רבות נכתב על ההסתה בבתי הספר הפלסטיניים, אבל רמה כזו של שנאה מצדם של המורים שמחנכים את דור העתיד ברצועת עזה עדיין מצליחה להפתיע. דוח חדש שמפרסם היום (ד') ארגון UN Watch שעוקב אחר פעילות האו"ם וארגוניו השונים, חושף כיצד חגגו והיללו את זוועות 7 באוקטובר בקבוצת טלגרם שבה חברים 3,000 מורים של סוכנות הסעד של האו"ם לפליטים פלסטינים (אונר"א).
4 צפייה בגלריה
הודעות בקבוצת טלגרם של אונר"א שבה הוללו מורים פלסטינים ב עזה את טבח 7 באוקטובר
הודעות בקבוצת טלגרם של אונר"א שבה הוללו מורים פלסטינים ב עזה את טבח 7 באוקטובר
"חכו, בני היהדות". הודעה מתורגמת לאנגלית של מורה בקבוצה, אותה חשף כעת UN Watch
הכותרת
לזכור ולא לשכוח: איך מנציחים את 7 באוקטובר?
24:52
לפי UN Watch, ארגון לא-ממשלתי שמושבו בז'נבה, קבוצת הצ'אט בטלגרם שבה שיבחו רבים מהמשתתפים את מתקפת הטרור הרצחנית של חמאס, משתמשת מורים של אונר"א – כולם עזתים מקומיים ולא זרים. מדובר בקבוצה שהוקמה במרץ 2020 לצורך משא ומתן שהתקיים אז על שיפור תנאי המורים, ומאז משמשת גם לשיתוף משכורות ומידע שונה כגון לוחות זמנים וחומרי לימוד.
אבל כעת נחשף שבקבוצה הזו הועלו מאז 7 באוקטובר פוסטים ששיבחו את הרוצחים והאנסים של חמאס ותיארו אותם כ"גיבורים", את "החינוך" שקיבלו אותם מחבלים – ושותפו גם תמונות של קורבנות שנרצחו. בחלק מהפוסטים היו אף כאלו שקראו להוציא להורג חטופים. "זוהי האמא של ההסתה של מורי אונר"א לטרור ג'יהאדי", אמר הלל נוייר, מנכ"ל UN Watch. לדברי הארגון, מורי אונר"א משתפים בקבוצה באופן קבוע סרטונים, תמונות והודעות המסיתות לטרור.
הקבוצה, יצוין, עדיין פעילה נכון לכתיבת שורות אלו, אך ב- UN Watch מעריכים כי אונר"א תסגור אותה בקרוב בשל חשיפת ההודעות המסיתות. מנכ"ל ארגון המעקב, נוייר, פרסם ברשת X כמה דוגמאות של החגיגות בקבוצת הטלגרם של אונר"א, וקרא לאו"ם ולמדינות החברות בו לנקוט פעולה נגד הארגון.
4 צפייה בגלריה
הודעות בקבוצת טלגרם של אונר"א שבה הוללו מורים פלסטינים ב עזה את טבח 7 באוקטובר
הודעות בקבוצת טלגרם של אונר"א שבה הוללו מורים פלסטינים ב עזה את טבח 7 באוקטובר
אחד המורים בקבוצה התפלל: "תכניס אותו לגן עדן בלי משפט"
אחת הדוגמאות הבולטות שפרסם היא של מורה בשם וואסים אולא, שלפי נוייר מנהל את קבוצת הטלגרם ומכונה שם תחת שם המשתמש "יפה התואר". בצילום מסך שנראה שתורגם מערבית לאנגלית כותב אולא, בדיון שעוסק באיום של חמאס להוציא להורג חטופים בשל ההפצצות ברצועה: "בואו נוציא להורג את המתנחל הראשון בלייב". מישהי מתחתיו תחת הכינוי, "אמא של יוסיף", כותבת: "תיזהרו מהיהודים, אנשים. הבגידה שלהם אינה בטוחה".
אולא, שבין היתר מפרסם בהודעותיו בקבוצה מידע על משכורות המורים, שיתף שם גם תמונה של חגורת נפץ תחת הכיתוב: "חכו, בני היהדות". הוא גם תיאר מחבל בשם אקראן אבו חסן, שהשתתף בטבח בעוטף עזה, כ"שהיד קסאמי", "חבר" ו"אח". הוא התפלל לאללה "להכניס אותו לגן עדן בלי משפט".
בדוגמה נוספת שמצרף נוייר ברשת X, מורה בשם עבדאללה מחג'ז קורא לאזרחים פלסטינים לא להישמע להוראות צה"ל להתפנות מבתיהם בצפון הרצועה ולעבור דרומה. "הוא עושה את העבודה של חמאס בכך שהוא דוחק באזרחים בעזה לא להישמע לאזהרות להתרחק מכלל סכנה, ובמקום זאת לשמש כמגנים אנושיים", כותב עליו נוייר. לפני אונר"א אותו איש עבד גם עבור ה-BBC.
4 צפייה בגלריה
ילדים בבית ספר של אונר"א ברצועת עזה
ילדים בבית ספר של אונר"א ברצועת עזה
פליטים פלסטינים שמצאו מקלט בבית ספר של אונר"א
(צילום: AFP)
גם מורה בשם שאטה חוסאם א-נאווג'ה, ששיתפה בקבוצה מידע על אופן קבלת משכורות מאונר"א, היללה לפי הדוח את המחבלים. נוייר כותב כי ב-7 באוקטובר, כאשר אחת מחברותיה לקבוצת הטלגרם צהלה וכתבה "הם הניקו את הג'יהאד עם חלב אימם" – אותה מורה הוסיפה: "שאללה יעניק להם ניצחון".
בדיווחים קודמים ובעדויות אחרונות שהובאו בפני הקונגרס האמריקני והבונדסטאג הגרמני, UN Watch האשים כי מורים של אונר"א מסיתים באופן שיטתי ילדים פלסטינים ומקדמים טרור ואנטישמיות. נוייר קובע כי המעשים הללו הם הפרות גסות של קוד ההתנהגות של האו"ם. "אנו קוראים לאו"ם ולמדינות החברות להכיר בכך שאונר"א שורץ בהסתה לטרור", מסר.
אונר"א, נזכיר, מואשמת על ידי ישראל כבר שנים רבות בהנצחת בעיית הפליטים הפלסטינים – זו סוכנות ידיעה באו"ם שמוקדשת אך ורק לפליטים מקבוצה ספציפית – וגם בהסתה בבתי הספר שלה. בישראל גם האשימו לאחרונה שאונר"א מאפשרת בשתיקה, ואף מטייחת, גניבה מצד חמאס של סיוע הומניטרי שמועבר לרצועה. חרף ההאשמות השונות, הסוכנות מובילה גם כעת את חלוקת הסיוע הזה, ובתי הספר שלה ברצועה משמשים כמקלטים עבור המוני פליטים.
4 צפייה בגלריה
אונר"א ברצועת עזה
אונר"א ברצועת עזה
"הסתה שיטתית לטרור". סמל אונר"א, במרכז חלוקת מזון ברצועה
(צילום: AFP)
"השרשור הזה בקושי מגרד את פני השטח של ההסתה השיטתית לטרור מצד מורי אונר"א בקבוצת הטלגרם הזו", סיכם נוייר בשורת הציוצים שפרסם. הוא הבטיח לפרסם דוח מעמיק יותר בקרוב, והוסיף: "אם אתם מארה"ב, מהאיחוד האירופי, קנדה או אוסטרליה – אתם מממנים את זה".