קולות המלחמה שמגיעים בחודשים האחרונים מרוסיה ואוקראינה עד כה לא נגעו במיוחד לישראל, אך מאחר שהקהילה היהודית באוקראינה מונה יותר מ-48 אלף איש, בממשלה מתחילים להבין שיש להיערך להיתכנות של עלייה בביקוש לעלות ארצה.
שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה, פעלה בימים האחרונים מול גורמי העלייה הרלוונטיים, בהם משרד החוץ, משרד התפוצות, הסוכנות היהודית, המחלקה הקונסולרית ויחידת "נתיב" במשרד ראש הממשלה, הפועלת בקרב יהודים ובני משפחותיהם במדינות ברית המועצות לשעבר. היום (שלישי) צפויה להתקיים שיחה סגורה בה ידונו הגורמים על מוכנותה של ישראל לקליטת אלפי יהודים מאוקראינה ורוסיה. בשבוע הבא יתכנס קבינט העלייה והקליטה ובו גורמי הביטחון יבצעו הערכת מצב נוספת.
1 צפייה בגלריה
אזרחים שהתנדבו לצבא אוקראינה ב תרגיל
אזרחים שהתנדבו לצבא אוקראינה ב תרגיל
אזרחים אוקראינים שהתנדבו לצבא על רקע העימות עם רוסיה
(צילום: gettyimages)
מלשכת שרת העלייה והקליטה נמסר שהם עוקבים בדריכות אחר המתרחש ועומדים בקשר עם כלל הגורמים הרלוונטיים. "יהודי אוקראינה יקרים לישראל, ודלתנו תמיד פתוחה עבורם בעת שגרה כמו גם בעת חירום. לראייה - מתחילת מגפת הקורונה, על אף האתגרים הרבים, עלו מאוקראינה לישראל למעלה מ-6,000 עולים חדשים. משרד העלייה והקליטה בראשותי יעשה כל שיידרש על מנת לקלוט את יהודי אוקראינה בצורה המיטבית, אנו ערוכים לכלל התרחישים", אמרה השרה תמנו שטה.
שר התפוצות נחמן שי נמצא בימים האחרונים בקשר הדוק עם הגורמים בקהילה היהודית באוקראינה, ואמר כי הוא מוטרד ממצב הקהילה שם ובאזור הגבול עם רוסיה בפרט: "למדינת ישראל יש אחריות מוסרית לסייע ליהודים במצוקה והוכחנו את זה לאורך השנים ואם יש צורך נוכיח את זה גם פה, אבל זה לא אומר שתהיה רכבת אווירית לישראל מחר בבוקר. נבחן את הנסיבות ונמצא את הדרכים לסייע בכל דרך שניתן", אמר השר שי. עוד הוסיף כי בעבר הוגשה עזרה בכל מיני דרכים כדי לסייע בעיקר כלכלית לקהילה היהודית במדינה, וגם לחזק אותם מבחינת החוסן וההיערכות למה שעשוי להתרחש בזמן מלחמה.
פנינה תמנו שטה באולפן ynetהשרה פנינה תמנו שטהצילום: שמוליק דודפור
בשנת 2021 עלו לישראל מאוקראינה 3,080 עולים חדשים, מספר די דומה לשנה הקודמת בה עלו משם 2,971 אנשים. כאמור כעת, בהתחשב במציאות המורכבת בין רוסיה לאוקראינה, גורמי העלייה מעריכים שתחול עלייה חדה בפתיחת תיקים חדשים, של יהודים שירצו לעלות לישראל. במשרד העלייה והקליטה מדווחים על עלייה של 12% בביקוש פתיחת התיקים והצפי הוא שהמספרים יעלו, כאשר פוטנציאל העלייה מאוקראינה הוא כ-50 אלף איש.