יותר משבוע לאחר ההצהרות על סיום מחאת המתמחים, בדיקת ynet מעלה כי כבר כעת חל עיכוב ביישום המהלך - ובמערכת הבריאות נמתחת ביקורת חריפה על השר ניצן הורוביץ. המתווה אמור לצאת לדרך באפריל 2022, אבל במערכת הבריאות מטילים ספק בהיתכנותו.
3 צפייה בגלריה
שר הבריאות הורוביץ מכריז – זוהי מפת הדרכים לקיצור התורנויות
שר הבריאות הורוביץ מכריז – זוהי מפת הדרכים לקיצור התורנויות
"מעמיד בסכנה את מערכת הבריאות". הורוביץ מציג את המתווה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
ועידת הבריאות ידיעות אחרונות ynet היכל התרבות תל אביב
ועידת הבריאות ידיעות אחרונות ynet היכל התרבות תל אביב
מאבק עם שר הבריאות. פרופ' ציון חגי
(צילום יריב כץ )
לפי הודעת לשכת השר שפורסמה אחרי ההצהרות, הוועדה שאמורה לבחון את יישום המתווה הייתה אמורה לצאת לדרך ב-25 באוקטובר - יום שני השבוע - אולם הדבר עד כה לא קרה. הרקע הוא מחלוקת קשה בין ההסתדרות הרפואית ללשכת השר באשר לוועדה, יעילותה והרכב המשתתפים בה.
"שר הבריאות מעמיד בסכנה את מערכת הבריאות, את שכר המתמחים ואיכות הכשרת הרופא", טען יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ׳ ציון חגי. "כוונות השר אולי טובות אך זה לא מספיק. צריך לעמוד מאחורי ההבטחות וההצהרות. המתווה כעת הוא לא יותר מאשר צ'ק ללא כיסוי, ואת המחיר הזה ישלמו אזרחי ישראל".
לדברי פרופ' חגי, "ההסתדרות הרפואית תיאבק בכדי להבטיח רשת ביטחון לקיצור השעות ושכר המתמחים. לצערנו הצהרות שר הבריאות, כשכל הנושאים האלו אינם מעוגנים בהסכמים קיבוציים, מעמידים בסכנה את שכר הרופאים המתמחים. למעשה אין כל בסיס תקציבי לאמירות הפופוליסטיות של השר".
המחלוקת מתרחשת על רקע הצהרת השר הורוביץ ביום שני שעבר, שלא גובתה בכמות מספקת של תקנים או בתקציבים. השלב הראשון במתווה היה כינוס הוועדה שתבחן את יישומו ושאמורה להיות מורכבת מאנשי משרד הבריאות, משרד האוצר, מנהלי בתי החולים ונציגי ההסתדרות הרפואית. כאמור, הצוות עוד לא קם.
בצעד חריג ביקשה בימים האחרונים ההסתדרות מבתי החולים שלא לשתף פעולה עם משרד הבריאות ולא להעביר לו נתונים הכרחיים לקראת יישום המתווה. במכתב תגובה להסתדרות כתב אתמול מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, כי הוא רואה את הדרך שבחרו בחומרה. "מערכת הבריאות מצויה באחריות משרד הבריאות", כתב פרופ' אש. "ולפיכך השינויים הנדרשים לצורך יישום ההיתר מצויים אף הם תחת אחריותו. משכך, בסמכות משרד הבריאות לאסוף את הנתונים הנדרשים. אנו רואים בחומרה את ההנחיה שניתנה, הפוגעת באיסוף הנתונים המצויים במסגרת הפרוגרטיבה של משרד הבריאות לצורך יישום הוראות הדין, שלא רק שאין לה כל הצדקה עניינית - היא נעדרת כל תוקף חוקי ולא נסכים לה".

בתוך כך, גם מנהלי בתי החולים תקפו היום את השר בנושא. בהמשך למכתב של מנהלי בתי החולים הממשלתיים מהשבוע שעבר, מכתב דומה בניסוחו נשלח היום ללשכת הורוביץ גם מצד איגוד מנהלי בתי החולים. לטענת מנהלי בתי החולים, היקף התקנים שיוקצו לכל מרכז רפואי, מתכונת העבודה בסופי השבוע, השכר לתורנויות המקוצרות ונושאים נוספים – לא נסגרו. לטענת המנהלים, אותם קצוות פתוחים מעמידים בסכנה את מימוש ההצהרות של הורוביץ.
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "הקמת צוות היישום בעיצומה ותושלם עד לסוף השבוע. עם הוצאת כתב המינוי, ולאור דחיפות וחשיבות הנושא, יחל הצוות לפעול באופן מיידי, הן לצורך קידום המהלך והן לצורך בניית תשתית מקצועית להתכנסות ראשונה, שצפויה להתקיים בשבוע הבא. הצוות צפוי להגיש מסקנות ביניים במהלך ינואר 2022".
מלשכת שר הבריאות נמסר: "קיצור התורנויות הוא שינוי מהפכני שיחזק את מערכת הבריאות הציבורית. מובן שמהלך בסדר גודל הזה מעורר גם התנגדויות ודורש זמן עיכול של גורמים במערכת. ההחלטה התקבלה. שר הבריאות הורוביץ הבהיר עם כניסתו לתפקיד כי תורנות של 26 שעות אינה מתקבלת על הדעת ופוגעת גם ברופאות וברופאים וגם במטופלים. בהתאם, המהלך יצא לפועל באופן אחראי ומקצועי, בשיתוף פעולה עם כל גורם במערכת שמעוניין לתרום להצלחת השינוי".