יו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ אמר הבוקר (ראשון) בריאיון לאולפן ynet כי תוכנית נתניהו-לוין לשינויים במערכת המשפט היא "תחילתה של עריצות", וטען כי "תחילת קץ הדמוקרטיה הישראלית, כפי שאנחנו מכירים אותה, קורית במשמרת של נתניהו. ההיסטוריה תשפוט אותו". גנץ הוסיף שהוא מתנגד להסתה או אלימות, אך כן תומך בצעדי מחאה אחרים, "במסגרת החוק", כלשונו.
4 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
בני גנץ. "חרד מהרגע של המשבר החוקתי. הרמטכ"ל יהיה במצוקה גדולה"
(צילום:יריב כץ)
גנץ הציע שלושה עקרונות במסגרת מתווה אפשרי להידברות על התוכנית: עצירה באופן מוחלט של חקיקת התוכנית; אי-פוליטיזציה של מערכת המשפט - כולל שמירה על הוועדה לבחירת שופטים והיועצים המשפטיים וללא פסקת התגברות ברוב "פוליטי אקראי של 61", כלשונו; ורפורמה "אמיתית", שבמסגרתה יחוקק חוק יסוד: החקיקה, כולל מרכיב של שירות לאזרח - ואיתו גם הקפאה של המצב לכמה שנים. "ברגע שמגיעים לרפורמה בהסכמה - חוק שיכסה בצורה מסודרת את הסמכויות ואופן בחירת השופטים, עושים משהו מסודר, אין שלב ב' של האירוע. מכסים כל מה שצריך ומקפיאים את העניין הזה ל-5 עד 7 שנים. לא מופיעים במושב הבא - ומציעים 'חוק נתניהו' או 'חוק צרפתי'", הוא אמר.
גנץ נשאל מה ייצא לנתניהו מזה, והשיב: "מה שמתבשל פה מכין את השלבים הבאים - הממשלה תשלוט בבתי המשפט ומעבירים איזה חוק שרוצים. לבית המשפט לא תהיה יכולת להתנגד. אני לא בא לפתור את הבעיות הפוליטיות או האישיות של נתניהו".
יו"ר המחנה הממלכתי אמר כי התוכנית של נתניהו ולוין תביא למצב שבו הרשות המבצעת, ששולטת בזו המחוקקת במשטר קואליציוני כלשונו, תשלוט גם ברשות השופטת. "אני מזהיר מפני איזונים שהולכים ונמחקים במדינת ישראל. אם ישלטו ברשות השופטת, אם זו לא תחילתה של עריצות, מה זה? זה לא דמוקרטיה. המערכת נקבעת בבחירות, אבל זו ראשית הצירים. חייבים לשמור על איזונים, ונתניהו כראש ממשלה צריך להיות אחראי להם".
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא צ'אד מהמט דבי חונכים את שגרירות צ'אד בישראל
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא צ'אד מהמט דבי חונכים את שגרירות צ'אד בישראל
בנימין נתניהו, בשבוע שעבר. "איזונים נמחקים. הוא אחראי"
(צילום: חיים צח/ לע"מ)
אתה חושב שהצבא יעמוד לצד ראש הממשלה? "אני חרד מהרגע של המשבר החוקתי שבו נמצא עצמנו כשמערכת המשפט ובית המשפט העליון אומר שמה שהממשלה לא חוקי והממשלה תיתן הוראות כאלה בכל זאת. הרמטכ"ל יהיה במצוקה מאוד גדולה".
אתה חושש מסירובי פקודה המוניים? "מקווה שלא. האחריות על זה מוטלת על נתניהו. הוא מפרק את המערכת ויכול לקחת אותה למקומות לא ראויים. ברגע שמכניסים אותנו למשברים חוקתיים כאלה, אני לא יודע איפה זה ייגמר".
מה השלב הבא במחאה? "מניח שנראה השבתות מטעם גופים של עצמם, ראינו את ההייטקיסטים. בסוף הקול של האזרח לא נגמר בקלפי. הוא צריך להישמע אחר כך. הממשלה צריכה להקשיב לקולות הציבור. חצי מהעם נגד ההפיכה המשטרית הזו, גם רבים מאנשי הימין".
4 צפייה בגלריה
ישיבת ראשי האופוזיציה העתידית
ישיבת ראשי האופוזיציה העתידית
ראשי מפלגות האופוזיציה. גנץ: "אנחנו קיימים, ומסכימים שאסור לתת כוח בלתי-נשלט לרה"מ"
אולי גם אי תשלום מיסים? "כל מה שבמסגרת החוק לגיטימי בעיניי. אני אומר לאזרחים בישראל - תקפידו על החוק".
מה אתה אומר לכלכלנים? "הגרעין של החברה הישראלית הוא טוב. הבעיה היא השכבה הפוליטית שמפלגת את העם. נתניהו מבין בכלכלה, הוא שומע אותם. אלן דרשוביץ מדבר על זה. גדולי הכלכלנים מדברים - כדאי שיעצור ויקשיב. מה שעושים פה זו הפיכה משטרית. הכנסת נשלטת ע"י הממשלה, בתי המשפט גם וזה לוקח אותנו למשטר של ראש ממשלה שהופך לשליט. לא על זה הקימו את המדינה שלנו".
למה שלא תיכנס למו"מ עם נתניהו ולממשלתו, ותוציא קיצונים? "אני לא יכול שותף למה שהם מנסים לעשות. נתניהו יודע למה הוא לא מציע לי את העניין הזה. אני לא מתכוון להצטרף לממשלה. אני לא בעד נתניהו אלא בעד מדינת ישראל".
4 צפייה בגלריה
הפוסט המסית של זאב רז
הפוסט המסית של זאב רז
הפוסט של רז, שנמחק. גנץ: "לא מקבל שום קריאה להסתה או מאבק כוחני"
(מתוך פייסבוק)
אתה שומע קולות לפיהם האופוזיציה רופסת. איך אתה מתייחס? "אני חושב שאנחנו קיימים בנושא הזה של שמירה על האופי הדמוקרטי. אנחנו מסכימים, אנחנו נמצאים שם בצורך של שמירה על רשויות. אני בטוח שמה שמוסכם עלינו זה שכל חברי האופוזיציה מסכימים שאי אפשר לתת כוח בלתי נשלט לראש הממשלה, זה הופך אותו לעריץ. המטרה של כולנו היא אחת - לשמור על האופי הדמוקרטי של מדינת ישראל".
הזדעזעת מזאב רז? "זה לא מצדיק בשום פנים ואופן הסתה. אני נגד אלימות ובעד פעולות חוקיות. אני לא מקבל שום קריאה להסתה, או מאבק כוחני. המחאה לגיטימית וצודקת, כל כלי חוקי אפשרי. הפגנות, השבתות. מאבק מכל סוג שהוא - לגיטימי. אלימות והסתה - בשום פנים ואופן לא".
פורסם לראשונה: 11:38, 05.02.23