ניסוי הכלים הייחודי לתותחנים בשטח עזה, שעשוי לבשר על שינוי בשדה הקרב: הפגז הארטילרי הראשון וההיסטורי ששוגר בכינון ישיר על מבנה חשוד בתוך עזה נורה על ידי סרן יונתן (24), מפקד פלוגה מגדוד התותחנים 411 של חטיבה 282. לדבריו, מדובר בפעם הראשונה מאז שצה"ל יורה עם תותחים בכינון ישיר על מטרות קרובות מאז מלחמת לבנון הראשונה ב-1982.

הקצין הצעיר נכנס בשבוע שעבר עם התותח המתנייע מסוג דוהר, שנחשב לאחד מהכלים המשוריינים הישנים בצה"ל, לשכונה המזרחית של עזה, שג'אעיה. בכוח הארטילרי היו שני תומ"תים בלבד, מאחר שזו הייתה הפעם הראשונה שצה"ל ניסה זאת במלחמה. הסיבה: הטנקיסטים, שהפכו לכוח הלחימה העיקרי בתמרון הקרקעי והרגו את מרבית המחבלים עד כה מהיבשה, רצו להכפיל עוד יותר את קטלניות האש מהקרקע.
מח"ט 188, אל"מ אור וולז'ונסקי, הציע להוסיף לטנקים שלו בשג'אעיה גם את התותחים, שיפעלו באופן דומה, וקיבל לכך אישור חריג - אך במשורה: צמד תותחים שיכנסו לשעות אחדות לשגא'עיה, ויפגיזו כעשרים בתים חשודים בנוכחות של מחבלים או מלכודים. התוצאה הרשימה את כולם: המבנים ספגו פגיעה הרסנית בהרבה מהפגזה של טנקים וזולה בהרבה מחימושי חיל האוויר. חלקם נחרבו באותה הזדמנות כי פגזי התותחים גרמו את מטעני החבלה שהוסתרו במבנים כחלק מהמארב לחיילי החי"ר, שהיו אמורים להגיע אחרונים ולטהרם.
הכותרת
איך שופטים את מחבלי חמאס?
27:08
3 צפייה בגלריה
תותחנים בש'גאעיה
תותחנים בש'גאעיה
ירי התותחנים ההיסטורי בשג'אעיה
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
תותחנים בש'גאעיה
תותחנים בש'גאעיה
התותחים פחות ממוגנים, אז הטנקים אבטחו אותם. הירי בשג'אעיה
(צילום: דובר צה"ל)
מאחר שהתותחים איטיים יותר מהטנקים בנסיעתם, לא מסוגלים לירות תוך כדי תנועה בניגוד לטנקים, וגם פחות ממוגנים, טנקי המרכבה סימן 4 של חטיבה 188 אבטחו אותם מול איומי האר.פי.ג'י. "הגענו להשמיד קווי בתים ראשונים בשכונה, שהיו בבנייה מאוד צפופה", הסביר ל-ynet סרן יונתן, "היו שם המון תשתיות אויב, לא רק מטעני חבלה. הכנסנו את שני התותחים בצורה מאובטחת לקווי עמדות מאחורי סוללות אדמה וירינו את 20 הפגזים הנפיצים שלנו בצורה מדויקת".
הוא ציין כי "פגז שלנו שוקל 25-20 קילו יותר מפגז של טנק, ומהיר יותר פי כמה ממהירות לוע של טנק, ויכול להגיע ל-200 מטר בשנייה. זה הבדל משמעותי. עשינו את זה רק בהכשרות היסוד שלנו כלוחמי תותחנים וגם באופן יבש כיכולת שלא חשבנו שבאמת נפעיל במצב אמת. גדלתי על המור"קים של לוחמי התותחנים יורים כך בכינון ישיר ברחובות ביירות ב-82', ולרגע בשג'אעיה הרגשתי כמוהם. הפגזים שלנו זולים בהרבה מחימושי חיל האוויר וגם ממטעני החבלה של ההנדסה הקרבית".
3 צפייה בגלריה
תקיפה צהלית לעבר רצועת עזה
תקיפה צהלית לעבר רצועת עזה
תקיפה צה"לית לעבר רצועת עזה
(צילום: EPA /ATEF SAFADI)
לאחר הפעולה הנקודתית הוצאו החוצה שני התותחים להמשך ירי ארטילרי תלול מסלול רגיל משטחי הפריסה של גדודי התותחנים בעוטף, שהיוו גם הפעם את הכוח הקרקעי הסדור הראשון שהגיע לשטח וירה, ויהיו כנראה גם האחרונים להתקפל ולירות בתום המלחמה. סרן יונתן הפיץ לעמיתיו בחיל דף סיכום עם לקחים לשימור ולשיפור מהפעולה יוצאת הדופן, כאשר לא מן הנמנע שהיא תשוב על עצמה לאור הרצון העקבי באוגדות המתמרנות לפגוע כמה שיותר מנגד במבני אויב לפני שיגיעו אליהם לוחמי החי"ר.
לוחמי התותחנים ירו עשרות אלפי פגזים במתכונתם הקלאסית מתחילת הלחימה ולוחמיו של יונתן ביצעו מטחים מרוכזים לחילוץ לוחמים שנפגעו בחטיבות גולני ו-188 בשיאו של התמרון. "הפגזים שלנו הרגו לפחות שבעה מחבלים באחד מקרבות החילוץ הללו, ירינו 160 פגזים ב-50 דקות", סיפר מפקד הפלוגה, שרבים מחייליה הם דתיים ולכן אין בה לוחמות כמו בפלוגות אחרות בחיל התותחנים, "עוד לפני ההפעלה בעזה ירינו מאות פגזים ללבנון בימים הראשונים של המלחמה אחרי שבכלל הוקפצנו מתעסוקה מבצעית באיו"ש". אגב, המלחמה הפכה לאירוע המבצעי הראשון לאחר המיתוג מחדש של חיל התותחנים בשנים האחרונות: לא עוד סוללה, אלא פלוגה, כמו ביתר מערכי היבשה, וגם לא אגד ארטילרי, אלא חטיבת אש.