4 צפייה בגלריה
אילן גילאון
אילן גילאון
אילן גילאון
(צילום: יואב דודקביץ)
מנהיג הפועלים נפטר ב-1 במאי: חבר הכנסת לשעבר מטעם מרצ, אילן גילאון, הלך לעולמו בגיל 65. מותו עורר תגובות אוהדות מכל קצוות הקשת הפוליטית. ממשפחתו נמסר כי הוא היה "האיש עם הלב האדום הכי גדול שיש. מנהיג פועלים שדוגל בשלום, צדק חברתי, וציוני גדול. מצטערים מאד כמשפחה וגם כישראלים". גילאון כיהן כחבר כנסת מטעם מרצ במשך כ-15 שנים בכנסות שונות ועיקר פעילותו בכנסת התמקדה בנושאי רווחה, זכויות נכים וחקלאות. גילאון התגורר עם אשתו יהודית ברמת גן ולהם ארבעה ילדים. הלווייתו של גילאון תתקיים ביום שלישי בשעה 11:00 בבוקר בבית העלמין "מנוחה נכונה" בכפר סבא.

4 צפייה בגלריה
אילן גילאון
אילן גילאון
החליט להתקזז עם השר לשעבר אזולאי כשאושפז. אילן גילאון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
אילן גילאון במליאת הכנסת
אילן גילאון במליאת הכנסת
אילן גילאון במליאת הכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גילאון נולד ב-1956 ברומניה ועקב מחלת הפוליו בה לקה בצעירותו סבל מנכות ברגלו. כבר בנערותו היה בנוער מרצ וב-1993 התמודד למועצת עיריית אשדוד מטעם מפלגת השמאל והתמנה לתפקיד סגן ראש העיר, שם החזיק בתיק החינוך העירוני ופעל להגדלת התקציב ופיתוח פרויקטים חדשים. ב-1999 נבחר גילאון לכנסת מהמקום השמיני ברשימת מרצ לכנסת החמש עשרה, שם הקדיש את רוב עבודתו לעניינים חברתיים, והיה חבר בוועדות הכלכלה, הפנים ואיכות הסביבה, זכויות הילד, ועדת העבודה, הרווחה והבריאות והוועדה המיוחדת לבעיית העובדים הזרים.
גילאון העביר בין היתר תיקון לחוק ביטוח לאומי המשפר את זכויות הנכים וחוק המחייב לשלם שכר מינימום למלצרים, ללא קשר לתשר שהשאירו הסועדים. הוא גם הרחיב את חוק שוויון זכויות לנכים, כולל פרק הדן בנגישות מבנים לנכים. ב-2014 הגיש עתירה לבג"ץ ביחד עם ח"כ רן כהן, בעקבותיה ניתן לדיירי הדיור הציבורי לרכוש את דירותיהם והחל יישום חוק הדיור הציבורי לאחר 15 שנות הקפאה.
בדצמבר 2016, הצליח גילאון להעביר בקריאה טרומית הצעת חוק שלו להשוואת קצבת הנכות לגובה שכר המינימום, וזאת בניגוד לעמדת הממשלה. המהלך אמנם נבלם בשלבי החקיקה המאוחרים יותר, אך הוביל למאבק ציבורי חריף להעלאת קצבאות הנכות, אשר כלל הפגנות וחסימות כבישים של ארגוני הנכים. באוגוסט 2017 הצטרפה הסתדרות העובדים הכללית החדשה למאבק, ובערב יום הכיפורים לאחר משא ומתן הגיעו להסכמות עם נציגי הממשלה בדבר העלאת קצבת הנכות לכ-4,050 שקלים בפעימות עד שנת 2021, ולהצמדתה לשכר הממוצע במשק.
4 צפייה בגלריה
אילן גילאון
אילן גילאון
גילאון בוועדת החוץ והביטחון, 1999
(צילום: דוד רובינגר)
באחת התקריות הזכורות ביותר, כשהאופוזיציה סירבה לקזז את השר לשעבר מש"ס דוד אזולאי ז"ל שאושפז בבית החולים, הודיע גילאון על דעת עצמו שהתקזז עימו. בכך, מנע גילאון מהקואליציה להביא את אזולאי להצבעה במיוחד, ולצד התגובות האוהדות שקיבל ממנה - ספג גם ביקורת קשה מחבריו.
בחודש מרץ 2017 גילאון הכריז על התמודדותו לראשות מרצ מול יו"ר המפלגה דאז זהבה גלאון, אך בפברואר 2018 פרש אחרי שעבר שבץ מוחי. כשנה לאחר מכן, במרץ 2019, עבר שבץ מוחי נוסף. הכנסת האחרונה שבה כיהן היה הכנסת ה-23, אז שימש כח"כ מטעם מרצ בין החודשים ינואר לאפריל 2021 בעקבות התפטרותו של עמיר פרץ.
אשתו של גילאון, יהודית, סיפרה הבוקר לאולפן ynet כי אילן לא היה בריא כל כך בתקופה האחרונה. "דווקא כשחשבנו שהדברים הסתדרו הוא קיבל אירוע מוחי ביום רביעי בלילה. כולם ידעו עד כמה ליבו היה במקום הנכון", אמרה יהודית, שסיפרה כי "אנחנו 50 שנה ביחד, מבית הספר. הוא היה האיש שלי 50 שנה אבל הוא היה האיש של כל האנשים בעולם. הוא חי בשביל זה, זו הייתה נשמת אפו. הוא נפטר ב-1 במאי, יום הפועלים שהוא ציין כל השנה וזה היה כל כך חשוב לו. הוא היה הסוציאליסט האחרון".
בנו של גילאון, מתן, ספד היום לאביו בטוויטר. "אבא שלי נפטר הבוקר, באחד במאי, תאריך שהוא ממש אהב. ולאט-לאט אני רואה את הפיד מתמלא בציוצים לזכרו. קשה לי לתאר מה אני מרגיש, זו תחושה ממש מוזרה. איש מלא באינסוף אהבה לכולם. נתגעגע".

