בתאריך ו' באייר תש"ח, למחרת הכרזת העצמאות של מדינת ישראל, נפל החלל הראשון של משטרת ישראל, אריק פניגשטיין, והוא רק בן 19. אריק היה נגן מוכשר בפסנתר ובאבוב וניגן בתזמורת המשטרה. 1,546 שוטרים נפלו בעת מילוי תפקידם, האחרון היה רס"מ אמיר חורי שנהרג בחילופי אש עם המחבל בפיגוע בבני ברק ובגופו עצר את מסע ההרג.
2 צפייה בגלריה
אריק פניגשטיין
אריק פניגשטיין
כדור פגע ברימון שהיה תלוי על חגורתו, והוא נהרג. אריק פניגשטיין
(צילום: מתוך אתר יזכור)
כשהיה נער התגייס אריק ל"הגנה" וסייע ללוות שיירות לירושלים. בגיל 16 התגייס לתזמורת משטרת המנדט, שלוש שנים לפני קום המדינה. ב-15 במאי 1948, בשעה 5:00 בבוקר, יצא אריק עם פלוגתו מבניין "ג'נרלי" בירושלים לסייע לכוחות שלחמו מול כוחות האויב בסמוך לחומת העיר העתיקה. ליד בנק ברקליס נקלעה יחידתו לאש האויב. בזמן הטיפול בפצועים פגע כדור ברימון שבחגורתו, הרימון התפוצץ ואריק נהרג במקום. הוא נקבר בבית העלמין בסנהדריה.
"כל מי שיכול היה לאחוז בנשק נשלח לחזית הלחימה", אמר הבוקר המפכ"ל יעקב שבתאי בטקס הנחת הדגלון הבוקר בהיכל הזיכרון בהר הרצל. "למרות היותו נגן פסנתר, יצא אריק יחד עם חיילי הצבא לבלום את הכוחות הירדנים באזור ירושלים. בעודו מטפל בפצועים, פגע כדור ירדני ברימון שהיה תלוי על חגורתו, והוא נהרג. הנסיבות המיוחדות של מותו, השילוב בין היותו שוטר, לכך שלחם לצד חיילי הצבא, הביאו להכרתו גם כחלל המשטרה וגם כחלל צבא ההגנה לישראל".
2 צפייה בגלריה
אמיר חורי
אמיר חורי
עצר בגופו את מסע ההרג. אמיר חורי
(באדיבות המשפחה)
לדברי שבתאי, "כשעם ישראל יחגוג את יום העצמאות בפארקים, בערים וברחובות, אנו נעמוד מעל קברו של השוטר אריק זכרונו לברכה שבהר הרצל, ונקיים את אזכרתו, במלאת 74 שנים לנפילתו, כמניין שנותיה של מדינת ישראל. סיפורו של אריק ממחיש יותר מכל את מעורבותה של משטרת ישראל בהגנה על ביטחון המדינה, מאז ועד היום. ככל שחלפו השנים, וככל שהתפתחה המדינה, כך התעצבה לה המשטרה שהרחיבה את פעילותה בכל גזרות הלחימה, ובמאבק עיקש בפשיעה.
"הנופלים מספרים את סיפורה של משטרה ייחודית ומיוחדת, כזו שלא תמצאו בשום מקום אחר בעולם", הוסיף המפכ"ל. "אמיר זכרונו לברכה לא היסס לרגע, חתר למגע, הסתער על גבי אופנוע, ויחד עם שותפו הצליחו השניים לחסל את המחבל", אמר שבתאי על הפיגוע בבני ברק שבו נרצחו חמישה בני אדם, בהם השוטר אמיר חורי. לדבריו, הפיגוע "יכול היה להיות קשה הרבה יותר לולא פעילותם. 74 שנים מפרידות בין אריק, החלל הראשון של משטרת ישראל, לבין אמיר, החלל האחרון אשר נפלו בהגנת המדינה. שני שוטרים כל כך שונים, אך כל כך דומים זה לזה".
המפכ"ל הוסיף: "השוטר אריק נולד בירושלים, למד בגימנסיה, חלם להיות מוזיקאי או ספורטאי והיה חבר בארגון ההגנה. רב סמל מתקדם אמיר חורי גדל בנצרת, חלם להיות רופא, הצטיין במשפטים והמשיך את דרכו של אביו ג'ריס, גמלאי של המשטרה. אריק הוא יהודי שנלחם לצד חבריו על הקמת המדינה, ואמיר הוא נוצרי שנלחם לצד חברו על הגנת אזרחיה. יסודות המדינה ועקרונותיה הדמוקרטיים והחופשיים יכלו להפגיש אותם בחייהם, אך אלו דווקא הפגישו אותם במותם. סיפורם של חללי משטרת ישראל הוא סיפורה של המדינה".