אמר לעיתון "מיאמי הראלד" שהמתנקשים התחזו לסוכנים של המנהל האמריקני לאכיפת הסמים (DEA). לפי דיווחים בהאיטי, בסרטונים שצולמו לכאורה מחוץ למעון הנשיא נשמע אחד התוקפים קורא במגפון: "זה מבצע של ה-DEA".
8 צפייה בגלריה
האיטי פורט או פרינס משטרה  שוטרים חיילים כוחות ביטחון רצח התנקשות מעון הנשיא נשיא ז'ובנל מואיז
האיטי פורט או פרינס משטרה  שוטרים חיילים כוחות ביטחון רצח התנקשות מעון הנשיא נשיא ז'ובנל מואיז
רעיית הנשיא נפצעה באורח קשה. כוחות ביטחון מחוץ למעון הנשיא
(צילום: AFP)
בוושינגטון ובמדינות אמריקה הלטינית השכנות גינו את ההתנקשות. "אנו המומים ועצובים לשמוע על ההתנקשות הנוראית בנשיא ז'ובנל מואיז ועל תקיפת הגברת הראשונה מרטין מואיז מהאיטי, זו טרגדיה", אמר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בהצהרה. "אנו מגנים את המעשה הנורא הזה", הוסיף ביידן ושלח איחולי החלמה לגברת הראשונה. "ארה"ב עומדת לצד אזרחי האיטי, נספק כל סיוע שיידרש".
נשיא הרפובליקה הדומיניקנית, לואיס אבינאדר, כינס ישיבת חירום והורה לסגור את הגבול עם האיטי באופן מידי. "הפשע הזה הוא מתקפה נגד הסדר הדמוקרטי של האיטי והאזור", אמר אבינאדר. נשיא קולומביה, איוון דוקה, קרא לארגון מדינות אמריקה (OAS) לשלוח כוח חירום להאיטי "כדי להבטיח את השמירה על הסדר".
גם מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, גינה את ההתנקשות. "הישארו מאוחדים", אמר גוטרש לתושבי האיטי וקרא להם לשמור על החוק והסדר במדינה. "דחו כל גילוי של אלימות", הוסיף מזכ"ל האו"ם. ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר כי הוא "המום ועצוב ממותו של הנשיא מואיז. זה מעשה מתועב". ג'ונסון שלח תנחומים למשפחת הנשיא ולתושבי האיטי וקרא לשמור על רגיעה במדינה.
8 צפייה בגלריה
האיטי פורט או פרינס משטרה  שוטרים חיילים כוחות ביטחון רצח התנקשות מעון הנשיא נשיא ז'ובנל מואיז
האיטי פורט או פרינס משטרה  שוטרים חיילים כוחות ביטחון רצח התנקשות מעון הנשיא נשיא ז'ובנל מואיז
לפי דיווחים, המתנקשים התחזו לסוכנים אמריקנים. תרמילי כדורים מחוץ למעון הנשיאותי
(צילום: AP)
מואיז, בן 53, התמנה לנשיא בשנת 2017, ובימי כהונתו הלכה והתערערה עוד ועוד יציבותה של האיטי, מדינה ענייה בת 11 מיליון תושבים, ש-60% מהם מרוויחים פחות משני דולרים ליום. בימי שלטונו השתוללה האינפלציה, מצבורי המזון והדלק הלכו והתמעטו, ועלייה חדה חלה בפעילות של כנופיות אלימות בבירה פורט או-פרינס, שם הן מסיירות ונלחמות זו נגד זו או נגד המשטרה בניסיון לכבוש עוד ועוד אזורי שליטה.
בשנה האחרונה התמודד מואיז עם מחאה גדולה: לתפקידו כנשיא הוא התמנה מתוקף צו אחרי בחירות כאוטיות ופיזור של הפרלמנט, והאופוזיציה טענה כי כהונתו אמורה הייתה להסתיים כבר בפברואר השנה, וכי הוא התעלם מכך. יריביו של מואיז טענו עוד כי שלטונו נעשה יותר ויותר אוטוריטרי, וכי הוא מנסה לכונן בהאיטי דיקטטורה כמו זו שהתקיימה בה עד 1990. בין השאר מחו על צו שבו הגביל מואיז את סמכויות בית המשפט לפקח על חוזים ממשלתיים ועל צו אחר שבו הורה על הקמת סוכנות מודיעין הכפופה לנשיא בלבד. מואיז דחה את הטענות וסירב להתפטר ולפנות את הכיסא.
האיטי היא אחת המדינות העניות ביותר בעולם, ויכולתה להתמודד עם משברים כמו זה שפוקד אותה כעת דלה ממילא: בעשורים האחרונים היכו בה שורה של אסונות, ממגפות כולרה ועד סופות הוריקן, והם החלישו עוד יותר את מוסדותיה. האסון הכבד מכול פקד את האיטי בינואר 2010: רעידת אדמה בעוצמה 7 דרגות החריבה אזורים גדולים במדינה, ולפי הערכות כ-250 אלף איש נהרגו בה. זה היה אסון הטבע הגדול ביותר שאיתו התמודד האו"ם אי-פעם, גדול אף יותר מאסון הצונאמי במזרח אסיה בשנת 2004.
האיטי היא קולוניה צרפתית לשעבר, שנוסדה ב-1804 בהפיכה של עבדים משוחררים. כלכלתה מתבססת בעיקר על חקלאות, ורוב מוחץ של תושביה עובדים במגזר זה. אסונות הטבע הפוקדים את המדינה תכופות הפכו את הענף לכזה הסובל באופן תמידי מחוסר יציבות, עובדה שהקשתה עליה לבנות כלכלה מתפקדת.
בעשורים האחרונים התבססה האיטי כחוף מבטחים לפושעים משלל סוגים. בין השאר הפכה לאחת מנקודות ההברחה המרכזיות של סמים מדרום אמריקה ומרכזה לארה"ב ולאירופה, ונעשתה לחוליה מקשרת להעברת כספים בדרכים לא כשרות. זה שנים שהיא סובלת מקרבות רחוב ומפעילות ערה של כנופיות, כשברקע גם אלימות מתמשכת על רקע פוליטי.