הלחימה ברצועת עזה היוותה הזדמנות לצה"ל ליישם בפעם הראשונה כלים של בינה מלאכותית במאמץ המלחמתי. עדיין לא מדובר בעצות או המלצות למג"ד כיצד לתמרן, או איזה יעדים המח"ט צריך לתעדף בתקיפה, אבל לאט לאט יכולות ה-AI מגיעות גם אל העולמות המבצעיים.
תיעוד: חיסול חוליית מחבלים שניסתה לירות לעבר נחל עוז
(צילום: דובר צה"ל)

המערכת הממוחשבת החדשה היתכה מאות נתונים שונים שהוזנו לתוכה. החל באלמנטים מודיעיניים, דרך היסטוריה גזרתית, טכניקות ירי מוכרות ומיקומים פופולריים של ירי פצמ"רים מהעבר. אל כל זה התווספו גם עדכונים מבצעיים מהלחימה בשבועות האחרונים. כך, הצליחו באוגדת עזה לחשב באמצעות התוכנה היכן יהיו חוליות פצמ"רים של מחבלים באזור הגבול – מתי המחבלים יגיעו בפועל ולאן הם יירו את המרגמות. לפחות בשתי הזדמנויות חוסלו כך מחבלים.
שילוב אנליסטים בפעילות הצבאית הוא דבר חדש יחסית בצה"ל. זה התחיל באגף המודיעין ובחיל האוויר, ובשנה האחרונה הורחב גם לפיקודים המרחביים ובאוגדות. בעקבות ההצלחה של הפעילות באוגדת עזה, החלו לאחרונה ליישם הליך דומה גם בפיקוד הצפון.
3 צפייה בגלריה
צה"ל אגף התקשוב בינה מלאכותית חמ"ל
צה"ל אגף התקשוב בינה מלאכותית חמ"ל
מחלקת בינה מלאכותית בפעולה. בשנה האחרונה נכנסו אנליסטים לפיקוד הדרום - בקרוב גם בפיקוד הצפון
( צילום: דובר צה"ל)
התפקיד החדש, והיכולות שמגיעות איתו, התקבלו בזרועות פתוחות בפיקוד הדרום. "אלו אנשים שבבוקר נלחמים ובערב מעלים שאלה לעצמם בצ'אט GPT, אז הם כבר יודעים שהיכולות האלה קיימות, שאפשר להכניס את השאלות האלה גם לעולמות המבצעיים", מסבירים בצה"ל.
במחלקת הבינה המלאכותית של צה"ל פיתחו כבר עשרות תוכנות דומות לשימוש הצבא. בין היתר פותחה תוכנה לשמירה והקפדה על כשירויות הכוחות והטנקים של צה"ל במהלך התמרון. בנוסף, התוכנות הללו יודעות לא רק לבדוק מה מצב הכשירות של הכוחות, אלא גם להתריע בפניהם בזמן אמת על איומים שמתקרבים לעברם, בתוך שטח האויב.
אל התוכנה החדשה שפיתחו באגף התקשוב הוזנו מאות רבות של נתונים שונים וקיימים. באמצעות הבינה המלאכותית, התוכנה מעבדת במהירות את הנתונים המשתנים, כך שניתן לתת הרתעה מיידית וזריזה לכוחות שבשטח. התוצאה – חי"רניקים וטנקיסטים בתוך רצועת עזה קיבלו התרעה מפני פצמ"רים שנורו לכיוונם, באופן שהציל את חייהם ואפשר להם לתפוס מחסה ברגע. גם כשהיו במגננים, אבל גם כשהיו תוך כדי תנועה.
