האם ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך להתחמק מלהתחייב להקים ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת המחדלים שאפשרו את טבח 7 באוקטובר? במסיבת העיתונאים הערב (שבת) הוא נשאל בעניין וענה תשובה שאינה חד-משמעית. "אני אמרתי את דעתי", השיב. "את החקירות והבדיקות צריך לעשות בגמר המלחמה ולא בעיצומה. לא שיניתי את דעתי. אני לא רוצה שקצינים ומדינאים יעסקו בלחפש עו"ד. זו טעות. צריך לעסוק רק בניצחון במלחמה".
לאחר מכן הוסיף הסתייגות שהעלתה עוד סימני שאלה: "אני רוצה להגיד דבר נוסף: הממשלה תחליט בעניין בבוא העת". ההערכה היא שככל שהמלחמה תתארך, גם בעצימות נמוכה, נתניהו למעשה ינצל זאת כדי לדחות את הקמת הוועדה ככל האפשר.

גם בעבר התייחס נתניהו לסוגיה באופן דומה. הוא מקפיד לומר שאת כל הבדיקות יש לקיים לאחר המלחמה, אולם מסרב להתחייב לגבי המועד ולגבי אופי החקירה. גורמים פוליטיים אמרו בעבר כי בכוונת נתניהו להוביל לוועדת בדיקה ממשלתית ולא לוועדת חקירה ממלכתית, שסמכויותיה רחבות יותר ולמסקנותיה משקל רב יותר. לכך, מן הסתם, יהיו השלכות והשפעות ישירות גם עליו.
כמה שרים מהליכוד, לעומת זאת, התבטאו בעבר באופן אחר לגמרי. מיקי זוהר ויואב קיש אמרו מפורשות שיעמדו על כך שתוקם ועדת חקירה ממלכתית, ולעמדה הזאת הצטרף גם יו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין וחברי כנסת נוספים.
לאחרונה התעוררה סערה פוליטית לאחר שמבקר המדינה הודיע כי הוא מבקש להתחיל את הליך הבדיקה ואף ביקש מסמכים רלוונטיים מגופי הביטחון. בתגובה השיבו לו אלה כי יש להמתין, וגם נתניהו הצטרף הערב לעמדה הזאת. ראש האופוזיציה טען בתגובה כי המבקר הוא "מטעם" הקואליציה ורמז למניעים זרים.