סופדים לגילאון משמאל ומימין: "לוחם, איש עקרונות"

כאמור, בכל קצוות הקשת הפוליטית ספדו היום לגילאון. במרצ מסרו כי המפלגה מתאבלת על לכתו בטרם עת של ח"כ גילאון ש"היה מעמודי התווך של השמאל בישראל. מנהיג פורץ דרך, שפעל ללא לאות בכנסת, ברחובות ובמאות הפגנות, למען המוחלשים בחברה. הוא היה המנוע מאחורי העלאת קצבאות הנכות והחקיקה החברתית בישראל. איש עקרונות, לוחם וחבר. הצדק, השיוויון השלום ואהבת האדם - מורשתו. נמשיך להיאבק על העקרונות שהנחיל למרצ בשנות פעילותו".

ראש הממשלה נפתלי בנט מסר: "מחברי הכנסת החרוצים שידעה הכנסת ואיש ישר עם לב ענק, הלך הבוקר לעולמו בטרם עת. הוא היה עובד קשה על מנת לפתור בעיות פרטניות של אזרחים שפנו ללשכתו. נהג לומר 'חבר כנסת צריך לקבל החלטות כאילו הוא זקן, עני וחולה, ולא כאילו הוא צעיר, עשיר ובריא'. תנחומים וחיבוק גדול למשפחת גילאון. יהי זכרו ברוך".
ראש האופוזיציה בנימין נתניהו אמר כי "האנושיות שלו התעלתה מעל מחלוקות פוליטיות. הוא נתן לה ביטוי סמלי כששלח לנו צנצנת ריבה פרי ידיו לרגל זכייתו של אבנר בחידון התנ״ך. אף שהיינו יריבים פוליטיים קיימנו קשר לבבי לאורך השנים. למרות שלא הסכמנו על הרבה דברים, תמיד יכולתי לזהות שפעילותו הנמרצת נעשתה מתוך אמונה שלמה בצדקת דרכו - ועל כך הערכתי אותו מאוד. הוא יחסר לי. יהי זכרו ברוך".
יו"ר מרצ, השר ניצן הורוביץ, ספד: "אילן איננו. איש עקרונות, לוחם, והכי חשוב - בנאדם, מענטש. זה גם מה שהוא הכי החשיב - להיות בנאדם. אילן אהוב, אתה שותף וחבר שלי המון שנים. לא יכול להאמין שהלכת. אילן זה גם משפחה חמה - יהודית, הילדים, הנכדים, ומיליון חברים. עכשיו כואב מאוד. בשם מרצ, אני שולח לכם תנחומים וחיבוק גדול".
יו"ר ש"ס אריה דרעי אמר כי הוא כואב על פטירת של גילאון. "אילן היה איש עם לב ענק, אדם שנלחם כל חייו למען השכבות החלשות והנזקקות ובעיקר אדם טוב שהיה אהוב על כולם. אלמד משניות במשך כל השנה לעילוי נשמתו. תהיה נשמתו צרורה בצרור החיים".
שר החוץ יאיר לפיד אמר: "דמעה על אילן גילאון. אחד הטובים שבינינו, איש ציבור, אידיאולוג, ישר כמו סרגל וחכם וגם מצחיק. כבר לא מייצרים אותם כאלה. יהי זכרו ברוך".
יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' אמר: "ברוך דיין האמת. איש אמת היה אילן. אילן גילאון היה בר פלוגתא כמעט בכל נושא ובמקביל אחד האנשים הראויים והאהובים בפוליטיקה הישראלית. איש עקרונות, מענטש ומעל הכל איש טוב וראוי. אילן יחסר מאד. יהי זכרו ברוך".
שרת התחבורה ויו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי מסרה: "אילן היה חכם וחד ומחויב עד לשד עצמותיו. מלא אהבה לארץ הזאת, למדינת ישראל, לציבור, לחברות ולחברים שלו וכמובן, למשפחה שלו. פשוט מלא אהבה. ומפיץ אותה לכל עבר. חוץ מאשר לאלה שנאבק בהם עד חרמה, כי סירב לאפשר להם להרוס את כל מה שאהב כל כך".