3 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
תיעוד מפעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
לוחמים ברצועת עזה. בזכות הבינה המלאכותית אפשר לקבל התרעה בשטח אויב, גם בזמן תנועה
(צילום: דובר צה"ל)
"יש לנו מנתחי מידע בחמ"לים הכי קדמיים של האוגדות, וגם כאלה שמשתתפים בהערכות מצב עם האלוף", סיפרה אחת המפתחות הבכירות באגף. "לאט לאט צה"ל הופך גם ל-data driven, ארגון מוכוון מידע, ואנחנו נותנים ומפתחים את הכלים כדי שזה יצליח, כמו שזה הצליח בעולמות אזרחיים".
"קצינים שלנו כבר מזהים דפוסי ירי של האויב, ועם המערכות שפיתחנו מסייעים בסגירות מעגל שמאפשרות את חיסול המחבלים עוד לפני שירו את הפצמ"ר", הדגימה. "אלו תהליכי מיצוי מידע חכמים ומהירים, בידיעה שלאויב יש 'זמן חיות מטרה' קצר (הזמן שניתן לתקוף את המטרה - י"ז), וגם הוא לומד ומשתנה".
המטרה המרכזית של מחלקת ה-AI היא להעניק פתרון מבוסס בינה מלאכותית לכל בעיה שיש לגורם האנושי בשדה הקרב, אך לא להחליפו. בין היתר פועלים במחלקה על פיתוח יכולות טכנולוגיות לצמצום תופעת הירי הדו-צדדי.
במקרה אחר, פיתחו בגדוד תקשוב של פיקוד הדרום, בשיתוף המחלקה, יכולת חדשה עבור גורמי הרפואה של פיקוד הדרום, שכוללת דשבורד שמתכלל את כל נושא הפינויים הרפואיים של פצועים משדה הקרב. הפיתוח זכה לשם "שעון הזהב", בזיקה ל"שעת הזהב", שבמהלכה צריך לפנות את הפצוע הקשה משדה הקרב עד לבית החולים כדי להציל את חייו.
3 צפייה בגלריה
תיעוד מפינוי פצועים על ידי מסוקי החילוץ ויחידה 669
תיעוד מפינוי פצועים על ידי מסוקי החילוץ ויחידה 669
פינוי פצועים במהלך המלחמה. המערכת החדשה מסייעת לשמור על הפצועים בחיים ולתעדף את הפינוי בהתאם לנתונים המשתנים
(צילום: דובר צה"ל)
הפיתוח מאפשר חישוב נכון ומדויק של ההחלטות הקריטיות בפינויי הפצועים – לאיזה בית חולים לפנות בשל העומסים שם או סוג הפציעה. תעדוף על פי מומחיות של בית החולים, זמן הפינוי ואופיו, נגישות הצוותים הרפואיים לשטח, המיקום הגאוגרפי של הפציעה ועוד. כך, גורמי הרפואה בחטיבות קיבלו סיוע ממשי להגיע למטרה – כמות קטנה יחסית של חללים בתמרון ארוך ועמוק, וכמות גדולה של פצועים קשה שנשארו בחיים.
על שאר הפיתוחים, שכבר צוללים לעולמות המבצעיים הרגישים, מעדיפים באגף התקשוב פחות לדבר. מדובר, בין היתר, בתוכנות שפותחו לאיתור, גילוי, חקר והשמדת מנהרות חמאס, מציאת חטופים, והגעה לבכירי חמאס.
"אנחנו כאן נכנסים גם לעולמות של תפיסת ההגנה החדשה שמתעצבת בגבולות", הוסיפו באגף התקשוב. "יש שם הרבה משתנים, דפוסים ונתונים שהבינה המלאכותית יכולה לאפשר זיהוי מוקדם של איומים, הכוונות מהירות וחכמות יותר והגנה יעילה יותר, כולל איתור אנומליות שימקדו את הכוחות".
סמלת ס', דאטה אנליסטית מאוגדת עזה, סיפרה: "התפקיד שלנו הוא לרכז את הנתונים מהמקומות השונים, לתכלל ולהציג את זה באופן ויזואלי ולנתח את המגמות והאירועים בשביל לקבל תובנות ולהכווין את קבלת ההחלטות של המפקדים".