עד הרגע האחרון נשמרו במשכן הכנסת המתח והדריכות לקראת ההצבעה המדוברת ביותר מאז הקמת הממשלה. מצד אחד מדובר בתוצר של חשיבות ההצבעה, המספקת בלון חמצן להמשך כהונתה של הממשלה הנוכחית. מהצד השני - תופעת לוואי של לוחמה פסיכולוגית תת-קרקעית שניהל הליכוד במטרה להשיג את האצבע שתוביל לפיזור הכנסת.
שלושה אנשים שונים שמעו בשבועות האחרונים מבכירי הליכוד ומסביבת נתניהו את התחזית האופטימית מבחינתם, לפיה התקציב ייפול. בנקודות מסוימות גם נתניהו עצמו השמיע טקסט דומה נוסח - "יש לי שפן". באותו "שפן" שבכובע של מי שכונה לא פעם "קוסם" בתקשורת העולמית - הכוונה הייתה לחבר כנסת שיופיע ברגע הנכון ויפיל את התקציב.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו. שפן לא היה שם
( צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בשיחות ההכנה לקראת מרתון ההצבעות גלגלו השרים גדעון סער, זאב אלקין ויאיר לפיד שלל תרחישים אפשריים שיכולים לצוץ מול השחקן הפוליטי הכי מנוסה שיש - נתניהו.
המסקנה הייתה שנקודת הזמן היחידה שבה יישלף השפן, אם יש כזה, היא הקריאה השלישית של חוק התקציב לשנת 2021, זה שיכול לפזר את הכנסת. לשם רוכזו כל המאמצים, כל הממתקים, כל המודיעין שנאסף וכל ההבטחות של אנשי אגף התקציבים לח"כים הסוררים. ההשגחה הקפדנית ביותר הייתה בנקודת הזמן הזאת ובאופן ממוקד על חברי כנסת שנחשבו "מסוכנים".
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ומנסור עבאס
יאיר לפיד ומנסור עבאס
לפיד ועבאס. ראש הממשלה ברוטציה, או לאחר פיזור הכנסת
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
התוצאה הסופית ידועה. החוק עבר עם עלות השחר, יום חמישי, ואנחת רווחה גדולה נשמעה. עוד לפני שהסתיימה ספירת הקולות השמית, קם נתניהו ממקומו ויצא מן המליאה, כשהוא מסרב לצפות בצהלות השמחה ובצילומי הסלפי הקופצניים של הקואליציה. על רקע יציאת נתניהו מהמליאה סינן בכיר בקואליציה: "התברר עכשיו שוב שבפוליטיקה אם אין לך שפן - אתה השפן".
חגיגות השמחה שנרשמו היום לפנות בוקר, אחרי שלושה ימים אינטנסיביים ושעות שינה בודדות ורופפות, היו אותנטיות - והפעם לא רק בגלל נתניהו. אפילו שר האוצר אביגדור ליברמן, שסיים את ההצבעה עם הלשון בחוץ אחרי יממה שנמשכה הרבה יותר מהצפוי בגלל הצבעה שגויה של ח"כ אמילי מואטי שנדרש לתקן אותה מאוחר יותר, התבדח במקום להתעצבן. "תודה לאמילי מואטי, כי תקציב ללא דרמה הוא לא תקציב", אמר. את נתניהו הוא כלל לא ספר.
כדאי גם להתעכב על צהלות השמחה העמוקות שנרשמו מאגף יש עתיד. לא רק שתקציב 2021 עבר, גם מינויו של לפיד לראש הממשלה הבא קיבל חותמת רשמית יותר מזו שריחפה באוויר עד עכשיו. מרגע זה ואילך, אם לא יהיו דרמות גדולות מדי (כמו אי-אמון קונסטרוקטיבי), אפילו אם הכנסת תתפזר, לפיד יהפוך אוטומטית לראש הממשלה. לבחירות הבאות הוא ירוץ עם התואר הזה.