לוחמי יחידת מגלן מעוצבת הקומנדו עשו בימי הלחימה האחרונים שימוש מבצעי ראשון ב"עוקץ פלדה" - פצצת מרגמה מדויקת. הלוחמים תקפו באמצעותה עמדת שיגור של חמאס בעזה, שממנה שוגרו רקטות לעבר שטח ישראל.
הכותרת
בין ישראל, איראן והפלסטינים: הדילמה של מדינות ערב
30:45
"עוקץ פלדה" הינה פצצת מרגמה בעלת הנחיה כפולה המאפשרת פגיעה מדויקת במטרות טרור בשטח בנוי, תוך הגברת הקטלניות בפגיעה והפחתת הסיכון לפגיעה בבלתי מעורבים. כעת עמלים במערכת הביטחון לייצר רבים ממנה במהירות לכל מחלקות המרגמות בגדודים ולא רק ליחידות המובחרות.
קוטרה של הפצצה הוא 120 מ"מ, והיא מונחית בעזרת לייזר ו-GPS. "עוקץ הפלדה" הופכת את פצצות המרגמה הוותיקות לכאלו שיכולות לפגוע בדיוק במטרה: יעדים כמו חוליות מחבלים ומבני אויב, בטווחים קרובים ובזמינות מיידית לכוחות. היקף הדיוק דומה לזה של טילים ופצצות אוויריות או קרקעיות של חיל האוויר או התותחנים, אך הפעם יהיה בזמינות מהירה ובכמות גדולה - לצד העלות נמוכה.
2 צפייה בגלריה
תיעוד: כוח צה"ל תוקף במדויק משגר רקטות של ארגון הטרור חמאס באמצעות "עוקץ פלדה"
תיעוד: כוח צה"ל תוקף במדויק משגר רקטות של ארגון הטרור חמאס באמצעות "עוקץ פלדה"
תיעוד מתקיפת משגר הרקטות של חמאס
(צילום: דובר צה"ל)
את ההפעלה המבצעית הראשונה של הפצמ"ר המדויק ביצע צוות עוקץ פלדה מיחידת המילואים של מגלן: תחילה ברצועת עזה ביום רביעי של השבוע הראשון במלחמה, ובחלוף ימים גם לעבר מטרות בלבנון כמו צמתים שדרכם ניסו להימלט מחבלי חיזבאללה. בסך הכול ירו לוחמי מגלן (במיל') 12 פצצות מדויקות מהקרקע, כמחצית לעזה והיתר ללבנון, בנוסף ל-50 פצמ"רים רגילים ששיגרו מתחילת המבצע. "עוקץ פלדה" מתוצרת אלביט עם ראש מדויק, פוגע ברמת המטר מהמטרה ומשמידה חוליות מחבלים, רכבי אויב ואף יכולה לפגוע במטרת חלון.
רס"ן (במיל') נ' מקיבוץ מפלסים קפץ כאזרח להגן על קיבוצו מפלישת המחבלים במתקפת הפתע, אך תוך שעות אחדות מצא את עצמו על מדים כמ"פ עוקץ פלדה וצוות הניוד בזרוע המילואים של מגלן. "איבדנו לוחמים בפלוגה אבל גם הרגנו מחבלים בהיתקלויות ועם עוקץ פלדה, עם שחרור פצמ"ר תוך שניות, סגירת מעגל תוך חמש דקות עם חיל האוויר ופגיעה קטלנית ומדוייקת במטרה - עבור צוותי מגלן ולטובת כוחות שכנים, כמו גדוד 101 שביקש אש מאיתנו", הוא סיפר. "יש לנו מספיק ממנו ואנו מבקשים יותר מטרות מחימושים. אנו ערוכים לירות גם מתול הרצועה במהלך התמרון". 
2 צפייה בגלריה
הפצמ"ר המדויק, מונחה לייזר- "עוקץ פלדה"
הפצמ"ר המדויק, מונחה לייזר- "עוקץ פלדה"
מונחית בעזרת לייזר ו-GPS. פצצת המרגמה המדויקת מורכבת על נגמ"ש
(צילום: משרד הביטחון)
במשרד הביטחון אמרו לפני כשנתיים וחצי כי הפצמ"ר המדויק יעיל לשטחים פתוחים ואורבניים צפופים כאחד, תוך צמצום נזק אגבי ומניעת פגיעה בבלתי מעורבים: "כניסתה לשימוש מבצעי תביא למהפכה בלוחמה היבשתית ותספק לגדוד יכולות חדשות של כוח אש אורגני, יעיל ומדויק ובהפעלה עצמאית".
מפקד עוצבת הקומנדו, אלוף-משנה עומר כהן, אמר כי "הודות ליכולת דיוק, קטלניות ומומחיות הלוחמים, יחידת מגלן בשיתוף חיל האוויר סיכלה עשרות מחבלים במגוון אמצעים, שאחד מהם הוא הפצמ"ר המדויק 'עוקץ פלדה'. מתחילת המלחמה עוצבת הקומנדו נלחמה בעוז במתקפה האכזרית של האויב וחיסלה יותר מ-100 מחבלים בעוטף עזה. יחידות מגלן, אגוז ודובדבן בסדיר ובמילואים יגיעו לכל מקום שנידרש ולכל אויב ויחסלו אותו".